CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Kudarcok és botrányok – Orvoshiány és várólisták – Pénzszórás - Mi lett Borbély Lénárd öt évvel ezelőtti 26 ígéretével? – 3. rész

2024. május 15. 00:05 - csú

okorsutes_2023-08-20_kozosen_csepelert_5.pngAz ökörsütés füstje sem takarta el a kiábrándító csepeli tényeket: a polgármester valódi intézkedések helyett a populista utat választotta: önkormányzati költségvetési pénzből vett magának népszerűséget.

Gyermekek és családok, egészség és gondoskodás – ezek a hívó szavai Borbély Lénárd polgármester 5 évvel ezelőtti, 26 pontos kampányígéreteit tartalmazó 20 oldalas kiadvány 2. és 3. fejezetének. Borbély annak idején 8 pontban foglalta össze e négy téma kapcsán vállalt ígéreteit. Ezek  semmitmondó lózungok voltak.  Konkrétumot nem tartalmaztak. 

     Az utóbbi majd öt év alatt a képviselő-testület évente 2-3 alakalommal foglalkozott, tájékoztatási, beszámolási és rendeletalkotási formában, a csepeli gyerekek és családok helyzetét elemző előterjesztésekkel, illetve hozott rendeletet a meghatározó személyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról.  Míg 2010-ben az ellátottakra fordított szociálpolitikai és egyéb pénzbeli juttatások összege ~ 620 millió forintot tett ki, 2023 végére ez az összeg 72,3 millió forintra, azaz ~ 12 százalékra csökkent. A Borbély féle 2019-es ígértek tehát nem teljesültek, az intézményi feltételek pedig, néhány kerületi szolgáltatási hely (bölcsőde, óvoda) megszűntetésével, más feladatra való felhasználásával, romlottak. Az intézményekben dolgozó

gondozónők és óvodapedagógusok megbecsülésében csak a ciklus végén, idén, a polgármesteri kampány részeként történt előrelépés. Közben voltak pozitív döntések is: bővítették az ellátási juttatások körét, igénybevételük feltételeit stb. Mivel azonban a pénzügyi keretek jelentősen csökkentek, a kifizetett összegek nagysága is csökkent. Lényegében nem bővült az ellátásban részesülők köre sem, és nem javult a valóban rászoruló csepeliek szociális helyzete sem. 

    A kampányban megszaporodott ún. családi programok, osztogatások, ingyenes étkezést is biztosító rendezvények, ajándékozások, kedvezményes sport-, kulturális- és egyéb akciók növelhették ugyan a polgármester népszerűségét, de nem oldották meg a gondokat, nem számolták fel a családok, nyugdíjasok összességének szociális elmaradottságát a fővárosi kerületek átlagától. Erre is illik a sokak által is megfogalmazott, támogatott korábbi véleményem: valódi intézkedések helyett Borbély a populista utat választotta, önkormányzati költségvetési pénzből vett magának népszerűséget.

    „Hozzákezdünk a kerületi iskolák felújításához” ígérte 2019-ben a polgármester. Jelentős tanulói létszámcsökkenés, iskolaköltözések, egyházi iskolafoglalások, felújítások és botrányos gimnáziumfejlesztés jellemezte az eltelt öt évet. A kerületben 3 bölcsőde, 21 tagóvoda, 14 általános iskola, 1 gimnázium és két, egyéb intézmény működik. Felújítottak néhány általános iskolát, s több óvodaudvar felújítása is megtörtént. A legnagyobb fejlesztés a Jedlik 22,5 milliárdot felemésztő teljes felújítása volt, amely körül soha nem látott botrány alakult ki Németh Szilád és Borbély Lénárd között. Németh teljesen kisajátította a fejlesztést, végül a 2023-as átadás körüli újabb botránnyal (Orbán-idézet elhelyezése az iskola termeiben) tette emlékezetessé a felújítást. Borbély véleményét rendszeresen alpolgármestere, Ábel Attila tolmácsolta, ami nem tett jót a polgármester hírnevének. Hazugságaival, esetenkénti kiállásával, múltidéző véleményeivel, sok esetben csak olajat öntött a tűzre, ártott a némaságba menekülő polgármesternek….  

     Szakmailag, anyagilag erősen vitathatók voltak a „gyerekek sportolását” segítő kampánytervek is. Vihart kavart a Nagy Imre Általános Iskola nemzetközi versenyek lebonyolítására is alkalmas tornacsarnoka mellé felépített, 1920 nyarán átadott, 870 milliós Laurencz László sportcsarnok, amely felépítése után is komoly bírálatokat váltott ki az ott lakók körében. 

    Borbély a Csepeli Utánpótlás Sportegyesület 2015-ben történt létrehozásával szintén nem önkormányzati feladatot vállalt fel. Az egyesület évente sok tízmilliós önkormányzati támogatással tud csak fennmaradni, amely összeget csak növelte/növeli az egyesület részére megépített Hollandi úti labdarúgó sportpálya. Az egyesület létrehozása és felfejlesztése egyrészt elősegítette a Csepel SC Alapítvány tönkretételét, másrészt jelentős nagyságú fenntartási költségei, a közben átadott szabadidős sportlétesítményekkel és más, műfüves focipályákkal együtt komoly, meg nem térülő kiadásokat jelentenek az önkormányzati költségvetésnek. Tovább rombolta az egységes szakmai, pénzügyi kereteken épülő csepeli sportélet lehetőségének létrehozását a Csepel SC Alapítvány Németh Szilárd 2020-ban lezajlott privatizációja, illetve a csepeli birkózóknak szánt KIMBA épületének 2021-es átadása, amelynek létrejötte nem kis mértékben Borbély támogatásának is köszönhető.
    Borbély 2019-es sporttervei és megvalósításuk több mint három milliárdot emésztettek fel a költségvetésből és százmilliókkal terhelték meg a következő évek önkormányzati költségvetését. Eközben elvonták a fejlesztési keretek nem kis részét a kerület valódi fejlődését hozó beruházásoktól. Ráadásul a csepeli gyerekek és családok életszínvonalának fenntartása és javítása ebben a ciklusban is csak lózung maradt.

    Mindössze egy pont volt a 2019-es 26 pontos ígéretcsomagból, a nyugdíjasokról való gondoskodás ígérete. Nincs pozitív véleményem tartalmáról, illetve végrehajtásáról sem. A rendre veszteséges Csepeli Strand időnkénti ingyenes használatának biztosítása nem igen segítette a nyugdíjasok jobb megélhetését, de a Nyugdíjas Közösségi Ház működése sem, amelynek programjai ettől függetlenül, elismerést váltottak ki az idősebb korosztály soraiban.

    Három, semmitmondó mondat fért bele az öt évvel ezelőtti kampányszövegbe a csepeli egészségügyről. Kimaradt, hogy a tervezett fejlesztéseket zömében állami, fővárosi önkormányzati források, pályázati támogatások révén tervezik megvalósítani, ami azért is lényeges, mert közben jelentősen csökkentették az intézményrendszernek nyújtott évenkénti önkormányzati támogatások nagyságát. Pl.: az utóbbi öt évben az önkormányzat költségvetéseiben összesen ~2,4 milliárd forint önkormányzati támogatás szerepelt az egészségügyi intézmény költségvetéseiben, míg a 2010 előtti 4 éves ciklusban összesen 3,2 milliárd forint önkormányzati támogatást kapott az intézmény. Pozitívum a négy év alatt megvalósított egynapos sebészet, amelyre, az Egészséges Budapest Programnak köszönhetően, összesen több mint 800 millió fordítottak. Nem lehet viszont elfogadni a Tóth Ilona Egészségügyi Szolgálat évek óta tartó gondjait, a megoldatlan orvoshiány miatti folyamatos átszervezéseket, a várólisták körüli feszültségeket, a gyermekszemészet elhanyagolását, a háziorvosi szolgálatban működő háziorvosok magas életkorát, utánpótlási gondjait. 

    A fentiekben értékelt 20019-es választási program két fejezete egyrészt lózunggyűjtemény volt, másrészt átgondolatlan, szakmailag is hibás tervei, az esetenkénti testületi támogatások hiánya, a mindenáron sikert, népszerűséget hajhászó polgármesteri hozzáállás, a polgármesteri kampány elsődlegessége miatt sok kárt is okozott az önkormányzatnak. Ezek hatásainak kezelése, komoly terheket ró a következő önkormányzati vezetésre.

V O X

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr1818404329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása