Borbély Lénárd csepeli polgármester a csepeliek tudta és beleegyezése nélkül, az önkormányzat képviselő-testületének megkerülésével, felhatalmazását mellőzve fideszes zsoldos, pártkatonaként hadba lépett. A Csepeli Diák Atlétikai Club (DAC) gyerekeire hivatkozva, mögéjük bújva először Facebook oldalán kérte a főpolgármestert a tervezett, újabb, több mint 100 milliárdos, 40.000 fő befogadására alkalmas atlétikai stadion felépítésének támogatására. November 14-én sajtótájékoztatót is tartott (https://www.origo.hu/itthon/20191114-borbely-lenard-csepel-fidesz-atletikai-vb.html.
Orbán korábbi véleménye ellenére, miszerint a kormány támogatni fogja a főváros fejlesztését, Borbély úr bejelentette, hogyha nem lesz stadion elmarad a csepeli HÉV fejlesztése is. Azt is bejelentette (mostanában, a testületi döntések hiányában, inkább önhatalmúlag bejelentget), hogy mivel „Csepel számára ez nemcsak stadionépítés, hanem régóta szükséges városfejlesztés”, ezért „hétfő délután öt órára rendkívüli képviselő testületi ülést hívott össze”, ahol a szakemberek (a kiemelt kormányzati beruházások központjának munkatársai) majd tájékoztatást adnak a tervezett fejlesztésekről. A jogos kérdés helyett, hogy eddig miért nem kaptunk korrekt tájékoztatást, van néhány megjegyzésem a polgármester porondra lépésével kapcsolatban:
> Az atlétikai stadion nem Csepelre lett tervezve. A kerület északi részén „több ezer fős egyetemváros épül, ...barnamezős területek újulnak meg, ..sport és rekreációs létesítmények,..15 ezer férőhelyes atlétikai központ, evezős pálya és extrém park, ... hatvan hektáros...zöld oázis, a H6-os és H7-es HÉV vonal mély vezetésű meghosszabbítása, stb.” valósul meg – olvasható a testület elé beterjesztett anyagban. Azon túl, hogy a kerület északi részére tervezett atlétikai központ szolgálja a Főváros által korában felvállalt atlétikai VB Ferencváros déli részén megvalósuló atlétikai stadiont, a többi a megbukott budapesti olimpia miatt került volna megépítésre. A csepeli HÉV évek óta beígért fejlesztése pedig nem az olimpia vagy az atlétikai stadion megépítése miatt merült fel, nem ezért támogatta a fejlesztést a kormány és a főváros vezetése. A minimum 100 milliárdos (lesz ez még 130 milliárdos) atlétikai stadion mellett, a Borbély által felemlegetett több száz milliárdos beruházások megvalósítására pedig nincs valós remény a következő években, sőt már azt is tudjuk, hogy „csúszik az új Duna híd (Galvani híd) tervezése is” Az is közismert már, hogy a beruházó az atlétikai stadion mellett csak a Dunai Evezősközpont új épületeire kért építési engedélyt, tehát egyelőre semmi nyoma mindannak a csepeli beruházásnak, amiről a polgármester irt testületi előterjesztésében. Mindez azt is jelenti, hogy a 2023-as budapesti atlétikai VB megrendezése, a stadion megépítése nem elsősorban csepeli érdek, sőt megvalósítása tovább ronthatja az amúgy is elfogadhatatlan csepeli közlekedési helyzetet.
> Eléggé hiteltelen Borbély atlétika iránti elkötelezettsége, hiszen 2010 óta, Németh Szilárddal együtt mindent megtett a Csepel SC Béke téri telepe (ahol a stadionban, a Csepeli DAC-nak is sportolási lehetőséget biztosító 400 méteres atlétikai pálya is van), fejlesztése ellen. (https://csepeliek.blog.hu/2019/11/14/csepeli_dac_beke_teri_kiserovel_takacs_krisztian_nyilt_levele_borbely_lenardnak#more15305172) Pedig a sportklubot fenntartó Csepel SC Alapítvány 10 évvel ezelőtti fejlesztési terveinek figyelembe vételével, az ottani kuratóriummal együttműködve sporttelep mára már hátterét adhatta volna a 2023-ra tervezett budapesti atlétikai VB-nek.
> Sajnos a polgármesternek az általa megálmodott vagy a kormány és a Fidesz által kidolgozott sportfejlesztés jelenti a városfejlesztést. Igaz eddig is ezt tartotta szem előtt, amikor támogatta Németh Szilárd birkózóparadicsomát a Hollandi úton, ahol ráadásul nagy méretű labdarúgópályát is építenek, de a Csepeli Utánpótlás Egyesület létrehozása és több tízmilliós támogatása, új kézilabdacsarnok építése az ÁMK tornacsarnoka mellé is ezt bizonyítja. Azonban a városfejlesztés és sport elválaszthatatlanságát most jelentette ki először Borbély, ami megerősíti bennem, hogy alkalmatlan városvezetőnek. Ha alkalmas lenne akkor legalább volna a város jövőjével kapcsolatos reális víziója, amelyben helyén van kezelve az úthálózat bővítése, a közlekedés fejlesztése, a csepeliek valós egészségügyi és szociális gondjainak enyhítését célzó tervek mellett a reális, valódi szükségletekre épülő, fenntartható sportfejlesztés kérdése is.
> Borbély véleménye és testületi javaslata figyelmen kívül hagyja azt a tényt is, hogy a fővárosiak, így a csepeliek jelentős része Karácsony Gergely megválasztásával nemet mondtak a kormány és Tarlós politikájára, terveire. Támogatták az ellenzék stadionépítést ellenző programját is. Borbély ezzel megy most szembe, tudatosan, a testület véleményének megismerése nélkül. Csepelre is megérkezett a szigorúan titkos, csakis a polgármester által felbontható ukáz (cári rendelet) az ország Kedves Vezetőjétől: a fideszes vezetésű kerületi önkormányzatok amivel csak lehet támadják meg, zsarolják, járassák le a főpolgármestert, mert meg merte nyerni az október 13-i önkormányzati választást, sőt még bírálni is merészeli Orbán Viktort. Karácsony Gergely legnagyobb bűne azonban, hogy, ígéretéhez híven, nem akarja engedélyezni további stadionok, konkrétan a tervezett atlétikai stadion építését a Fővárosban. Felháborító skandalum! Rohamra fideszes pártkatonák!
Borbély urat, mint e fideszes regiment zsoldosát, nem érdekli, hogy a lakosság jelentős része nem ért egyet a stadionépítés folytatásával, mert fontosabbnak tartja például az egészségügy és az oktatás fejlesztését. Ő csak egy pártkatona, egy zsoldos, aki képtelen Csepel valódi érdekeit képviselni, védelmezni. Nem hiszem, hogy hívei ezért választották meg. A számonkérés, az ellenőrzés lehetősége azonban november 6-án, az alakuló testületi ülésen elúszott, a létrejött 11:7-es képviselő-testületi többség még lehet, hogy meg is tapsolja. Az elsősorban szükséges csepeli fejlesztések (a gerincút folytatása, a Corvin csomópont kétszintessé tétele, a Gubacsi híd kétsávossá való átalakítása, a teljes földút hálózat szilárd útburkolattal való ellátása, az egészségügyi, szociális dolgozók helyzetének rendezése, egészségügyi ellátás fejlesztése, a közlekedési gondok enyhítése) pedig majd csúsznak.
A kérdés csak az, hogy meddig várunk megvalósításukra? Óvatosak legyünk a válasszal, mert a gerincút folytatását, ami egyértelműen kerületi feladat, már kilenc éve ígérik, s még csak a tervezésnél tartanak.
vox