A család helyzete borzasztóan determinálja a gyerekek iskolai teljesítményét: e tekintetben Magyarország a 25. helyen „pironkodik” az EU 28 országa között – ez derült ki az EU Társadalmi Indikátorok Monitora és a Bertelsmann Alapítvány kiadványából, ami a társadalmi igazságosságról szól. Csak Bulgáriában, Szlovákiában és meglepő módon Franciaországban befolyásolja brutálisabban a gyerekek iskolai előmenetelét famíliájuk helyzete.
A jelenség okai a források szűkösségében, a pedagógiai hiányosságokban és az erőteljes társadalmi és etnikai szegregációban keresendőek Ferge Zsuzsa szerint. (A szociológus a Kettős Mérce blogon összegezte a jelentés tanulságait). A tudós úgy látja: a gyerekek életesélyeit kockáztatja az ország, mivel általános iskola nem segít az otthoni hátrányok leküzdésében, így sokan idejekorán kiesnek az oktatásból.
A 20–24 éves fiatalok 20 százaléka se nem tanul, se nem dolgozik