CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Gyorsvasút volt, HÉV lett, majdnem villamossá vált, most metró lesz?

2020. február 26. 05:55 - csú

a_csepeli_hev_1950-ben_a_boraros_teri_vegallomason.PNGItt még nem sejtették, hogy akár metró is lehet belőle...A csepeli gyorsvasút Boráros téri végállomása nem sokkal a vonal hét évtizeddel ezelőtti megnyitását követően, egy délutáni műszakváltás időszakában...

Csepel fénykorában az ígéretek földje volt. Az ország minden részéből jöttek ide dolgozni a Csepel Művekbe és a többi gyárba. Nehéz munkával, de sok ezren boldogultak. Otthonuk lett Csepel. Gyerekeik, unokáik, akik már itt születtek,  ma kénytelenek tudomásul venni: az ígéret földjéből az ígérgetések földje lett Budapest XXI. kerülete. Az ígérgetés egyre lassabban száguldó példája a jelenlegi csepeli HÉV. Hetven éve még gyorsvasút volt, később HÉV lett belőle, nem rég a helyi hatalom mai urai - szembe menve a csepeliek érdekeivel -  a HÉV-et villamossá akarták átalakítani. Most új szelek fújnak. Úgy látszik, pénz, elszántság és terv is van. Ki tudja meddig? A tervek és az ígéretek szerint metró lesz a HÉV-ből.

A kormány lapja, a Magyar Nemzet tájékoztatása szerint nyílt európai uniós közbeszerzést írt ki a Budapest Fejlesztési Központ a leendő 5-ös metró terveinek elkészítésére. A szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak meghosszabbítását, a belváros és a Duna alatt való összekötését jelentő projekt nagymértékben mérsékelheti a fővárosra zúduló agglomerációs gépkocsi-forgalmat. A részletekről a következőket tudhatjuk meg a kormánylapból:

A kormányzati Budapest Fejlesztési Központ (BFK) kiírta az 5-ös metró első ütemének tervezésére szóló tendert – tájékoztatott tegnap Fürjes Balázs. A Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár elmondta, hogy a kormány – a Fővárosi Önkormányzattal egyeztetve – 2018 novemberében döntött a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak teljes megújításának és fejlesztésének előkészítéséről és arról, hogy a tervek elkészülte után a fejlesztést a 2021 és 2027 közötti európai uniós forrásokból valósítanák meg.

– A fővárossal, az agglomerációs településekkel, a BKK-val, a MÁV-val és a szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések alapján a mai napon megjelent az első munkaszakasz tervezőjének kiválasztására kiírt, nyílt európai uniós közbeszerzési eljárás – tette hozzá. Fürjes Balázs szerint a következő évtized legjelentősebb, a legtöbb budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő HÉV-fejlesztések tervezőjét a legnagyobb versenyt biztosító, legnyíltabb közbeszerzési eljárás keretében választják ki.

Vitézy Dávid, a kormányzati BFK vezérigazgatója a tervezési feladat műszaki tartalmáról elmondta: teljesen megújul a H6-os ráckevei HÉV, P+R parkolókat létesítenek a vonal mentén. Szintén újjáépül a H7-es csepeli HÉV, és elkészítik a csepeli Erdősor útig tartó vonalhosszabbítás tervét. A tender majdani nyertesének el kell készítenie a ráckevei és a csepeli járatoknak a Közvágóhíd állomástól föld alatt vezető, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig történő meghosszabbításának a tervét, ami új átszállási kapcsolatot jelent a 3-as és 4-es metrókra. A beruházási program része a csepeli HÉV felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között. A H5-ös HÉV is megújul, Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek.

Új metrót kaphat Budapest

– Mindezen fejlesztések együttesen adhatják az 5-ös metró első ütemét. A koncepció lényege a H5-ös, H6-os és H7-es HÉV-ek összekötése a belváros alatt, ezzel egy észak–déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer létrehozása, melyen akár az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd a jövőben – vázolta a terv lényegét Vitézy Dávid. A BFK vezetője hozzátette: a vonalakat a belváros és a Duna alatti összekötő alagút nyomvonala még nem eldöntött, de a most megrendelendő munkák részét képezi az a hatástanulmány is, mely kijelöli ennek a távlati fejlesztésnek a megállóit.

A BFK elemzése szerint a felújítás révén a két déli HÉV-vonal utasszáma 47 ezerről 108 ezerre nőhet. Csepelről az előzetes számítások szerint a jelenleginél hét, Ráckevéről pedig 30 perccel rövidebb idő alatt lehet eljutni a belvárosba, csökken a kényszerű átszállások száma. A beruházást a Budapest Fejlesztési Központ a MÁV–HÉV Zrt.-vel konzorciumban valósítja meg.

csepeli_hev_vegallomas_kodben_3.PNGSzépek, biztatóak a tervek, de ködös a megvalósításuk jövője...

A projekt beleillik a kormány fővárosi közösségi közlekedést támogató terveibe. Az elmúlt tíz évben többek között elkészült a 4-es metró, megkezdődött a 3-as metró teljes felújítása, megvalósult az 1-es villamos Kelenföldi pályaudvarig tartó meghosszabbítása, a 3-as villamos felújítása és a budai fonódó villamoshálózat kialakítása. A kormány segítségével korszerűsített metrószerelvények, új villamosok, trolibuszok és autóbuszok érkeztek a BKV-hoz.

Forrás: anzágo, MTI és Magyar Nemzet

A címlapképért köszönet Németh Zoltán Ádámnak

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr9115490984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása