Ez kell a csepelieknek? Ez kell a sziget lakóinak? Tényleg ez kell Borbély Lénárdnak a HÉV-vágányokat elsikkasztó atlétikai stadion mellé? A polgármester nem hallja a csepeliek hangját, tiltakozását? A tervezett Galvani hídról nem csak csilivili látványterveket kell mutogatni, hanem érdemi, minden részletre kiterjedő párbeszédet kell folytatni a budapestiekkel, köztük a csepeliekkel
Borbély Lénárd polgármesgter teljesítette a heti előírt kötelezőt: ismét nekiment Karácsony Gergely főpolgármesternek. Facebook oldalán a Galvani híd kapcsán írta:
„ A kormányzat szakembereinek elmúlt 3 évi munkája ezt mára elérhető közelségbe hozta, hiszen év végére már talán az engedélyei is meglesznek az új hídnak. Karácsony Gergely a mai bejegyzésével most ezt támadja. Az immár elérhető közelségű új átkelőt venné el tőlünk.”
A facebook egy közösségi oldal, az oda beíróknak azonban – elvileg - felelőssége is van, pláne egy polgármesternek. Adott esetben a ~75 ezres Csepel polgármesterének, aki az általa vezetett kerületet érintő hivatalos álláspontját is rendre nem az önkormányzat hivatalos honlapján, hanem a családi képpel díszített Facebook-on igyekszik elsőként közölni a csepeliekkel. Hiába hírverseny van. Ami végül is nem lenne baj, mert ma már a politikai vezetők zöme ezt teszi, de azért illene néha igazat is írni. Még a fb-on is. Mert ezzel, pontosabban az igazság hiányával van bajunk. Borbély Lénárd mondatai ugyanis messze állnak az igazságtól. Finomabban szólva:
olyat olvasott ki a főpolgármester fb oldalán közölt írásból, amit Karácsony nem állított. Lássuk a január 20-án, közölt írás Galvani híddal kapcsolatos mondatait:
„Négyszáz forintos dugódíjjal és autós sávok elvételével tervez a kormány, mert a Galvani híd csak így biztosítja a remélt és szükséges forgalomcsökkentést Budapesten….Márpedig dugódíjat suttyomban, lopakodva bevezetni nem lehet. Ezért mondjuk, hogy a Galvani hídról nem csak csilivili látványterveket kell mutogatni, hanem érdemi, minden részletre kiterjedő párbeszédet kell folytatni a budapestiekkel.”
A főpolgármester és az általa közölt cikk szerzője tehát nem akar elvenni semmit a csepeliektől, BL polgármester állítása ezért nem igaz. Borbély úr azonban tovább ment, amikor azt írta, hogy „a cinizmusnak is kell legyen határa.” Szerintünk a feledékenységnek is. Például az általa felvetett albertfalvai híd ügyében. Borbély szerint vannak, akik „a híd elhelyezkedését vitatják, mondván, hogy az Albertfalvai hidat kellene először megépíteni.” Először is nem a Galvani híd elhelyezkedését vitatják, hanem azt állítják, Borbéllyal ellentétben, hogy először az Albertfalvai hidat kellene megépíteni:
> A Csepeli Önkormányzat Képviselő-testülete 2008. május 15-én, a Városkutatás Kft, a MaHill Kft, és a Stúdió Metropolitana Kht szakértője közreműködésével, széles körű társadalmi vita után, 20 igen, 0 nem és 7 tartózkodás mellett fogadta el a kerület Integrált Városfejlesztési Stratégiáját. http://www.terport.hu/webfm_send/3599 Ebben Csepel külső megközelíthetőségének javításaként elsődlegességet adott az Albertfalvai hídnak, amely egyébként évtizedek óta az első helyen szerepelt a helyi és fővárosi városfejlesztők tervei között is.
> Közlekedésfejlesztési szakemberek sora azóta is ezt tartotta és tartja fontosabbnak mind a főváros, mind a kerület szempontjából: Nemgalvani-hid, villamossal? (https://iho.hu/hirek/nemgalvani-hid-villamossal-171221), Hol legyen híd Budapesten? (https://kozlekedesiklub.blog.hu/2020/01/09/hol_legyen_hid_budapesten) Ez utóbbi végső
megállapítása: „...nyilvánvaló, hogy az Albertfalvai hídnak van a legtöbb értelme.”
Blogunk több írása is foglalkozott a témával, ezeket is ajánljuk olvasóink figyelmébe:
https://csepeliek.blog.hu/2017/07/10/horvath_gyula_galvani_vagy_albertfalvai_legyen_a_csepeli_hid
csakúgy, mint dr. Szabó Szabolcsnak, Csepel országgyűlési képviselőjének január 20-án megjelent írását: https://www.facebook.com/szaboszabolcs.egyutt
Összegezve: le lehet söpörni szakmai terveket, véleményeket az asztalról, változhatnak a társadalmi gazdasági, politikai feltételek, ki lehetne mondani például azt is, hogy a kormányzat olimpiai álmai vagy a tervezett, 204 milliárdos luxusszintű atlétikai stadion miatt most fontosabb a Galvani híd. Ekkor azonban azt is ki kellene mondani, hogy ezek miatt nem fog járni a HÉV a Boráros térig. Lásd:
Ezt viszont egyetlen kormányzati szereplő sem meri kimondani. Helyette inkább becsapják a csepelieket. Borbély úr fb-írása, lehet, hogy tudatlanul – bár ez nem menti fel felelősség alól –, ezt szolgálta. A szerző a korábbi helyi döntések, szakmai vélemények, javaslatok, tanulmányok figyelmen kívül hagyásával, a kormány- és pártpolitika oltárán feláldozta a csepeli érdekek képviseletét, védelmét. A jobboldali média meg, természetesen, tapsol hozzá.
A Habitat for Humanity Magyarország évente ad ki jelentést a magyarországi lakhatási szegénységről, amelyből csütörtökön összegzés jelent meg az atlatszo,hu-n.
A jelentés szerint hazánkban egyre súlyosabb a lakhatási válság, amely kb. 2 millió embert érint, miközben az önkormányzati lakások 9,7 százaléka kihasználatlan. A tényfeltáró portál szerint Csepelen tavaly júniusban 1397 önkormányzati lakás volt, amelyből 137 (9,8 %) állt üresen. Mi az oka, hogy nem lehet a lakásokat vagy azok jelentős részét hasznosítani a lakásgondokkal küzdő csepeliek között, holott ezzel legalább 3,5 – 4 ezer csepeli lakásgondjait tudnánk enyhíteni?
Január 22-én ünnepeltük a magyar kultúra napját, amiről a csepel.hu, az önkormányzat hivatalos honlapja – mivel nem volt senki(!) a sok helyi újságíró közül – , az origo.hu írását elhasználva emlékezett meg. A kultúra ünnepnapjának ötletét 1985-ben az a Fasang Árpád zongoraművész vetette fel, akinek az édesapja, id. Fasang Árpád 1958-1969 között Csepelen tevékenykedett, több éven keresztül vezette a Csepeli Munkásotthon Vegyeskarát, majd róla nevezték el a Csepeli Fasang Árpád Alapfokú Művészeti Iskolát. A magyar kultúra napját a csepeli művelődési intézmények korábban rendszeresen kulturális programmal ünnepelték, ezek most, nyilván a veszélyhelyzet miatt, elmaradtak. Egyedül a Csepeli Munkásotthon élt az internet adta lehetőséggel: január 22-én köszöntötte a kultúra napját. https://www.facebook.com/csepeli.munkasotthon
Folytatódott a héten az Adják vissza nekünk a csepeli Hévet! című petíció aláírási kampánya, ami január 12-i elindulása óta fel sem kerülhetett a csepel.hu oldalaira. Érthetetlen. Pedig a polgármester még tavaly novemberben az illetékes miniszterhez is írt levelet a „csepeli HÉV megszokott menetrendű visszaállításával kapcsolatban.” https://www.csepel.hu/hireink/kozerdeku/item/13113-csuszik-a-hev-palyafelujitasa
Szombatig több mint nyolcszázan írták alá a petíciót.
Január 18-án, hétfőn tette közzé a 21.kerulet.ittlakunk.hu, hogy a Csepeli Szabadkikötő 90 éves történetéről egy album jelent meg, amely a kerület történetében és fejlődésében meghatározó szerepe játszó országos közforgalmi kikötő történetét dolgozza fel. A Mahart-Szabadkikötő Zrt. és a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. közös gondozásában eredetileg 500 példányban kiadott, 260 oldalas, gazdag fotóanyaggal elkészített album a www.szabadkikoto.hu weboldalról tölthető le.
V.-a.