CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Drágul a tömegközlekedés Csepelen is: infláció feletti az áremelés

2012. november 01. 00:05 - csú

bkv.jpgA jegy 350, a bérlet 10500 forint lesz jövőre

A közösségi közlekedés tarifájának emeléséről döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés. 2013. január elsejétől egy vonaljegy 350 forintba, a havi teljes árú bérlet 10 500 forintba kerül majd.

A közgyűlés által 18 igen és 10 tartózkodás mellett elfogadott előterjesztés rögzíti, hogy az árak differenciáltan emelkednek, több környéki bérlet és jegy ára nem változik. A legnagyobb mértékben, 15 százalékkal a metrószakaszjegy drágul 260-ról 300 forintra. Akisgyermekes, tanuló, felsőoktatási tanuló és a nyugdíjas havi és éves bérletek ára változatlan marad. A tanuló és kismama havi bérletek 3850 forintba, a nyugdíjas havi bérletek pedig 3700 forintba kerülnek a jövő év elejétől is.

Átlagosan nyolc százalékkal emelkednek a BKV tarifái 2013. január elsejétől. A városvezetés egymilliárd forint jegyárbevétel-növekedést vár az intézkedéstől. Így a fővárosi közösségi közlekedés jövő évi büdzséjéből már csak 72 milliárd hiányzik. De Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes mindenkit megnyugtatott: Tarlós István két héttel ezelőtt levelet írt Orbán Viktor miniszterelnöknek e tárgyban. Még várják a választ.

György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes sem tagadta, hogy az egymilliárd forint csupán csepp a tengerben, és a BKV jövő évi finanszírozásának minden eleme még nem állt össze, de ha a főváros arra számít, hogy a kormány a zsebébe nyúl, és bizonyos eszközökön keresztül finanszírozza a fővárosi közösségi közlekedést, akkor érthető az elvárás, hogy a rendszer minden szereplője részt vállaljon a teherből. Tavaly és az idén is volt ebbe az irányba mutató kormányzati kérés. Akkor a gazdasági számításokra hivatkozva sikeresen érveltek ez ellen, de azt aligha várhatta bárki is, hogy ez örök érvényű döntés lesz. Ez a ciklus nyilvánvalóan nem telhet el díjemelés nélkül. A Fővárosi Közgyűlés többségét adó Fidesz-frakció ugyan jól emlékszik a Demszky-kabinet utolsó 4 százalékos áremelésére, amely nemhogy növelte volna, de inkább 1,5 milliárddal csökkentette a BKV bevételét, de úgy vélik, ez most nem következik be, mivel az átlagosan 7,9 százalékos emelés figyelembe veszi az utazóközönség teherviselő képességét.

Az összesen 140 milliárd forintos büdzséből gazdálkodó Budapesti Közlekedési Központtól, illetve az alá tartozó BKV-tól 52 milliárd forint menetdíjbevételt várnak jövőre. Hanzély Ákos (LMP) ugyanakkor felhívta a közgyűlés figyelmét, hogy ezzel a cég saját működési költségeinek negyven százalékát fedezi, ami kiemelkedően jó teljesítménynek számít Európában, de sajnos egyúttal a legdrágább jegyárak közé is emeli. Az LMP a jegyáremelésnek sem közlekedéspolitikai, sem gazdasági létjogosultsága nincs. Legfeljebb azt üzeni a fővárosiaknak: sétálj, autózz, maradj otthon, vagy bliccelj. Egyik sem tartozik az optimális megoldások közé.

A vitában az ellenzék többször is felemlegette Németh Zoltán (Fidesz) frakcióvezető korábbi nyilatkozatát, miszerint a díjemelés nem nyújt megoldást a BKV pénzügyi gondjaira. 

György István az áremelés mértékéről azt mondta, ez a legkisebb, amelynél egyáltalán megéri vállalni a lépésből eredő kockázatokat. 

Horváth Csaba (MSZP) viszont pofátlannak minősítette az emelés javasolt mértékét, mivel a 8 százalék csupán egy átlag. A felnőtt bérlet ugyan „csak” 7,1 százalékkal emelkedik, de a nyugdíjasok és az egyetemisták 14 százalékkal kényszerülnek majd többet fizetni a bérletért. (A végső döntés alapján a kedvezményes bérletek ára nem változik)

Tarlós válaszul kifejtette, hogy a világon minden drágább lett az elmúlt két évben, kivéve a BKV-jegyárakat, de ez az állapot nem tarthat örökké. Majd hozzátette: az előző városvezetés hol 6, hol 15, hol 18 százalékkal emelte a jegyárakat, időnként kétszer is egy évben. Mindemellett felszólította Horváth Csabát, hogy a hordószónoklatokat hagyja más időkre. Később súlyosbodott a szóváltás, lángoló fülekről és színitanodákról is szó esett. (Az alaphangulatot egyébként a közgyűlés előtt elszálló BKK-s lufikkal tartott MSZP-s sajtótájékoztató adta meg.)Horváth Csaba lufikkal-2012-10FKGY.PNG

A Jobbik-frakció szerint az előterjesztésből úgy tűnik, mintha a város egy nyitott börtön lenne, ahol a városvezetés bevezeti a statáriális bírság intézményét: a bérletbemutatás és a pótdíjbefizetés határidejének csökkentésével. S egyúttal tisztelettel felhívták a városatyák figyelmét, hogy az előterjesztés szerint a városlakók nettó keresete emelkedett az elmúlt években, így az emelés nem okoz komoly gondot. Csakhogy ez tévedés, az érintettek többsége nem tudja kifizetni az emelkedő jegyárakat.  

Németh Szilárd (Fidesz) a kormánypárti frakciószünet után módosító indítványt nyújtott be. Ennek értelmében a tanuló, nyugdíjas és kisgyermekes bérletek árai nem emelkednek jövőre. A többi viszont igen, így egy jegy ára 350, a felnőtt havi bérlet 10500 forint lesz.

Elfogadták kilenc új termék, illetve díjalkalmazási feltétel bevezetését, módosítását. Így például bevezetik a heti bérletet, míg a kisgyerekes bérletigazolványok érvényességét egy évről hat hónapra csökkentik, eltörlik a helyszíni pótdíj két napon belüli kedvezőbb árú befizetésének lehetőségét, a bérlet utólagos bemutatásának idejét nyolcról két napra csökkentik, a harmadik alkalomtól pedig esetenként kétezer forintot kell fizetni ezért.

A közgyűlés kormánypárti képviselői végül megszavazták az előterjesztést. Az ellenzék egyöntetűen tartózkodott. (nol.hu)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr344882760

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mehr Licht! 2012.11.07. 01:09:46

Mehr Licht! A 4K! - Negyedik Köztársaság Mozgalom megkezdte az aláírásgyűjtést a BKV feldarabolása és a buszágazat privatizációja ellen kedd délután a fővárosi Deák Ferenc téri aluljáróban. A buszágazat kiszervezése -  a főpolgármester szeri...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása