Saját szószegésének bizonyitékát szolgáltatta az újesztendő első hetében Borbély Lénárd civil polgármester, akit közösségi (fb) oldala tanúsága szerint főként tavalyi sikereinek számbavétele foglalkoztatta. Október 2-i polgármesteri esküjére visszaemlékezve, többek között ezt írta: „Ugyanazt az elvet vallom már tíz éve: kizárólag az itt élőkkel összefogva, közösen, adott szavunkat betartva érhetünk csak el közös eredményeket.” - Csak azt ne írta volna, hogy „ADOTT SZAVUNKAT BETARTVA” A legfontosabbak ugyanis 2014 óta csak kampányígéretek maradtak, a mai napig nem valósultak meg.
Mennyit ér Borbély úr adott szava?
Néhány példa:
„> Teljes egészében kiépítjük a gerincutat.
> 2x2 sávosra szélesítjük a Gubacsi hidat.
> Gyalogos és kerékpáros hidat építünk a Kis-Duna fölé.
> Megszüntetjük a Csepel SC-ben uralkodó áldatlan állapotokat. Együttműködve az Alapítvánnyal, megnyugtatóan rendezzük a Béke téri sportklub helyzetét. Támogatni fogjuk a terület felújítását és működésének biztonságát.
> A Kormánnyal együttműködve 5000 új munkahelyet hozunk Csepelre.
> Minden panelépületet felújítunk….
> Kormányzati segítséggel teljessé tesszük az aszfaltúthálózatot, valamint a csapadékvízcsatorna-rendszert.
> Csepel vize néven új gyógy- és ásványvizet adunk Magyarországnak.”
Ami pedig az „itt élőkkel összefogva” mondatrészt jelenti: Borbély úr képtelen volt és képtelen mindenfajta összefogásra, együttműködésre az
itteniekkel, a civil szervezetekkel, a képviselő-testület tagjaival a kerületi ellenzékkel. A tavalyi, a 2024-es év költségvetési rendelettervezet elfogadásakor tanúsított együttműködési készségét, csak pillanatnyi érdeke motiválta. A rendelet elfogadását követően azonnal saját érdemének állította be a költségvetési rendelet elfogadást. Az új képviselő-testület alakuló ülését követően pedig elindult a polgármester teljhatalmát biztosító rendszer kiépítése is: a szervezeti és működési szabályzat módosítása, a döntési jogkörök koncentrálása.
******************************
A helyi fideszesek 2010-es hatalomra kerülése óta nem szokás emlékezni bizonyos évfordulókra, így pl. arra, hogy január elsején volt 75. éve, hogy Csepelt, mint a Főváros XXI. kerületét, Budapesthez csatolták. Pedig a csatlakozásnak komoly története volt már az 1945 előtti években is. Bolla Dezső csepeli történész írta még 2010-ben a Csepel újság c. közéleti lap január 8-i számában:
„…Már 1916- ban kiterjesztették Csepel községre a fővárosi államrendőrség hatáskörét. A belügyminiszter 1938-ban a városrendezési és építési törvény alapján meghatározta „Budapest és környéke” területét, melybe Csepelt is besorolta. Miközben a bekövetkező nehéz háborús évek alatt Csepelnek (a korabeli legnagyobb magyar községnek) a lakossága megközelítette az 50 ezer főt, évente visszatérő viták tárgya volt a megyei várossá alakulás vagy a Budapesthez csatlakozás kérdése. Az 1942-ben elrendelt szavazáskor a véleménynyilvánításra jogosult helyi adózók többsége a csatlakozást támogatta. …A minisztertanács 1944 februárjában tárgyalta Budapest bővítésének kérdését, de megvalósítására a rövidesen bekövetkező német megszállás és a hadiállapotok miatt – már nem maradt idő…”
Mivel az utóbbi időkben, a csepeli közösségi médiákban ismét teret kaptak a kerületet fővárosból való kilépését szorgalmazó szélsőséges vélemények, szükséges lenne áttekinteni – gazdasági szakemberek, történészek bevonásával –, Csepel helyzetét, az eltelt 75 év kerületi gazdasági, társadalmi és politikai eredményeit és gondjait. Különös tekintettel arra, hogy az ország 15 évvel a Fidesz hatalomra kerülése után, jelentős társadalmi, gazdasági válságba került, s a kilábalás Csepeltől is komoly stratégiai változásokat igényelne.
