CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Karinthy, Arany és Camus a magyarérettségin, bombariadók Debrecenben

2012. május 07. 11:08 - csú

A középszintű magyarérettségin Karinthy Frigyes két karcolatának összehasonlító elemzése, Arany János Tetemre hívás című művének elemzése és a heroikus életfelfogásról szóló érvelés közül választhattak a vizsga második részében, közölte az eduline.hu.

A portál információi szerint Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című karcolatfüzérének két része - A jó tanuló felel és A rossz tanuló felel - az összehasonlító elemzés alapja, míg az érveléses feladathoz kapcsolódó idézet Camus Pestis című regénye. Ebben a feladatban irodalmi példák segítségével kellett érvelni a heroikus életérzés mellett vagy ellen. A szövegértési feladatnál az 1988-as Nemzeti olvasókönyv könyvismertetőjének részletét kapták a vizsgázók -  ez alapján kell válaszolniuk a feltett kérdésekre.

A szöveg szerint a szerző Lukácsy Sándor azért válogatta össze az olvasókönyv szövegeit, hogy "az olvasók nemzeti öntudatát fejlessze". Mint írja, a kötetbe nem a legszebb magyar versek és prózai szövegek kerültek be, mert ilyenből van elég, hanem a magyar történelemről és kultúráról szóló írásokat gyűjtötték egybe.

Idén középszinten 1208 helyszínen 87 324 diák vizsgázik, emelt szinten 43 helyszínen 1540. A középszintű írásbeli 240 percig tart, ezalatt a diákoknak két feladatlapot kell megoldaniuk: a szövegértési feladatlapra 60 perc, a szövegalkotási feladatlapra 180 percet kapnak.

A szövegértési feladatban általában egy esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete szerepel. A diákoknak ehhez kapcsolódó kérdésekre kell válaszolniuk. A szövegalkotási feladatlapon a vizsgázó három eltérő típusú, műfajú és témájú feladatból választhat és 500-1500 szavas dolgozatot kell írnia.

Az emelt szintű írásbeli 240 percig tart, nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból áll. A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz kapcsolódik. A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya hozzávetőlegesen 40-60 százalék. A három szövegalkotási feladat különböző témáról, adott szempontú és műfajú önálló szöveg megírását írja elő.

Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor a diákok közép- és emelt szinten is használhatnak helyesírási szótárt. (INDEX.HU)

Bombariadó volt hétfő reggel négy debreceni középiskolában, egy bejelentő azzal fenyegetőzött, hogy az érettségi vizsgák idején az intézményekben bomba robban – közölte a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálatának munkatársa az MTI-vel.

Kovács Károly rendőr százados elmondta: vasárnap késő éjszaka e-mailben érkezett a fenyegetés az egyik helyi hírportál szerkesztőségébe. A levél szerint a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium, a Tóth Árpád Gimnázium, a Diószegi Sámuel Szakközépiskola és a Beregszászi Pál Szakközépiskola épületében hétfőn 9 órakor bomba fog robbanni. 

A rendőrség hétfőn kora reggel, még az érettségi vizsgák megkezdése előtt átvizsgálta az épületeket, de robbanóanyagot sehol nem találtak. Az érettségi vizsgák kis csúszással mindenhol elkezdődtek – tette hozzá.

A Csokonai gimnáziumban kisebb csúszással indultak a magyar érettségik. Az intézményben a vizsgák alatt folyamatos a rendőri jelenlét – mondták el az MTI érdeklődésére a gimnázium vizsgáztató tanárai.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr274493606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása