Nemzedékek, pártok, önkormányzati és hivatali vezetők találkozója a polgármesteri hivatalban
A Momentum politikusa az október 13-i önkormányzati választás után lett a csepeli önkormányzat képviselő-testületének tagja. Azon nagyon kevés képviselő közé tartozik, aki kötelességének érzi, hogy választóit és az érdeklődő csepelieket, olvasókat RENDSZERESEN tájékoztassa a testület munkájáról. Rajta kívül eddig ezt csak Horváth Gyula és Takács Mónika tette meg (korábban alkalmanként Dobák István és Takács Krisztián). Mivel a csepeli önkormányzat jelenlegi vezetői 2010-es hatalomra kerülésük óta nem hajlandók tisztességes tájékoztatást adni a kerületi képviselők munkájáról, csak a jegyzőkönyvek kései, eldugott közreadására szorítkoznak, megszüntették a helyi TV-t, nem élnek a helyszíni közvetítés lehetőségével, ezért minden olyan híradásnak igen nagy a jelentősége, amely igyekszik képet adni a Szent Imre téri ÉRDEMI eseményekről. Ezeket a tényeket előrebocsátva közöljük Dukán András Ferenc beszámolóját a csepeli képviselő-testület ülésén történt eseményekről:
Talán ez az ülés utáni életkép is visszaadja kicsit, hogy nem volt könnyű ülésünk most se, az idei utolsó képviselő-testületi ülés is az általam eddig tapasztalt módon folyt. Hozzászólásomban is jeleztem, hogy Csepelnek az lenne az érdeke, hogy ne pártpolitikai alapon dőljön el minden kérdés. Ezt a Fidesz is sokszor hangoztatja, de az érdemi egyeztetés sajnos megint számos kérdésben elmaradt. A napirendi pontok kb. negyedénél volt vita. A napirendi pontok nagy részéről
ezúttal is egyhangú vagy közel egyhangú döntés született. Az tehát egyértelmű számomra, hogy az együttműködés nem lenne lehetetlen Csepel érdekében a szekértáborok között. Külön kiemelném azt, hogy sokéves bojkott után a Munkásotthon újra támogatást kapott. A 100 éves programsorozat megszervezéséhez egyhangúlag járult hozzá a testület, bízom benne, hogy Csepel ikonikus kulturális központját ezen biztató kezdet után valóban felkarolja az idén megválasztott testület.
Korábban írtam róla, hogy a többmilliós prémiumokhoz magas elvárást társítanék:
https://www.facebook.com/…/a.1750689231621…/2957900810900181
A Csepeli Városfejlesztési Kft. ügyvezetői prémiumcéljaiban végül apróbb módosítások történtek, de nem kerültek érdemben kibővítésre sem a célok, sem az elvárt sikerkritériumok nem lettek pontosan lefektetve. A jegyzőkönyv számos olyan kijelentést tartalmaz, ami arra tesz ígéretet, hogy konkrét és alapos munka fog állni a felületes előterjesztéssel szemben. Bár a prémium kifizetésekor ezt nem kérhetjük számon - ezért nemmel szavaztam az előterjesztésre - egy év múlva az ígéretekkel össze lehet hasonlítani az elvégzett munkát.
Elsősorban technikai módosítások történtek a kerület költségvetésében. Ezt a szerdai Pénzügyi, Ellenőrzési és Ügyrendi Bizottság ülésén is elmondtam, hogy támogatni fogom, mert egy olyan évről van szó, amikor alapvetően nem voltam képviselő, de a költségvetés beszámolójánál, és különösen a jövő évi költségvetést csak akkor tudom elfogadni, ha alapos előkészítés és egyeztetés után nem marad benne kérdéses pont.
A többi vitás kérdés alapvetően az emlékezet és nemzetpolitikai témában volt. Három ezzel kapcsolatos napirendi ponthoz fűznék egy-egy rövid véleményt és a szavazataim indoklását.
