Összeállította: Dr. SZABÓ SZABOLCS (Szolidaritás)
Csepel Önkormányzata 2013. április 22-én bocsátotta társadalmi vitára a Magyar Urbanisztikai Tudásközpont Nonprofit Kft. által készített „A Csepeli Gyárváros fejlesztési stratégiája” c. tanulmányt. A Magyar Szolidaritás Mozgalom (az Együtt 2014 Választói Mozgalom tagja), valamint a Párbeszéd Magyarországért Párt csepeli szervezetei fontosnak tartják a Csepel Művek egykori területének jövőbeli fejlesztését, hiszen az a kerület múltjának fontos része, valamint bizonyos szempontból a város jövőjének a kulcsa is. Bízunk benne, hogy a csepeli lakosoktól, vállalkozóktól, civil és politikai szervezetektől beérkező véleményeket a tanulmány készítői érdemben figyelembe veszik, és így olyan fejlesztési stratégia születik, mely révén érdemi előrelépést sikerült majd elérni a Gyárváros fejlesztése terén. Részletesen:
A tanulmány értékelése
Helyzetértékelés
Az Ongjerth Richárd vezetésével készült tanulmány kétségtelenül alapon munka, mely jól példázza a témafelelős városfejlesztési területen szerzett jelentős tapasztalatait. A Gyárváros gazdaságtörténeti hátterét, valamint a jelenlegi helyzetét feltáró részek alaposak és pontosak, bár a Csepel Művek történetével foglalkozó
2.1. fejezet aránytalanul hosszú. A 2. fejezet összességében jól bemutatja a Gyárváros társadalmi-gazdasági problémáit. Egyetértünk a „Vezetői összefoglalóban” megfogalmazott célkitűzéssel is, mely szerint hosszú távú, társadalmi-gazdasági- környezeti szempontból is fenntartható, az érintett szereplők bevonásával előkészített és végrehajtott komplex fejlesztésre van szükség, melyben az Önkormányzatnak fontos szerepet kell játszania. A barnazónás területek rehabilitációja kapcsán szerzett tapasztalatok valóban azt mutatják, hogy ehhez mindenképpen szükség van egy hatékony menedzsment felállítására, amely szervezi és összefogja a Gyárváros fejlesztését, valamint koordinálja a helyi, a térségi, valamint a kormányzati szervezetek munkáját.
Mindezek alapján a helyzetértékeléssel egyet értünk, így csak a 2. fejezet végén szereplő SWOT analízisben javaslunk szerepeltetni néhány kiegészítést:
- Erősségek:
• Duna menti fekvés
• A lakófunkcióval jellemezhető városrészektől való elkülönülés
- Gyengeségek:
• A belső úthálózat rossz minősége, valamint esetenként az utak szűk keresztmetszete
• Zöldterületek elhanyagoltsága, valamint estenként azok hiánya
- Lehetőségek:
• A barnazónás területek felújítására, azok új funkciókkal történő megtöltésére számtalan példát találunk Európában. Az egykori ipari épületek mindenhol vonzzák a kulturális és szórakoztató funkciókat.
- Veszélyek
• Ha nem sikerült funkciót találni az üresen álló, elhanyagolt épületeknek, akkor azok még inkább vonzzák majd a gyűjtögetőket, ami a közbiztonság romlását eredményezheti.
• A lakófunkció jövőbeli elterjedése a Gyárváros területén aránytalanul növelné az önkormányzati feladatait
Fejlesztési célok és eszközök
A Gyárváros fejlesztésének cél- és eszközrendszerével foglalkozó 3. fejezet érdemi és támogatható elképzeléseket tartalmaz. Kardinális kérdés azonban a Gyárváros megközelíthetősége, így a Gerincút második ütemének megépítése nélkül nem sok esély van a terület ipari hasznosításának fellendülésére (amit a tanulmány nem túl hangsúlyosan, de ki is emel a 4. fejezetben). Ráadásul a potenciális beruházók jellemzően nem keresik a szanálásra váró, vagy éppen műemléki védelem alatt álló ingatlanokat. Ennek megfelelően túlságosan is
ambiciózusnak tartjuk a tanulmányban célként kitűzött növekedési számokat (mind a foglalkoztatottak száma, mind az adóbevételek tekintetében) Felhívjuk azonban a szerzők (és egyben az Önkormányzat) figyelmét, hogy az ipari funkció mellett nagy hangsúly kellene helyezni a kulturális és szórakoztató funkciók megjelenésére is. Már a „Vezetői összefoglaló” is túlságosan egyoldalúan hangsúlyozza ki a munkahelyteremtés és munkahelymegtartás fontosságát, miközben a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a Gyárvároshoz hasonlóan jó adottságú (tömegközlekedéssel jól megközelíthető) barnazónás területek kiválóan alkalmasak új funkciók befogadására is.
Egyrészt tehát a tanulmányban is szereplő módon nagy hangsúlyt kell helyezni arra, hogy az ingatlanok tulajdonosai vállaljanak felelősséget ingatlanuk állapotáért. A még működő ipari üzemek esetében fontos a munkahelyek megtartása. Azonban számításba kell venni – elsősorban a főbejárathoz közeli, a Szent Imre térről jól megközelíthető utcák esetében – a kulturális és a szórakoztató funkciók is markánsan megjelenhetnének. Nem önmagában a bunkertúrák, retró túrák, üzemlátogatások szervezésére gondolunk, hanem a meglévő – és esetenként igen látványos – üzemépületek (esetenként komplett kis utcák) felhasználásával kialakított állandóan üzemelő szórakoztató és kulturális intézményekre is. A pesti belváros romkocsmáinak koncepciója, vagy éppen a pécsi Zsolnay-negyed példája is mutatja, hogy megfelelő tervezés után új funkciókkal lehet megtölteni a romos, kihasználatlan épületeket. Természetesen a konkrét funkció meghatározása során figyelembe kell venni az ipari tevékenységgel járó zavaró hatásokat is (pl. zajszennyezés). Megfelelően szabályozott környezetben akár arra is lenne lehetőség, hogy a Gyárváros új funkcióval megtöltött részén szálláslehetőséget kínáló vállalkozások is megjelenjenek.
A 4. fejezetben szereplő célok kapcsán a következő javaslatokat tesszük.
• Az Önkormányzatnak törekedni kell minél több ingatlan megszerzésére, hogy minél nagyobb hatást tudjon gyakorolni a Gyárváros fejlődésére. A lazább beépítettségű déli részen a tanulmányban is szereplő módon a szanált, ipari beruházásra alkalmas területeket kell kialakítani, míg a főbejárathoz közeli részen olyan épületeket kell megszerezni, melyekben az új szórakoztató és/vagy kulturális funkciók elhelyezhetők. Ezek üzemeltetésre a menedzsmentnek kapcsolatot kell keresni az ilyen tevékenységben jártas, vagy arra affinitást érző civilek szervezetekkel. Mindez a tanulmányban is jelzett, a terület hírnevét növelő városmarketingben is hatékonyan kihasználható beavatkozás lehetne, mert hatalmas ingyenes médiafelülethez juttathatná a kerületet. (Itt jegyezzük meg, hogy a tanulmányban hol 2-3 ha, hol 3-5 ha megvásárlását javasolják a szerzők az Önkormányzatnak. Ezt kérjük pontosítani).
• A felálló menedzsmentnek mindenképpen ösztönöznie kell az épületek homlokzatának felújítását. Segíteni kell az épületek tulajdonosait abban, hogy ehhez megfelelő forrásokat tudjanak felkutatni. Jól érzékelhető ugyanis, hogy a Gyárváros területén található, csak részben (ritkábban teljesen) felújított ipar épületek nagyon látványosak, így esztétikai szempontból már relatíve kis beruházással is nagy változást lehetne elérni e téren.
• A Gyárváros területén már működő, valamint a jövőben ide telepedő vállalkozásokat ösztönözni kell az energiahatékonyság fokozására, elő kell segíteni a megújuló energiaforrások hasznosítását.
• A Gyárváros területén található nem túl nagy zöld területeket sürgősen fel kell újítani. Ezeket lehetőség szerint a területen működő vállalkozások adományaiból, vagy természetbeni juttatásai révén kell megszervezni (pl. örökbe fogadhatnának a cégek 1-2 utcát, parkot, virágágyást stb.)
• A Gyárváros imázsát emelhetné, ha néhány termék/tevékenység kitüntetett szerepet kapna a gazdaságfejlesztési tervekben. Ez lehetne a fémmegmunkálás és a kerékpárgyártás. Ez utóbbi kapcsán akár egy csepeli
központú kerékpáripari klaszter létrehozását is lehetne kezdeményezni.
Bízunk benne, hogy az általunk megfogalmazott javaslatokat támogathatónak találják, és beépítik azokat a fejlesztési stratégiába.
Budapest, 2013. május 15.