Működésre megy el az idei kiadások több mint 62 százaléka, ami hosszabb távon a fejlődés komoly gátja lehet. Emiatt is érthetetlen a Polgármesteri Hivatal tervezett 20 fős létszámnövelése.
A lényeg a csepeli földi halandók többségének számára szinte láthatatlan. Csak néhány szlogen szivárgott ki a kerület idei költségvetésével kapcsolatos polgármesteri javaslatból. A törvény szerint minden év február 15-ig be kell nyújtania javaslatát a képviselő-testületnek, s március 15-ig el kell fogadni az éves költségvetési rendeletet. A csepel.hu mindössze pár sort írt arról, hogy a polgármester a témában „egyeztetett” a témáról a testület frakcióvezetőivel, amiből semmi nem derült ki. https://csepel.hu/hireink/kozerdeku/item/13233-felelosseggel-csepelert A javaslat elemzése hosszabb időt igényel, de néhány tényre fel kell hívnunk a figyelmet:
> még nincs fővárosi forrásmegosztás, így teljesen „forráshiányos” a polgármesteri javaslat. Nem tudni ugyanis, hogy a fővárost sújtó kormányzati elvonások miatt hogyan alakul az iparűzési és az idegenforgalmi adó a fővárosban, s mennyi jut a kerületnek a felosztható összegből;
> Semmilyen összegzés nem ismert a tavalyi kerületi költségvetés teljesítéséről, amiről külön kellene majd döntést hoznia testületnek, így a javaslatban szereplő számok (a 2020. évi várható teljesítés adatai) még jelentősen változhatnak. Ez kérdésessé teszi a tervezett bevételi és kiadási tételeket, leginkább a 9,2 milliárdos nagyságú maradvány realitását.
> A javaslat a költségvetési bevételek 22 százalékos csökkenésével számol, míg a kiadási oldalon 157 százalékos növelésre (!) tesz javaslatot, amiből a
legnagyobb tétel a működési kiadások 142 százalékos növelése. Működésre megy el tehát a kiadások több mint 62 százaléka, ami hosszabb távon a fejlődés komoly gátja lehet. Itt kell megjegyezni, hogy emiatt is érthetetlen a Polgármesteri Hivatal tervezett 20 fős létszámnövelése.
> A tavalyi előirányzottakhoz képest jelentős, 30 százalékos visszalépést tervez a polgármester a Tóth Ilona Egészségügyi Szolgálat önkormányzati támogatásában. A közel 126 milliós elvonás felveti a kérdést, megértette-e Borbély Lénárd a COVID-19 okozta veszélyhelyzet egyik legfontosabb tanulságát, miszerint a jövőben jóval nagyobb összegeket kell fordítani az egészségügyi rendszer egészének fejlesztésére, önkormányzati szinten is. A példa azt mutatja, nem. Mindezek miatt nem tudjuk elfogadnia a polgármester saját fb oldalán tett állítását, mert szerintünk ez nem „kiszámítható és fenntartható költségvetés”.
A téma kapcsán megjegyezzük, hogy Gulyás Gergely a Miniszterelnökség vezetője éppen a héten fogadta a 25 ezer főnél nagyobb települések vezetőit, amiről a csepel.hu egy sort sem írt. Az eredménytelen megbeszélés után sor kerül, a jövő héten, a kerületek vezetőivel is egy találkozóra, ahol szintén a helyi iparűzési adó elvonásával kapcsolatos kompenzációról lesz szó. Kíváncsian várjuk Borbély tájékoztatását a találkozóról, különösen azért, mert eddig, annak ellenére, hogy a kormányzati döntések Csepelt is hátrányosan érintették, a polgármester még meg sem szólalt, pedig fideszes polgármesterek is hangot adtak az elvonásokról alkotott véleményüknek. A héten nyilatkozott Karácsony Gergely főpolgármester is az önkormányzatokat érintő elvonásokról. A főpolgármester a Gödről szóló Alkotmánybírósági döntésre hivatkozva azt írta: „az Alkotmánybíróság szerint ugyan nem alkotmányellenes a gödi különleges gazdasági övezet kijelölése, de a kormányzat még a veszélyhelyzetre hivatkozva sem vonhatja el kompenzáció nélkül a helyi adóbevételeket úgy, hogy azzal az önkormányzati feladatok ellátását, a közszolgáltatásokat veszélyeztesse.”
V.- a.