A polgármester tiltakozás nélkül tudomásul vette a Csepelt is érintő kormányzati fejlesztési tervek, ígéretek ‑ HÉV, gerincút II. szakasza, Galvani híd, Gubacsi híd, északi terület fejlesztése stb - sutba dobását. Ezzel tovább rontotta a kerület helyzetét.
Folytassuk közösen – címmel tette közzé, pontosabban postázta –, Borbély Lénárd polgármesterjelölt és csapata az idei választási bemutatkozóját. A négyoldalas kampányanyag belső oldalain, fejlécként, a következő mondat szerepel: „Csepelen az elmúlt 10 évben igazi otthont, közösséget és biztonságot teremtettünk a családok, az idősek és minden korosztály számára!” Alatta a fontosabb mondanivalók: Csepelt sikerre …hangoltuk:.. eredményeink magukért beszélnek….A jövőnk a tét!.. abban… higgyünk, amit 10 év alatt együtt elértünk, mert ez a valóság, ez a jövő…Fogjunk össze…közösen!”
Az öt évvel ezelőtti, bemutatkozó, programokat is tartalmazó, 20 oldalas kampányfüzet Folytassuk közösen Borbély Lénárd csapatával! Csepel biztos kezekben címmel készült. Látható rajta Borbély Lénárd csapata is, az akkori 12 fővel. Tartalmazott egy 26 pontos ígéretcsomagot. Átnéztem ezek megvalósításának jelenlegi helyzetét, ha már a polgármester eddig nem tartotta fontosnak, hogy a választások előtt beszámoljon öt évvel ezelőtti ígéretei végrehajtásáról. A részletesebb elemzés előtt
fontosnak tartok néhány gondolatot, véleményt megfogalmazni a realitásokat szerintem figyelmen kívül hagyó programról, az ennek következtében is kialakult romló kerületi társadalmi, gazdasági, politikai, önkormányzati helyzetről:
1) A 2019-es program nem vette például figyelembe a képviselő-testület által korábban elfogadott hosszútávú gazdasági programok nagyívű céljainak negatív tapasztalatit, nem számolt a jelentős fejlődést ígérő kormányzati, fővárosi hatáskörbe tartozó tervek megvalósításának kockázataival, az önkormányzatok mozgáskörét 2010 óta folyamatosan csökkentő kormányzati döntések hatásaival. Ráadásul nem tartalmazta a kerületi gazdasági szervezetek, a helyi vállalkozások, a lakosság helyzetét javító, ezáltal a lakosság életszínvonalának növekedését esetleg elősegítő önkormányzati (jogi-, adópolitikai) tennivalókat. Hiányzik a stratégiai programokban, fejlesztési tervek megvalósításában való legszélesebb társadalmi, politikai együttes gondolkodás, együttműködési készség felmutatása, az ezek érdekében szükséges önkormányzati tennivalók megfogalmazása. Külön megemlítendő a képviselő-testület fideszes és ellenzéki frakcióival, azaz a képviselő-testülettel való együttműködés lehetőségeinek figyelmen kívül hagyása, mert „félre kell tennünk a pártpolitikát”, ami pedig megadta volna a tervek megvalósításához feltétlenül szükséges politikai hátteret.
2) „A kiszámítható folytatás programja” megvalósításának esélyeit végképp aláásták a COVID19 járvány, illetve az annak társadalmi, egészségügyi, gazdasági hatásait rosszul kezelő kormányzati intézkedési csomagok, majd a gazdaság visszaesése, az infláció rég nem látott mértékű növekedése. Mindez nem segítette a kerület önkormányzat önfenntartó erejének növekedését. A költségvetési egyensúly fenntartása érdekében, a külső források igénybevételére, financiális pénzügyi lépésekre, a költségvetési maradványtervezés lehetőségeinek kihasználására kényszerítette az önkormányzati vezetést. Mindez több forrást eredményezett, de nem csökkentette, inkább növelte az intézményrendszer fenntartásának terheit..
3) A ciklus első két évében megszakadt Borbély Lénárd és Németh Szilárd korábbi jó együttműködése, a kettejük közötti hatalmi harc egyre inkább elmérgesedett, majd a polgármestert „kizárták” pártjából, később a fővárosi Fidesz frakcióból is. A testület három részre szakadt. A Fidesz-frakció, a polgármester hívei, és az ellenzék közötti csatározások eredményeként a kerületi önkormányzati vezetés súlya jelentősen csökkent. Németh Szilárd már 2020 novemberében, Borbély tájékoztatása nélkül vette meg a Csepel SC Alapítványt
Egyébként az SC fejlesztését lehetetlenné tevő, végzetesnek bizonyult változtatási tilalom elrendelése a két vezető offshorozás, kommunistázás jegyében előterjesztett javaslata volt, még 2010 végén. Meg akarták szerezni az alapítványt a kerületi önkormányzatnak, ami komoly, több tízmilliárdos terhek felvállalását jelentette volna.
Közben mind kormányzati, mind fővárosi szinten visszaesett a kerület érdekérvényesítési ereje. A polgármester gyakorlatilag tiltakozás nélkül tudomásul vette a Csepelt is érintő kormányzati fejlesztési tervek, ígéretek (HÉV, gerincút II. szakasza, Galvani híd, Gubacsi híd, északi terület zöldterületi fejlesztés stb) sutba dobását, amely tovább rontotta a kerület fővárosi helyzetét, s amelyek megvalósítása ebben a ciklusban teljesen irreális célkitűzés volt.
Ezekben az években folytatódott a lakosság létszámfogyása, felerősödtek a közlekedési, parkolási gondok, a környezetszennyezés mértéke a leginkább szennyezett levegőjű kerületté téve Csepelt, csökkentette vonzerejét is. A kormány által visszavont beruházások megvalósítására minimum 5-7 év kell, ami a kerület további fejlődését hosszabb távon is akadályozza…
4) Borbély képtelen volt a helyzet kezelésére, nem tudott és nem is akart korrekt együttműködést kialakítani a kerület meghatározó politikai, gazdasági, társadalmi erőivel, polgármesteri pozícióját pedig nem akarta/akarja feladni. Politikai hátterének elvesztése után, a populista utat választotta.
Átvett egy csepeli civil szervezetet, amelyben elnökké, majd polgármesterjelöltté választtatta magát. Feladta 2019-es programjának jelentős részét, s népszerű, a kerület valódi fejlődését nem éppen elősegítő fejlesztések (sportberuházások, tábor- és zöldterületi fejlesztések, intézményi felújítások, Csepeli Strand, emlékművek) előtérbe helyezéséről döntött, gyakorlatilag nem egyszer kész helyzet, pénzügyileg vitatható és vesztes ügyek, pl. a Városgazda Zrt. veszteséges működésének tudomásul vétele, rendezése elé állítva a képviselő-testületet. Az is előfordult, hogy polgármesteri hatáskörben rendelte el egy-egy elképzelésének megvalósítását, időnként még az utólagos tájékoztatást is „elfeledve”.
Kiemelte az egészségügyi intézményrendszer műszerezettségének növelését, ami nem oldotta meg az egészségügyi rendszer helyben is komoly gondját, az orvoshiányt, amely miatt az egészségügyi intézmény jelenleg is folyamatos átcsoportosításokra kényszerül. Csökkentette, 2010-hez képest ~ 25 %-ra, az ellátásra szorulókra fordítható szociális juttatásokat, amelyeket osztogatásokkal, ingyenes rendezvényekkel próbált/próbál „semmissé tenni”.
5) Polgármesterjelöltként majd két éve kampányol ismét polgármesterré választása érdekében. Tagadja, hogy kampányában az önkormányzati költségvetési keret adta lehetőségeket használja fel. Saját maga és képviselőjelölt társai, illetve a civil szervezeteik média támogatása érdekében idén mégis megemelte a Csepeli Hírmondó kiadási lapszámát is, amelyet a kampányidőszakban hetente ad ki, s amelyet évek óta az ellenzék lejáratása használ.
A júniusi önkormányzati választások előtti utolsó hónapokban ingyenes, étkezési lehetőséget is biztosító heti rendezvényeket, programokat, hajókirándulásokat is szervezett/szervez pl, a nyugdíjasoknak, gyerekes családoknak. Csak a hajókirándulásokra idén 27 milliós keret áll rendelkezésére.
Németh Szilárddal vívott halami harca várhatóan pereskedéssé fajulhat – az uraknak már rég nem Csepel az első. Mindketten a másik legyőzéséért, a választások megnyeréséért, hatalmuk megtartásáért, ezáltal életkörülményeik hosszabb távú fenntartásáért is harcolnak – gyakorlatilag öt éve…
Az igazi otthon, a közösség, a biztonság megteremtése tehát elmaradt, a már idézett polgármesteri szlogen csak politikai lózung volt. Elismerve bizonyos eredményeket, ha csak abban hinnénk, „amit 10 év alatt együtt elértünk…mert ez a jövő.”, nem sokra jutnánk a következő években. Arról nem is beszélve, hogy a Borbély-Németh duó ötéves politikai hatalmi harca lejáratta a kormányzat által is támadott helyi önkormányzatiságot, amelynek helyreállítása komoly terhet jelent majd a megválasztásra kerülő polgármesternek és a kerületi képviselő-testület valamennyi tagjának.
Borbély Lénárd 10 éves polgármesterkedése nem Csepel, az itt élő emberek felemelkedésének évtizede. A valódi fejlődés megvalósításához, reálisan legalább ÚJABB tíz esztendőre lesz szükség, s a kerület valamennyi, társadalmi, gazdasági és politikai szereplőinek összefogására, együttműködésére. Kérdés, hogy mit szólnak mindehhez a csepeliek.
A Borbély időszak bemutatását hamarosan folytatom a polgármester öt évvel ezelőtti ígéreteinek alapján, a tények elemzésével.
VOX