Jobban élünk. Ne is merüljünk el a részletekben, hiszen már a miniszterelnök meg a nemzetgazdasági miniszter is kijelentette, Balog miniszterről nem is beszélve.
Kiszivárgott, hogy a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) egy vaskos tanulmányt készített arról, hogyan lehetne elérni, hogy még több pénzt gomboljanak le az autósokról. A hazai közutakról sok minden jót el lehet mondani, de azt, hogy jó állapotban volnának – még jóindulattal sem. Kátyú kátyú hátán, aki szeretne erről személyesen is meggyőződni, vegye a fáradságot és a „régi” 3-as úton próbáljon Miskolctól Szerencsig felnirepedés nélkül eljutni.
Szóval, ha lúd, akkor legyen kövér alapon, már birizgálja a döntéshozók agyát az az ötlet, hogy a fizetős rendszert a teljes országos közúthálózatra, vagyis a 23 ezer kilométernyi mellék- és főútvonalra is kiterjesszék. Ezt a verziót tavaly még elvetették, de már pedzegetik kormánykörökben, hogy Romániában és Bulgáriában minden útért fizetni kell, és Nyugat-Európában is terjed a használatarányos útdíj-rendszer. Ha pedig pedzegetik – ismerjük a végét.
Azt mondják, ha minden útért fizetnek majd az autósok, akkor jut ebből a pénzből a közutak karbantartására is. Arról már nem esik szó, hogy a '90-es években az üzemanyagokból befolyó áfa és jövedéki adó egy része az úgynevezett Útalapba került ugyanezzel a céllal, de az első Orbán-kormány ezt a pénzt beolvasztotta a költségvetésbe, ettől kezdve egyetlen fillér sem jutott az utakra.
Orbánék pénzéhségét már ismerjük. Miért gondolnánk, hogy ezek a milliárdok az Útalapba és nem a stadion-alapba kerülnek majd?
Somfai Péter