A hatalom játékterévé tették. Újabb és újabb felhők jelennek meg a Csepel-szigeti közlekedés jövője felett.
Csepel-sziget közlekedése számtalan fórum és számtalan vita tárgya volt az elmúlt évtizedekben! A rengeteg ötlet, a rengeteg elképzelés jelentős része azonban valahogy és valamiként nem valósult meg! Ezek között természetesen voltak fantasztikusak és voltak olyanok is, amelyek méltán rémülettel töltöttek el minden embert és szakembert, melyek közül egyet mi az elmúlt hetekben ismertünk meg!
2016 Csepel, Csepel sziget és a Csepeli HÉV megmentéséről szólt, mivel egyes emberek az Olimpia terve miatt olyan radírozást végeztek volna, amely szerint a Csepel HÉV helyén sehol el nem férő villamos lett volna kisebb kapacitással, nagyobb dugóval és tömegnyomorral, ráadásul keresztezve olyan utakat és olyan sűrűséggel melynek hatására nyugodtan ellehetett volna felejteni mind a szigetet, mind Dél-Pestet közlekedésileg. A terv Erzsébetig visszabontotta volna ezentúl a Ráckevei HÉV-et is. S nem, hogy közelebb került volna ez a déli Gyorsvasút közlekedés a városhoz, hanem egyre és egyre távolabb! Ráadásul elfeledkeztek a 3-as villamos Csepelre történő meghosszabbításáról is. Hosszú harc volt, de sokakkal együtt ezt sikerült megtorpedózni és csak reménykedni lehet abban, hogy
sosem fogják újra előhúzni!
2017-ben egy Halásztelekről induló ötletsorozat látott napvilágot, amely rémisztő! A halászteleki rémtörténet az alábbi dolgokat veszi alapul:
· Csak északon nyúlna a Csepel sziget közlekedéséhez, de délen nem!
· Legdélebbi elképzelése a tököli kiskörút.
· Villamos síneket vezetne a Halásztelki ártérben és a tököli repülőtér felszállópályája előtt.
· Közlekedés terén szinte csak egyetlen útra az M0-ásra építene! Mitöbb új szigetszentmiklósi területeket tárna fel és vezetne rá! De nem gondolkozik azon, hogy mi van, akkor ha beáll az M0-ás!
· Meglátása szerint a gerinc út északi részének ketté szakadt részét nem szabad összekötni, mert az közlekedési káoszhoz vezetne! Azaz szerinte a Csepeli és a Szigetszentmiklósi gerincút összekötése probléma lenne! Sokkal inkább rendben valónak tartja, hogy e tekintetben minden forgalom a II. Rákóczi Ferenc útra van rávezetve!
Nekünk ennyi elég volt, ahhoz hogy kimondjuk: EZ BAROMSÁG!
A Csepel sziget ugyanis ma úgy működik, mint egy felülről nyitott zsák! Ahogy a zsák hasában egyre többen élnek úgy lesz a zsáknak egyre szűkebb a szája, egyre kisebb a kijárata, amíg végül be nem szűkül, de végleg! Pontosan ezért kell a szigetet kinyitni délre! Pontosan ezért van szükség egy kijáratra, amely Ráckeve és Abony között Nagy Duna hidat, a Ráckevei HÉV számára, pedig Dunaújvárosig közlekedést biztosítana és ezáltal már egy új irányba is átjárhatóságot adna! Ezért van szükség továbbá a Majosháza – Szigetcsép – Tököl – Százhalombatta új útvonalra vagy arra, hogy például a Gyártelepi felüljáró kérdése meg legyen oldva!