Ha elfogadjuk, hogy Wass Albert nem volt antiszemita (ahogy azt több képviselőtársam hangoztatta), csak besározásra került a neve, akkor is érdemes figyelni a megítélésére, és nem okozni felesleges sebeket legalább azzal, hogy a zsidósága miatt meggyilkolt Radnótiról elnevezett művelődési ház mellé tesszük ki a szobrot. A kérdés újragondolását kérte több képviselőtársam, az MSZP részéről elhangzott a napirendről való levétel kérése is emiatt. Ezt én támogattam, de nem kapott többséget, ezután nem szavaztam meg az előterjesztést. (Tartózkodással utasítottam el, mint minden olyan esetben, ahol magával az előterjesztés formájával nem értek egyet.)
A Csángó Bál nem Csepelen van, egy olyan alapítvány szervezi, ami nem a csángókért jött létre, nem csángók vezetik. Ezek után nagyon álságosnak tartom azt mondani, hogy ha egy képviselő nem tartja elfogadhatónak, hogy erre közpénzt költsenek, akkor azt megpróbáljuk a magyarellenes kategóriába beskatulyázni. Mind Gyimesben, mind Moldvában látogattam már meg csángó falvakat, a magyar nemzet részének tekintem őket. Azt ugyanakkor nem látom, hogy a Fidesz tusványosi szabadegyetemének szervezésében jeleskedő alapítvány támogatása miért szolgálja a csángók és a csepeliek javát. Javasoltam, hogy ha fontosnak tartjuk a kiállást és a szolidaritást, akkor az erre szánt 400.000 Ft-ot adjuk oda a csángók magyar nyelvű oktatására, és akkor nem kétséges, hogy milyen célokat szolgál a pénz. (Természetesen erről is lehetne vitatkozni, hogy ez mennyire csepeli feladat.) Ez a javaslatom elutasításra került, pedig az ellenzéki képviselők nagy része támogatta. Azt külön felháborítónak tartom, hogy elutasította a Fidesz, hogy külön szavazzunk a csepeli sváb bál és a nem csepeli csángó bál támogatásáról. (Ráadásul a sváb bált svábok szervezik, elsősorban sváboknak.) Ezért a támogatást ebben az esetben is tartózkodással utasítottam el, hiszen nem értelmezhető a két támogatás összekötése.
A határon túli nemzeti kisebbségek érdekében a nemzeti régiókról szóló európai kezdeményezés csepeli támogatásával én is egyetértettem. Ez egy összeurópai kezdeményezés, amely számos kisebbségnek segítene, de a határon túli magyarságnak kiemelten is fontos lenne. A határon túli magyarok ugyanúgy a nemzet részei, és az Európai Unió közösségében meg kell ragadnunk a lehetőséget a segítésükre. Ez jól példázza azt a különbséget, hogy milyen, amikor valós szándék van a határon túliakkal való összetartozás erősítésére, és milyen az, amikor egyszerű pénzügyi machinációkról vagy feszültségkeltésről van szó.
Végezetül a következő félév munkatervébe bekerült Várkonyi András DK-s képviselő és az én javaslataim is (az egészségügy témában közösen terjesztenénk elő a hasonló kezdeményezéseinket), két fideszes képviselő támogatásának köszönhetően. Ez még csak azt jelenti, hogy tárgyalni fogja a testület ezeket a kérdéseket, de remélem, hogy ez egy új időszak kezdetét jelenti.
Az én javaslataim:
1. Régiós egészségügyi koordinációs munkacsoport létrehozása (összevonva Várkonyi András javaslatával, közös előterjesztésként)
Napirendre vétel javasolt időpontja: 2020. január 30.
2. Csepel hirdetőfelületeinek hasznosításának felülvizsgálata
Napirendre vétel javasolt időpontja: 2020. március 26.
3. Az SZMSZ bizottságok hatásköreiről szóló részeinek felülvizsgálata.
Napirendre vétel javasolt időpontja: 2020. április 30.