CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

A Budafoki úti híd csak álom marad a csepelieknek? A semmibe futna az olimpiára tervezett új híd Pesten?

2016. december 04. 10:19 - csú

Az Albertfalvai (Budafoki úti) híd Pesterzsébet központját kötné össze a csepeli lakótelepeken keresztül az albertfalvai központon át Budafokkal. Az Albertfalvai híd emellett egy régóta tervezett, és hiányzó úthálózati elem, a Körvasútsori körút fontos szakasza lenne az északi Aquincumi híddal. Ennek a két hídnak a megépítése (a körúttal együtt) a Galvani híd előtérbe kerülésével a jövő homályába vész.galvani_hid_terve_terkep.PNG

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. pályázatot írt ki két új Duna-híd tervezésére. A hidakat akkor építik meg a Galvani útnál és a Soroksári útnál, ha Budapest elnyeri jogot az olimpia megrendezésére. A Galvani híd eddig a fővárosi fejlesztési tervekben a 3. helyen állt a tőle délebbre tervezett Albertfalvai és az északi Aquincumi híd mögött. Megépítésével ugyanabba a csapdába léphet a főváros, mint az 1991-ben a tervezett Expo miatt erőltetett Lágymányosi híddal. Részletek:

 

A kormány már júliusban határozott arról, hogy legyen tervpályázat a 2024-re tervezett budapesti olimpiához szükséges Galvani hídra, ha lehet, uniós forrásból. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. most ennek a határozatnak az alapján írta ki a pályázatot a kelenföldi Galvani útnál építendő Duna-hídra, valamint folytatására a csepeli szigetcsúcs keleti oldalán a Kis-Dunán. A kapcsolódó úthálózatot is meg kell tervezni a Fehérvári út-Üllői út közötti szakaszra. Ez utóbbival lesz a probléma.

A budai kapcsolódó úthálózat ugyan már kiépült egészen az M7-estől majdnem a majdani hídfőig, csakhogy ez az úthálózat a tervezett Galvani hídtól nem messze álló Rákóczi hidat szolgálja ki. Csak emiatt a budai forgalom miatt most már felesleges hidat építeni a Rákóczi hídtól mindössze két kilométerrel délebbre. A híd nyomvonalában Csepelen most semmi sincs, csak egy árva szennyvíztisztítómű, meg szántóföldek. Nyilvánvaló, hogy krumplibogaraknak hidat építeni szintén fölösleges. 

Csepelen jóval délebbre kezdődik a lakóövezet, a városfejlesztési tervekben kitüntetett helyen szereplő Albertfalvai hídnál. Az Albertfalvai híd Pesterzsébet központját kötné össze a csepeli lakótelepeken keresztül az albertfalvi központon át Budafokkal. Az Albertfalvai híd emellett egy régóta tervezett, és hiányzó úthálózati elem, a Körvasútsori körút fontos szakasza lenne az északi Aquincumi híddal. Ennek a két hídnak a megépítése (a körúttal együtt) a Galvani híd előtérbe kerülésével a jövő homályába vész.

A most megpályáztatott Galvani híd nyomvonala a szigetcsúcson át egy újabb, kisebb Duna-híddal folytatódna a ferencvárosi Illatos út felé. Ez a terület ma lepusztult, ipari rozsdazóna, néhány felszámolni kívánt nyomortelepszerű bérházzal. Különösebb forgalom az Illatos úton sincs, amelyről valószínűleg a Határ út venné át az Üllői út felé tartó forgalmat egy nehézkesen megépíthető kereszteződésben. A körirányú forgalom az Üllői útnál megállna, hiszen egyszerűen nincs tovább. Igazán ez az oldal sem indokolna most új hidat.

A Galvani híd megépítés mellett az a legnagyobb érv, hogy vastagon betervezték az olimpiai fejlesztések közé. Az szólhat még mellette, hogy leveheti a forgalom egy részét a Rákóczi hídról, hogy átdübörögtesse az üres csepeli és ferencvárosi telkeken, belevezetve az Üllői útba, ahonnan aztán megint a Hungária gyűrű lenne az irány. A budai részen (a Fehérvári út és a Szerémi út között), valamint a pesti részen (Soroksári út és az Üllői út között) kétszer két sávos út lenne (2,35 km átépítés, 1,5 km új út). A Csepel-szigeten és a hidakon viszont kétszer három sávos lenne a keresztmetszet (0,4 km átépítés, 3,2 km új út), ami nagyon széles, de villamos nincs rá tervezve.

A Galvani híd építése 1980 óta napirenden van, 1991-ben került a legközelebb a megvalósításhoz. Ekkor jelentkezett Budapest a Világkiállítás megrendezésére. A fővárosi önkormányzat először a Galvani hidat szerette volna megépíteni, olyan budai úthálózattal, ami az autópályákról Pesten a Hungária-gyűrűre viszi a forgalmat. A Hungária-gyűrű ma nem igazán kör, hanem délen befelé szűkülő spirál alakú, mert a végső döntés a Lágymányosi (később Rákóczi) híd megépítése lett, ehhez viszont fel kellett egy kissé kanyarítani. A Lágymányosi híd az eredeti tervek szerint nem kapott volna fontos közúthálózati szerepet.

Kormányzati nyomásra végül a Galvani híd helyett a Lágymányosi híd épült meg. Mivel a közvetlen kapcsolatot az M1-M7 bevezetővel lakossági tiltakozás miatt nem lehetett megépíteni, jobb híján megépítették hozzá a Galvani hídra tervezett budai levezető utakat az Egérúttal. Ha a térképet nézzük, mára a következő helyzet állt elő Budán: van egy déli híd (a Rákóczi) közvetlen kapcsolódó úthálózat nélkül, és van egy kapcsolódó úthálózat (Egérút+Andor utca) híd nélkül. A kettőt végül összeerőltették, de mindenki láthatja, hogy nem az ideális megoldás.

Ugyanez készül most Pesten a Galvani híddal. Nincs egyértelmű keleti iránya csak az Üllői útig, és ott vége van. Valószínűleg a közeljövőben a forgalom a Hungária-gyűrűn, egyszer a távoli jövőben pedig a Körvasútsori körúton tör majd utat magának. Annyi változással, hogy ami 1991-ben volt az Expo, az most 2020 környékén az olimpia.

Ezt jól tudták korábban is, ezért a Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft. 2002-ben tervezett egy kompromisszumos pesti kapcsolódó hálózatot, felismerve azt, hogy a Nagy Lajos király út-Fehér út-Kőrösi Csoma Sándor út-Bihari út-Ecseri útból is kialakítható egy önálló, egységes körút, aminek alapját a Galvani híd - Kis-Duna-hídról levezető, a Kén utcán és a Ferencvárosi pályaudvar sínei alatt alagútban az Ecseri útig átvezetett út adná. Erről most nincs szó.

Forrás: Tenczer Gábor (index.hu)

 

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr2212021221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2016.12.04. 20:27:38

kamu az egiiisz...soha nem épül meg
mivanmá' pintérpista ügyével?
hova helikopterezte magát a slepjével?

Burgermeister 2016.12.04. 20:29:57

csepeliek.blog.hu/2016/11/24/csepeli_kutyatartok_figyelmebe_kotelezo_adatszolgaltatas_az_ebekrol_interneten_vagy_postan#comment-form

A sok panelprolis kutyatartóval aki nem regilja az ölebétpitbulljét azzal mi lesz? Az önkorimunkitárs kiszáll majd a panyelövezetbe? És becsönget és összeír? Vagy hogy lesz ez kérem? Mer filyóné ebe hogyan lesz regelve?
süti beállítások módosítása