Mennyibe kerülhet a Fidesz csepeli önkormányzati választási kampánya? Legény legyen a talpán, aki pontosan meg tudja mondani. Gondolom ez is volt a csepeli fideszes vezetők célja, amikor megtervezték az október 12-i önkormányzati választással összefüggő kampányt. Először is hatalmon vannak – gondolták –, tehát kihasználják az önkormányzati lehetőségeket. Az eddigi tapasztalatok alapján lényegében három formában éltek és élnek a lehetőségeikkel:
1) Úgy döntöttek, szeptember közepétől hetente jelenik meg a Csepeli Hírmondó. Mivel az impresszumon nem változattak, valószínűsíthető, csak a választási időszakban olvashatjuk hetente a lapot. A költségvetésből nem deríthető ki, hogy az idei évre a kiadó, a Csepeli Városkép Kft. részére biztosított 88 milliós lapkiadás-médiatámogatásból mennyi a Csepeli Hírmondóra fordított összeg. Minimummal számolva is egy harminckét ezres lapszám, bér-, nyomda- és terjesztési költségekkel együtt, legalább két millió forintba kerül. Az október 12-ig megjelenő plusz négy szám, így 7-8 millió plusz kiadást jelenthet.
2) Erre az időszakra koncentrálták az átadások, kiállítások, önkormányzati rendezvények jelentős részét, amelyekről a Csepeli Hírmondó többször is tájékoztatást adott. Szeptember hónapban valamiért hirtelen megnövekedett a gyermek és családi rendezvények száma (a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva 2,5 szeresére), több létesítmény átadásra, kiállításra került sor. Ezeken rendre részt vett Borbély Lénárd polgármester-jelölt, avatóbeszédeket mondott, szalagokat vágott, gyerekkel fényképezkedett, díjakat adott át, virágokat osztogatott tortákat vágott fel, nemegyszer visszafelé mutogatva, az előző szocialista vezetést támadva.
Mindezek előkészítésében jelentős szerep jutott a Városkép Kft.-nek. A tavalyi évhez képest több mint 18 % -kal kapott több működési támogatást, míg a rendezvények támogatásában ennél jóval nagyobb, 88 %-os növekedés olvasható ki a költségvetésből. A cég a csepel.hu-n fellelhető adtok szerint, az alábbi címeken további működési támogatást nyert el: családi egészségnap, csepeli labdarúgó VB rendezvények, önkormányzati beszámoló kiadvány, csepeli kerületmárka ajándéktárgyak, bemutatkozás a Metropol újságban, képviselői beszámolók rendezvényei, Hungarikumok Napja, Királyerdei Nyugdíjas Klub amelyek egyértelműen bizonyítják a támogatás kampányérdekeket szolgáló növelését.
Érdekességek: a 38 millióval nagyobb támogatási összegből 10,7 millióból sörözött, beszélgetett, ajándéktárgyakat, elismeréseket adott át Borbély úr, a labdarúgó VB idejére felállított sörsátorban; az önkormányzati beszámoló kiadvány, amelyet eljuttattak a csepeli postaládákba, 6,9 milliót emésztett fel; a képviselők beszámolóikra 6,1 milliót fordíthattak; a polgármester-jelölt Metropol újságban való bemutatkozása egy milliónál többe került. Ebben az időszakban szerveznek hajókirándulást a nyugdíjasoknak, itt lép fel például Eszményi Viktória, Heilig Gábor, Tabáni István, az Irigy Hónaljmirigy együttes, Jókai Anna. Sőt Borbély Lénárd már arra is ráfanyalodott, hogy belépjen az általuk „kommunista fészeknek” nevezett, minden támogatástól megfosztott Csepeli Munkásotthonba: fotókiállítást nyitott meg, a szeptember 27-i Zámbó Jimmy koncerten posztumusz Díszpolgár címet adott át a család egyik részének.
Szeptember 16-án, „lakossági fórum” címen, államtitkári jelenléttel, politikai gyűlést szerveztek a Királyerdei Művelődési Házban, ahol Borbély Lénárd polgármester-jelölt meghirdette 35 pontos választási programját, ígéretgyűjteményét. A politikai pártok részére szervezett rendezvények estén fizetendő bérleti díj kifizetésével kapcsolatos kérdésre az önkormányzati vezetés azóta sem válaszol.
Óhatatlanul felmerül az emberben a kérdés: kell-e, ezek ismeretében, a Fidesz-KDNP Csepeliszervezetének egyfillért is költeni pártkampányra, hiszen polgármester-jelöltjük, képviselő jelöltjeik ezeken a rendezvényeken szerepelhettek. Nagy részük, főleg Borbély Lénárd és az alpolgármesterek kiemelt figyelmet, oldalakat kaptak a közpénzből fenntartott Csepeli Hírmondóban is.
3) Kitelepülések, szórólapok, kiadványok, plakátok, léggömbök. Megítélésem szerint ezek egy része is az önkormányzati pénzekből került, kerül kifizetésre: Borbély Lénárd önkormányzati címerrel kipostázott bemutatkozó levele, a kitelepülésekre biztosított sátrak, kiállítási tablók stb.
Feltételezem, hogy a mostanában megjelent, a kerületet ellepő óriásplakátok, köroszlopokra, villanyoszlopokra stb., feltett plakátok, az egyes választókerületi képviselő-jelölti anyagok, a kerületi közlekedési eszközökre felhelyezett polgármester-jelöltet megjelenítő reklámok, a különböző szórólapok, vagy a jobboldali sajtóban megjelentetett írások, Borbély Lénárd 35 pontjának lakásokba való eljuttatása, többezres példányszámú külön terjesztése Csepelen, stb., a pártkasszát terhelik. Egyes szakemberek szerint, ezek együttes összege meghaladhatja a 17 millió forintot. A kérdés csak az, mibúl? Pártpénz, vagy vállalkozói támogatás, netán képviselő jelölti, polgármesteri egyéni befektetés a fedezet?
Tudatosan nem adom össze a különböző költségeket. Szerény véleményem szerint több tízmilliós tételről lehet szó. Nem akarom azonban sem fel-, illetve lebecsülni a végösszeget, ráadásul még két hét hátra van a kampányból. Hosszú ideje figyelem a kerületi politikai közéletet, a választási kampányokat. Számomra egyértelmű: Csepelen egyetlen párt sem költött ennyit az előző időszakokban önkormányzati választási kampányra, mint most a csepeli Fidesz, az általa uralt önkormányzati hatalom mindenáron való megőrzése érdekében.
Van még egy tétel, amivel – fontos, talán a legfontosabb kampányelemként –, foglalkoznom kell. A négy éve tartó, az MSZP-t, a baloldalt lejárató kampányról van szó, amelyre több tízmilliót költöttek, költenek jelenleg is. Feljelentésekkel kezdték, a testület által engedélyezett, kb. 8 millióba került „Vörös Csepel” kiadásával folytatták. Fontos feladata volt és van ebben a lejárató, nem egyszer aljas eszközöket is felvonultató kampányban a Csepeli Hírmondónak, s időnként a csepel.hu önkormányzatai hírportálnak is. Hogy azóta mennyit fizettek ki a baráti körbe tartozó jogászoknak, ügyvédeknek, többségében eredménytelenül, azt egyelőre csak ők tudják.
Október 12-én kiderül: megérte-e? Bízom benne, a csepeliek nem a tízmilliókból megtervezett és kivitelezett hazugságkampány alapján fognak dönteni.
V O X