CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Már megint az ital? Elképesztő bejelentéseket tett a Metrans-beruházásról Csepel polgármestere

2016. június 22. 05:57 - csú

borbely_ok-1.PNG
Vavyan Fable (Molnár Éva) krimiíró emberismeretről tanúskodó mondata jutott eszembe a legutóbbi, a május 25-i képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvét olvasva. Idézem: „Az a baj a nem feltűnően fényes intellektusú emberekkel, hogy saját példájukból kiindulva másokat is hülyének néznek.” Az idézett mondatot az alábbi sorok miatt vállalom fel:

 „Borbély Lénárd bizalmat kér azoktól is, akikben nincs bizalom. Elmondja, egy ilyen horderejű kérdésben praktikus lenne, ha nem politikai vitát folytatnának. Megjegyzi, nem kér lehetetlent. A válaszadások előtt elmondja, egy normális világban, ha egy települési önkormányzat egy ilyen előterjesztést tárgyal, akkor körülbelül úgy kellett volna elhangozzon, hogy „Kedves Jegyző úr, Kedves Szervezési osztály, úgy készüljenek, hogy egy-egy perces vita lefolytatása után, amint megszavazta a képviselő-testület egyhangúlag, szünetet tartunk, pezsgőt bontunk, majd koccintunk közösen”. Úgy véli, ez az előterjesztés olyan jelentőségű, mely Csepel életében nagyléptékű, nem csak része a csepeli önkormányzat politikai programjának, mely Csepel újraiparosításáról szól, de minden egyes önkormányzati választáson induló párt aktívan foglalkozott a csepeli ipari élet újjáélesztésével.”

Mindezt a Metrans Kft. tervezett beruházásával kapcsolatos vitában hozta össze a polgármester. Szerintem zagyvaság az egész. Vegyük sorra, mit is akart mondani:

> Borbély úr bizalmat kér, immár sokadszor. Kitől? A csepeliek egy részétől, pontosabban 19,4 %-ától a 2014-es választásokon már megkapta. A testület tagjainak meg az a feladatuk, hogy minden egyes előterjesztést felelősséggel tárgyaljanak meg és fogadjanak vagy utasítsanak el. Döntéseket hozzanak, nem bizalmi alapon, hanem mert azok a csepeliek érdekeit szolgálják vagy nem szolgálják.

> A polgármester nem tartja praktikusnak a „politikai vitát”. Borbély úr! Az önkormányzati képviselő-testületek politikai testületek. A vita tehát nem szakemberek, hanem valamilyen, általában politikai alapon, nem pedig szakmai hozzáértés alapján megválasztott képviselők politikai vitája.

> Ami pedig a „normális világot” illeti. Ezek szerint ez egy nem normális világ, aminek a felismerése dicsérendő lenne, ha nem felejtette volna el hozzátenni, hogy ezt a világot a Fidesz, Orbán Viktor és hozzá igazodó hű pártkatonák hozták létre, az „elmúlthatév” alatt. Ebbe a világba Borbély úrnak belefért az is, hogy lesöpörve minden ellenzéki kezdeményezést, csak most, a beruházás közepén volt hajlandó a testület elé bevinni a fejlesztési elképzelést. Ez igazi lenézése az egész testületnek és nem csak  ellenzéki képviselőknek…

> Miért kellene bármilyen előterjesztést „egyhangúlag” megszavazni? Miért nem lehet, akár egy fideszes képviselőnek az előterjesztőtől eltérő véleménye? Bár nem emlékszem, hogy 2010 óta ilyen skandallum előfordult volna, de mégis.

> Az utolsó mondat pedig Borbély úr saját véleménye. A beruházás jelentőségét sokan, köztük több szakember is, másképp látja. A fejlesztés szerintem, a csepeli ipar, a csepeli feldolgozó ipar fejlesztése helyett, a budapesti fejlesztési tervekkel ellentétesen, a volt Csepel Művek teljes területének trimodális logisztikai központtá való átalakítását készíti elő. Amit megfelelő közúti, vasúti és hajózási feltételek megléte esetén sem Budapesten, ezen belül Csepelen kellett volna létrehozni.

A kerület jövője szempontjából mindezeken túl, stratégiai hiba is a Metrans beruházásának támogatása, hiszen jelenleg rendkívül hiányosak a beruházás közúti, vasúti és a kikötői feltételei. A tervezett fejlesztések kellő időben történő megvalósulása pedig eléggé kétséges.

metrans-hoz_2.PNGA bajt tetézi, hogy a szükséges engedélyek mindegyike sincs még a beruházó birtokában. Ilyen körülmények miatt az a véleményem, hogy az önkormányzat vezetése rövid távú érdekei miatt feláldozta Csepel, a csepeliek hosszabb távú érdekeit.

A probléma azonban már rövidtávon is jelentkezhet, hiszen a döntéssel a vezetés formailag lemondott a Csepeli gerincút tervezett meghosszabbításáról, amely a II. Rákóczi Ferenc útról is levehetné a növekvő terheket, s helyette a gyári belső teherforgalmi közút fejlesztésére szavazott. Ugyanakkor a beruházó azt tervezi, hogy „a kamionok 90 %-a Mag utcából az M0-ás útra fog rátérni.”, azaz a kamionforgalmat áttereli a kerületi közlekedési úthálózat leginkább terhelt útjára, a II. Rákóczi Ferenc útra. Azt hiszem sok autós, tömegközlekedést igénybe vevő csepeli és Csepel-szigeti lakos fog akkor káromkodni a hatalmas kamionforgalom miatt, az ott élő ezrek várható felháborodásáról nem is beszélve.

A fentiekben idézett mondatokon túl számos elképesztő bejelentése is volt a polgármesternek. Néhány közülük:

> „…értesült róla, hogy időközben a beruházás előkészítése elkezdődött, csak aki elkezdte a beruházást, valamilyen oknál fogva kihagyta az önkormányzatot. Jelzi, tőle kellene megkérdezni, hogy miért döntött így.” Hogyan fordulhatott elő ez egy ilyen kiemelt, Csepel számára „nagyléptékű” fejlesztésnél? Ez a korrekt partner? Mi lesz később, ha már ezt sem tartották be? Ki a felelős a tájékoztatás elmaradásáért? A polgármester beszédéből érzékelhető, hogy mindenért a volt főépítész a felelős. Csak az a baj, hogy az illető már április eleje óta nem dolgozik a hivatalnál, s nem tudja megvédeni magát.

> „..az adót a Metrans a csepeli önkormányzat részére fizeti.” Nem igaz. A cég által befizetésre kerülő, várhatóan jelentős mértékű iparűzési adó a Fővárosi Önkormányzathoz kerül, amelynek egy részét, valamivel több, mint felét, a forrásmegosztással kapja meg a kerületi önkormányzat.

> „…a koncessziós szerződés a Szabadkikötő privatizációjáról 2006-ban köttetett.” – mondta Borbély úr. Ezzel szemben az igazság a következő: az állam, a Szabadkikötő és a MAHART kettéválasztásakor a Szabadkikötőt az állami tulajdonban lévő MAHART-Szabadkikötő Zrt-nek adta. Ezt követően szerzett 75 évre szóló haszonélvezeti jogot a területre két cég: a Wáberer’s Holding Vagyonkezelő Zrt., valamint a Wintco csoporthoz tartozó Raabelrog Zrt.

A testületi vitában a polgármesteren kívül megszólaló ellenzéki képviselők általában támogatták a beruházást, de kemény megjegyzéseik és módosító javaslataik is voltak, amelyeket a többség leszavazott. A fideszes képviselők védték a mundér becsületét. Hozzászólásaikban volt bőven csúsztatás, hazugság, de előfordult az általuk kritizált korábbi helyzet konkrét ismeretének hiánya is. (Lásd a Szabadkikötő privatizációjának vagy a csepeli gerincút megépítésének kérdését.) Egy mondatot mégis kiemelek a hozzászólások közül: „…amikor az erőművet építették, akkor Csepel 100 millió forintot kapott, amiből megcsinálták a csepeli utat.” A szám teljesen irreális. Az új erőmű, amely valamivel nagyobb „léptékű” beruházás volt a tervezett konténerterminálnál, 2000-ben került átadásra, az angol világcég, a PowerGen beruházásában, s azon túl, hogy a magyar áramfelhasználás közel 8 %-át termeli meg, Csepel és Pesterzsébet gázellátását is biztosítja. Akkori sajtóinformációim szerint a cég a Salak utca déli szakaszának és a Csepeli útnak a megépítésén túl 1 millió dollárral(!) járult hozzá a kerület fejlődéséhez. Ez akkoriban ~ 280 millió forintot ért! Egyébként már csak az érdekesség miatt jegyzem meg, hogy a fentiekben említett Mag utcát a Tesco építette meg, a II. Rákóczi Ferenc út előtte lévő szakaszának átépítésével, bővítésével együtt.

Összegezve: a jegyzőkönyv tanúsága szerint az önkormányzat vezetése úgy látja, hogy történelmi jelentőségű döntést hoztak. Szerintem meg a vezetés a Metrans Kft. beruházásának szakmailag átgondolatlan támogatásával, a megfelelő állami, fővárosi és hatósági garanciák hiányai, a várható közlekedési problémák alábecsülése, a nem megfelelő szakmai és széleskörű társadalmi vita elhagyása miatt, komoly feszültségekkel terhelt döntést hozott. A döntésnek a kerület további fejlődésére való valódi hatása ma még felmérhetetlen, de reális következtetés lehet: nem segíti Csepel további fejlődését, amit a csepeli HÉV, önkormányzatunk által is támogatott megszüntetése tehet végzetessé.

V O X

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr98823918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tarjányi László 2016.06.22. 23:09:46

Szíveskedjenek már tudósítani, a fideszes képviselők személyekre lebontva mihez értenek! Szerintem semmihez!
Lásd az egykori fideszes képviselőjelölt, Horváth József videóját, amelyben ismerteti a fideszes helyi képviselőket is!
avalodinemethszilard.wordpress.com/

Persze hogy politikai döntésről van szó, hiszen nem értenek semmihez!
süti beállítások módosítása