Helytelen ötlet lenne bármilyen villamos pálya az ártérbe! Egyrészről minek és miért olyan veszélyes helyre? Másrészről kötött pálya terén vannak talán egyéb lehetőségek is, ahol még emberek is laknak! Korábban például, amikor a Csepeli HÉV-ről beszéltünk, akkor déli hosszabbítása az ős tervekben úgy szerepelt, hogy rávezetnék a Szigetszentmiklósi nagy kanyarra, mielőtt a Ráckevei HÉV Dunaharasztira átmegy! Mi voltunk azok, akik azt mondtuk, hogy ezt semmiképpen se! Vigyük el Csepelen a II. Rákóczi Ferenc úton a Tesco-ig. Vigyük rá a gátra és menjen le a Vízművek lakótelepig. A Vízművek lakóteleptől menjen át az Auchan Sziget és a Bauhaus közé, ahol egy ideiglenes végállomás alakítható ki. Majd jöjjön tovább Lakihegyre vissza a belső gátra és azon egészen a Leadó torony vonaláig jöjjön el. Ott kanyarodjon be két település úgy, mint Halásztelek és Szigetszentmiklós közé és Halásztelek felé simulva haladjon el. Majd kanyarodjon vissza Szigetszentmiklós Sportcsarnoka, Utánpótlás Centruma fele, hogy aztán a Szigetszentmiklósi tűzoltóság mellett bekapcsolódjon a Ráckevei HÉV vonalába és Gyártelepig, azaz a Járás és Egészségügyi központig tudjon haladni! Sokan azt mondták ez tovább kellene! Mitöbb legalább Tökölig jó lenne! A Halásztelki rémterv például arra épül, hogy a Pesti úti lakótelep is elérhető lenne (ezért menne az ártérbe)! Talán ebben a HÉV régi leágazása újra éleszthető, amely a Tököli oldalon ment végig a Reptér mellett. S talán egy ilyen kis visszakanyarodással előbb Csömöri HÉV módszerrel, majd mégegy vágánybővítéssel elérhető ez, azaz a Pesti úti lakótelep. Ezt nekünk is meg kell vizsgálnunk!
Aki a Csepel szigetet valaha is komolyan gondolta ezentúl az nem, hogy a gerincút be nem fejezésére, hanem éppen ellenkezőleg annak mihamarabbi tovább építésére, északon pedig összekötésére ösztökélne, hogy sokkal jobb legyen az átjárhatóság és ezáltal a sziget közlekedése. 400 ezer ember nem közlekedhet ugyanannyi kijárattal mint a korábbi 200 ezer vagy a még korábbi 100 ezer. Ha megnyitjuk a kijáratokat nem csak a sziget lélegezhet fel, de csökkeni fog az egységnyi útra zúdúló teher, hiszen több alternatíván is közelekedhet az a sok ember! S, ha megoldjuk még a Gyártelepi felüljáró kérdését, valamint a Buckát elkerülő gyorsforgalmi utat is megépítettjük, akkor tudjuk Gyártelepet is tehermentesíteni.
Sokan beszélnek ezentúl az RSD-ről! Mi is! Aki azonban látta azt a durva szennyezést, ami belemegy a Dél-Pesti szennyvíztelepről az azt mondja, hogy előbb azt kell leállítani, aztán fertőtleníteni, tisztítani és csak azután a Kis-Dunai hajózást visszahozni! Ma már tudjuk, hogy régóta tudnak erről a problémáról, de nem tettek ellene semmit se eddig! Erre kell döntéshozóinkat ösztökélni! Meg persze arra, hogy olyan közlekedési és infrastrukturális katyvasz, mint amilyen a Buckát jellemzi a sziget más részén ne fordulhasson elő, illetve hogy az is hamar megoldásra leljen!
Szigetiként nem szabad hagyni a sziget bezárását, hanem meg kell teremteni lüktetését! A sok érvet és ellenérvet szakmai alapon kell meghozni és nem úgy, hogy gondoltunk egy nagyot! A közlekedés terén alkotó civileknek, mint amilyenek az érdekvédelem mellett mi is vagyunk pedig lobbiznia kellene, hogy a szigetről kimenő két legnagyobb forgalmú vasút úgy, mint a Csepeli és a Ráckevei HÉV megvalósulása minél hamarabb eljöjjön , illetve minél hamarabb egy ideiglenes Kálvin téri végállomásban, ahol annak van befogadó alagútja egyesüljön.
A sziget valóban közlekedési téren a végnapjait éli! Éppen ezért kérünk mindenkit, hogy rémötletek helyett a megmentésére, a fejlesztésére törekedjen és olyan javaslatokra, amelyek segítenek megmenteni e területet és nem vissza vetik azt! Igaz ez igaz más téren is! Ilyen terület az erdők telepítése! Előbb meg kellene óvni a jelenlegieket, majd utána gondolkodni, hogy hogyan lehetne még zöldebb a környezet.
(Azaz Szigetszentmiklós és Halásztelek közé a szántóföldre erdőt telepíteni mindaddig hülyeség, amíg a Csepel Autógyár erdője, illetve a Szigetcsépi Tangazdaság nincs megmentve!)
Csizek Csaba
Buckai Szövetség Egyesület
elnök
06-70-70-15-911
Forrás: az egyesület weblapja