CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Egyszer volt: Malmok, molnárok a Kis-Dunán a török hódoltságtól 1958-ig

2024. augusztus 10. 00:07 - csú

kis-dunai_tajkep_vizimalmokkal_0_20_szazad_elejerol.jpgA csepeliek a Kis-Duna partján a Molnár-sziget felé nézve a 19. században ezt láthatták, tapasztalhatták a korabeli feljegyzések szerint: „A molnárok száma pedig egyre csak növekedett. Számukról az első pontos adat 1828-ból való. Ekkor már 27 hajómalom állt a Dunán…”

A magyar vízimolnárság dokumentálhatóan a XVI. századtól létezik, illetve akkor alakult meg a vízimolnárcéh Magyarországon. Viszont maga a mesterség jóval régebbi, egyidős lehet a víz mozgató erejének felfedezésével.

Egy 1540-ben íródott defter a törökök által összeállított adókönyv — arról ad hírt, hogy ez idő tájt

malmok_csepel_es_soroksar_kozott_molnar_szigetnel.jpgtizennégy vízimalom után fizettek adót a Csepel-szigeten. Ezek akkor mind a Soroksári-Dunaágon működtek, amelynek sodrása gyengébb volt, mint az élő Dunáé, s kevésbé volt kitéve árvízveszélynek.

hajomalmoka_kis-dunan.jpgA meder közepe táján horgonyozták le, ahol elég erős volt a víz sodra. Az őrölni való gabonát bárkákon vitték a malomig, s ugyanígy vissza a lisztet. Tavasztól őszig az egész család kint élt a vízen, csak András-napkor, vagyis november 30-án költöztek be a községbe. Más lehetőség nem lévén, télen szünetelt az őrlés. A ráckevei molnárok jól éltek, mindig volt munkájuk. A csepeliek a Kis-Duna partján a 19. században ezt láthatták a korabeli feljegyzések szerint „A molnárok száma pedig egyre csak növekedett. Számukról az első pontos adat 1828-ból való. Ekkor már 27 hajómalom állt a Dunán…”

hajomalmok_a_19_szazad_kozepen_a_dunan_1.jpgOtt, ahol 1908 és 1914 között megépítették a Kvassay-zsilipet, ezt megelőzően árvízvédelmi megfontolásokból elrekesztették az élő Duna befolyását a Soroksári-Duna-ágba. Vízfolyás híján a malmok hajtóerő nélkül maradtak, a vízimolnárok kénytelenek voltak áttelepülni az élő Dunára.

Az igazi kegyelemdöfést 1895-ben a gőz adja meg a vízimolnárkodásnak, ekkor helyezik üzembe a ráckevei gőzmalmot.

arviz_pusztitasa_1956-ban_a_tassi_zsilipnel.png A gőzkorszak harminc évig tart, 1927-ben elkészült a Tassi-zsilip villanyteleppel, s ezzel újabb mérföldkőhöz ért a molnárkodás, amely végül az 1956-os januári földrengés és a szintén 56’-os tavaszi árvizet követően 1958-ban szűnt meg.

Forrás: Matula Gy. Oszkár - Népszabadság 1999.

Fotó: Fortepan, Soroksár, Népszabadság

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr7518457095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása