A minap kaptuk a tájékoztatást: a jövőben a gimnáziumban nem lehet színesen fénymásolni. Hogy ez egészen biztosan így legyen, szerelő jön az iskolába, kiiktatja a fénymásoló gépekből a színes nyomtatás lehetőségét.
Amikor 1981-ben tanár lettem, egy témazáró dolgozat azzal kezdődött, hogy a tanár az óra elején lediktálta a kérdéseket. Aztán megjelentek a szövegszerkesztők és fénymásoló gépek: legépeltük és sokszorosítottuk a feladatokat.
Ez ugyan több munkát adott a tanárnak, de megérte. 2004-ben megjelent az új érettségi. E sorok írója szerint a rendszerváltás óta eltelt évtizedek legsikeresebb oktatási reformja, mert (legalábbis az én tantárgyaimból) egyértelműen a kevesebb magolás – több gondolkodás irányában mozdította el az érettségit. Ha fel akartam készíteni diákjaimat, akkor
térképvázlatot, fényképet, ábrát kellett mellékelnem, többnyire fekete-fehérben, néha színesben. Egy trendi, érettségi-konform feladatlap összeállítása rutinos tanárnak 30-40 perc. (A hagyományos dolgozaté 5-6 perc volt.)
A minap kaptuk a tájékoztatást: a jövőben a gimnáziumban nem lehet színesen fénymásolni. Hogy ez egészen biztosan így legyen, szerelő jön az iskolába, kiiktatja a fénymásoló gépekből a színes nyomtatás lehetőségét. Hogy egy részvényeket vásárló, nagy kedvvel világversenyeket rendező, fegyverkező, 21 millióért kihelyezett frakcióülést tartó, propagandára választásmentes évben is csillagászati összegeket költő kormányzat ezen akarna takarékoskodni – az a nyomorúság maga.
Forrás: -y -n (Élet és Irodalom)