Nem jó megoldás, ha rosszul fizetett, ezért kevéssé kvalifikált vezetőket állítanak egy cég élére – így látja a BKV vezérigazgatója. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet álláspontja: az alacsony bérért dolgozó munkavállaló sem tud az elvárt színvonalon teljesíteni, ezért idén ötszázalékos fizetésemelést akarnak, amiből nem engednek. A társaság ajánlata egyébként nulla százalék.
Minden eddiginél nagyobb felháborodást váltott ki a BKV beosztott dolgozóinak körében a cég vezérigazgatójának a napokban tett nyilatkozata – állítja közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ). A havonta 1,8 millió forintot kereső Bolla Tibor vezérigazgató ugyanis azt mondta: „a menedzsment munkájának köszönhető, hogy az adósságállomány az évek folyamán csökkent, azaz az adófizető állampolgároknak sem lenne megfelelő megoldás, ha alacsonyan fizetett, kevéssé kvalifikált vezetők vezetnék a céget".A havi egy-két milliós felső vezetői bérek, a busás jutalmak, a saját használatba adott autók és egyéb luxusjuttatások, meg a vezérigazgató sajátos helyzetértékelése miatt is háborognak a munkavállalók az EKSZ szerint. A BKV-nál az embereket agyonhajszolják, sok a túlóra, a járművezetők pedig – akik szánalmasan alacsony bérért naponta utasok ezreinek a biztonságáért felelnek – egyre nehezebb körülmények között dolgoznak
– állítja a szakszervezet.
Nemes Gábor, az érdekképviselet vezetője azt különösen visszataszítónak tartja, hogy alig néhány nappal a pökhendi nyilatkozata előtt Bolla – együttműködést színlelve – kivételesen maga kezdeményezte a jövő évi béremelésre vonatkozó tárgyalást, amelyen a tulajdonosra hivatkozva, álszent módon sajnálkozva, nullaszázalékos ajánlatot tett. Vérlázító, hogy a cég vezetése lenézi, semmibe sem veszi a dolgozókat – hangsúlyozza a szakszervezet elnöke.
A történtek után az EKSZ úgy döntött, hogy – az elmúlt évekhez hasonlóan – merész béremelési követeléssel áll elő, s ettől nem tágít még akkor sem, ha a többi szakszervezet nem áll ki mellettük. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet úgy véli, amennyiben „az adófizető állampolgároknak sem lenne megfelelő megoldás, ha alacsonyan fizetett, kevéssé kvalifikált vezetők vezetnék a céget", akkor ez igaz a dolgozókra is.
Vagyis: a rossz munkakörülmények között, kevés fizetésért dolgozó munkavállaló sem tud az elvárt színvonalon teljesíteni. Az EKSZ ezért január elsejétől ötszázalékos bérfejlesztést, valamint mielőbbi bérfelzárkóztatási programot követel. A szakszervezet elvárja továbbá, hogy a menedzsment szüntesse meg az egyes munkakörökben – az elmúlt évek értelmetlen és meggondolatlan elbocsátásai miatt – keletkezett létszámhiányt, valamint szüntesse meg, illetve legalább megfelelő módon kompenzálja a túlmunkát.
Nemes kérdésünkre elmondta: amennyiben a követeléseiket nem teljesítik, biztosan nem írják alá az idei évre vonatkozó bérmegállapodást. Maga egyébként bízik benne, hogy a tagság a saját érdekei érvényesítése érdekében – leküzdve a félelmeit – kész határozottabb lépéseket is tenni.
Az EKSZ elnöke felvette a kapcsolatot a Vasutasok Szakszervezetének elnökével, Meleg Jánossal – náluk többek között az verte ki a biztosítékot, hogy a MÁV vezetőinek a fizetése jelentősen emelkedhet –, s a napokon belülsztrájkra készülő miskolci közlekedésiek egyik szervezőjével, Zelenka Lászlóval is. Azt kezdeményezi, hogy együtt dolgozzanak ki országos akciótervet, amely a sikertelen bértárgyalások esetén lépne életbe. (nol.hu)