**********
Teljesen felújított HÉV szerelvényt ígért december 30-án, Csepelre Hegyi Zsolt MÁV vezér, akinek fb posztját a telex.hu is átvette. https://telex.hu/belfold/2024/12/30/hegyi-zsolt-mav-hev-felujitott-szerelveny-csepel. A szerelvény előzőleg a H7-es HÉV vonalán, azaz Csepelen közlekedett, s várhatóan ide is kerül vissza, idén januárjában. Csepelen tehát ugyanannyi HÉV ugyanolyan gyakran és ugyanakkora kapacitással közlekedik majd az újesztendőben is, mint korábban – ígéri vezérigazgató. Viszont ezt semmilyen konkrét számokkal nem támasztotta alá.
Egy fecske, azonban nem hozza el a nyarat, egy felújított szerelvény nem feledteti a következő évekre korábban ígért teljeskörű fejlesztéseket, korszerű új vonatok beszerzését, a H7-es HÉV vonalának tervezett észak-déli meghosszabbítását.
Pláne, ha a kormány továbbra is olimpiát álmodik, amihez a csepeli közlekedés teljes rendszerét, közlekedési hálózatát át kellene alakítani, amitől viszont tavaly év elején Lázár miniszter visszalépett. Mindezek tükrében a HÉV szerelvények felújítása inkább a több mint 60 éves hálózat konzerválásának kisérletét jelenti, és azt a véleményt erősíti, hogy a kormány már gyakorlatilag lemondott a HÉV hálózat fejlesztéséről, a kerület egész közlekedési rendszerének átalakításáról, a fővárosi közlekedési rendszerbe való beépítéséről. Ez pedig tovább erősítheti a kerület centrumtól való leszakadásának esélyeit.
**********
Csütörtökön írta meg a telex.hu, hogy Olyan rossz állapotban van a Gubacsi híd, hogy már sebességmérővel nézik, elég lassan mennek-e át rajta a vonatok. Jelenleg már csak 5 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek. Idézet a cikkből: „Lázár János 2024 augusztusában azt mondta, idénre tervezik a Gubacsi híd újjáépítését. 2023 szeptemberében jelentette be a kormány, hogy a rossz állapotban lévő Gubacsi híd helyett újat építenének a Soroksári-Duna-ág fölött, és kétvágányú vágányhálózattá építenék ki a híd és a Corvin úti csomópont közötti vasúti pályát….”
Mondhatnánk, hogy vicc az egész, hiszen egy vasúti híd tervezése, engedélyeztetési eljárása, a csatlakozó vasúti, közúti hálózati rendszer kiépítése több éves feladat. Csak ebben az esetben a magyar gazdaság egyik fontos „ütőeréről” van szó, amelynek kiesése sokszáz milliárdos károkat okozhat a magyar gazdaságnak, Csepel teljes közlekedési rendszerének.
**********
Kitekintés – egy mondatos hírek a magyar médiában:
1) Jelentősen meg lehetne emelni a minimálbért – interjú Lindner Attila közgazdásszal. (szabadeuropa.hu, 2025. január 3.)
2) Hiába dobták be az előrehozott választást, Orbán bizonnyal 2026-ig a nyakunkon marad. (hirklikk.hu, 2025. január 3.)
3) „Nem szívesen látott vendég”, így nem hívták meg a varsói magyar nagykövetet a lengyel uniós elnökség nyitóünnepségére. (hvg.hu, 2025. január 3.)
4) Ismét 415 forint felett jár az euro. (magyarnarancs.hu, 2025. január 3.)
5) Több tucat munkavállaló feje felett döntöttek” – Szolidaritást vállalt az új kukás cég ellen tüntető nagykanizsai dolgozókkal a szakszervezet. (nepszava.hu, 2025. január 3.)
V.-a.