A Fenyves óvoda csoportjait a CSH-ban olvasható szerdai Borbély-nyilatkozattal ellentétben - a pénteken nyilvánossá tett kt-előterjesztés szerint - nem egy, hanem két óvodában helyezik el. Az ügy diszkrét bája, hogy az előterjesztést is Borbély úr jegyzi
Pénteken közölte a hírt a vg.hu, hogy kínai-kazah-magyar terminál épül a Csepel-szigeten.
A hír szerint a kazah államfő magyarországi látogatásakor írták alá a megállapodást, amely az „eddiginél is több kínai és kazah áru Magyarországra, azon keresztül Európába érkezését, egyben az ellenkező irányú szállítások útját kövezi ki.” Az új, intermodális terminál pontos Csepel-szigeti helyszíne még nincs kijelölve, de a cikk szerint „a logisztikára szakosodott Csepel-sziget kézenfekvő választás lenne, ott a kazah társaság tavaly óta már működtet egy magyarországi érdekeltséget.” Valószínűleg még több év is eltelik a beruházás megvalósulásáig, de a csepeli közlekedési viszonyok jelenlegi helyzete indokolhatja alábbi megjegyzéseinket:
> A sziget, illetve a kerület földrajzi helyzetével lehet érvelni az újabb terminál szigetre való telepítése mellett, azonban a közlekedési viszonyok ismeretében, szerintünk, a kerület egyértelmű érdeke, hogy ne itt valósuljon meg a tervezett beruházás, ami teljesen ellehetetlenítheti a kerületi közlekedést. Majdnem ugyanez a helyzet egy szigeti beruházás esetén is, ugyanis a kerületi szállítási útvonalak megkerülése nem biztos, hogy megéri a beruházónak. Mindkét megoldás esetén számolni kell az M0-ás zsúfoltságának növekedésével, ami a Csepelre délről való bejutást, illetve kijutást nehezítheti meg.
> A „logisztikára szakosodott Csepel-sziget” mondatrész realitását ma már nem lehet tagadni, azonban ennek feltételei semmilyen értelemben nincsnek „kikövezve”. Elfogadhatatlan az ehhez szükséges főútvonalak helyzete. A szigeti települések útvonalai fejlesztésre szorulnak, az M0-ás autópálya déli szakasza már amúgy is túlterhelt, csúcsidőben még a pályára való feljutás is hosszabb időt igényel.
Csepelen pedig a gyári ún. elkerülő út, kerület által vállalt fejlesztésének elmaradása; a II. Rákóczi Ferenc út és a tömegközlekedésben nagy szerepet játszó csepeli HÉV állapota; a gerincút 2. szakaszának hiánya, amely a helyi önkormányzati és a Tarlós vezette fővárosi önkormányzati vezetés számlájára írható, szinte kezelhetetlen helyzetet teremtett. A kormány csepeli közlekedési fejlesztési terveinek elhalasztása komoly károkat okozott/okoz a Csepelnek, lakosoknak, az itteni vállalkozásoknak. Tartósítja a kerület, más fővárosi kerületekkel szembeni leértékelődését.
> A kerületi önkormányzat nem hezitálhat tovább. Az elmaradt közúti fejlesztések megvalósítása, a jövőre vonatkozó kormányzati elképzelések valósággá válásának lehetőségei, az ezekkel kapcsolatos kerületi érdekek megjelenítése, egyértelműen igénylik a vezetés nyílt kiállását, a kerület gazdasági erői, a lakosság mozgósítását, a szigeti önkormányzatokkal való együttműködést. Borbély úr! A populizmus nem vezet előre. A kerület valódi fejlesztése nem hangzatos mondatokat, lózungokat jelent. Vállalni kell a vele járó küzdelmet, netán a politikai harcot is.
Ui.: Sem a polgármester, sem a csepel.hu nem osztotta meg a fenti hírt. Bár Ábel Attila, a polgármester közvetlen munkatársa, csepel.info c. saját hírblogjának fb oldalán, foglalkozott a témával, de nem tartotta fontosnak, hogy véleményét is kifejtse a megállapodás Csepel-szigeti vonatkozásairól.
**********
Több országos média is felkapta a hat csepeli óvoda megszűntetésének ügyét. (Hirklikk, Népszava, 24.hu) A volt alpolgármester, Ábel Attila, önkormányzati munkatárs a Csepeli vagyok nyilvános csoport fb oldalán reagált az általa hamis információknak nevezett véleményekre, hozzászólásokra. Blogunk pedig pénteken, a Csepeli Hírmondóban megjelent, a témával foglalkozó írásra reflektált. https://csepeliek.blog.hu/2024/11/22/hiteltelen_hirdetesi_ujsag_es_kampanylap_lesz_vegleg_a_kozpenzfalo_csepeli_hirmondo#more18736320
Néhány megjegyzés írásunkból:
> Az önkormányzati vezetés még szeptember 26-án, az óvodai létszámmódosítási javaslatának tárgyalásakor is elhallgatta a valós helyzetet.
> A hat óvoda bezárása után felszabaduló kiadások összege 435 millió forint, ami az idei költségvetési kiadásokra tervezett összeg 1(!) százaléka.
> Egyetértve a valós helyzet megtárgyalásának szükségességével, illene szembenézni más, ennél nagyobb összegű gondok megoldásával is. Például „..a nem alapvető, önként vállalat feladatokra (gazdasági társaságokra, a civil szervezetekre, köztük a sportszervezetekre és sportfejlesztésekre, az önkormányzati rendezvényekre, stb) fordított összegek” lassan kezelhetetlenné váló következményeivel.
Egyébként november 22-én, a következő képviselő-testületi ülés meghívójában már szerepeltette is Borbély Lénárd a megszűntetésre vonatkozó konkrét javaslatot! A határozati javaslat egyelőre szándéknyilatkozatnak tűnik, a végleges határozatot 2025. február 28-i képviselő-testületi ülésen kívánja elfogadtatni. Az előterjesztés azonban máris ellentétes a polgármester Csepeli Hírmondóban megjelent nyilatkozatával. Például a Fenyves óvoda csoportjait nem egy, hanem két óvodában helyezik el.
A javaslat a csoportlétszámok vonatkozásában a jelenlegi 22,2 fő helyett 25 fővel, maximum 30 fővel(!) számol, tehát növekedni fognak az óvodapedagógusok terhei, ami gyengítheti a nevelőmunka hatékonyságát, ráadásul kilépéseket is generálhat.
**********
Elindult a MOL Bubi bringák éves szervízelése Csepelen – tudtuk meg a 21.kerulet.ittlakunk.hu hírportál szerdai írásából. A cikkből kiderült, hogy a Bubi kerékpárok téli szervízelése 2025. február 28-ig tart, emiatt kevesebb bringa áll ebben az időszakban a felhasználók rendelkezésére. Az egyre népszerűbb kerékpárt a Csepel Kerékpárgyártó és Forgalmazó Zrt. üzemében gyártják, s jelenleg 211 gyűjtőállomáson összesen 2.460 Bubi található a fővárosban. A kérdés csak az, miért nem található Csepelen egyetlen gyűjtőállomás sem?
Bálint István képzőművész, restaurátor volt a vendége az IsoArt Alapítvány által 2006 óta rendszeresen megtartásra kerülő Kultúrfaló c., vacsorával egybekötött estnek, Csepelen. Az alapítvány 18 év alatt, bár a COVID19 ideje alatt szüneteltetették a rendezvénysorozatot, eddig több mint 60 estet szervezett. Az estekre meghívott vendégek között szerepeltek, történészek, színészek, pszichológusok, költők, írók, orvosok, operatőrök, újságírók, politológusok, oktatási szakemberek, stb.
Így például a magyar közélet sok ismert személyisége közül vendégük volt Stumpf András, Frölich Róbert, Stefan Bottoni, Ungváry Krisztián, Várszegi Asztrik, Nyáry Krisztián, Kukorelly Endre, Eörsi László, Spiró György, Parti Nagy Lajos, Mahó Andrea, Pogány Judit.
Az est menete a kezdetektől változatlan: egy órás társalgás a vendég és az estet általában vezető Szabó Tibor Benjámin író, szerkesztő, könyvkiadási szakember között, majd vacsoraként a vendég kedvenc ételét, süteményét szolgálják fel, amelyet teljes egészében az esten résztvevők fizetnek. A vacsora után a meghívottvendég válaszól a résztvevők kérdéseire.
Az IsoArt Alapítvány egyébként közhasznú alapítványként működik, s a támogatásként befolyt összegekből az alapfokú művészeti oktatást, nevelést támogatja.
**********
Kitekintés – egy mondatos hírek a magyar médiában:
1) At EU-ban 13, nálunk 18 százalékkal keresnek kevesebbet a nők a férfiaknál. (atlatszo.hu, 2024. november 22.)
2) A brüsszeli Audi bezárása, az ipar leépülésének jelképe Európában. (hu.euronews.com, 2024. november 20.)
3) Kiderült, hogy tényleg akkugyárat terveznek Győrszentivánba. (magyarnarancs.hu, 2024. november 20.)
4) Nem a zsemle kicsi, hanem a pofánk nagy. (hirklikk.hu, 2024. november 23.)
5) Bodoky Tamás: A Szuverenitásvédelmi Hivatal kémregények szintjén vádaskodik. (nepszava.hu, 2024. november 20.)
V.-a.