CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Egyszer volt, de igaz volt: forradalmi csodamotor Csepelről

2021. május 22. 00:02 - csú

pannonia_tlf_motor_csepelrol.jpgA Pannónia TL-250 a csepeli mérnökök, technikusok és szakmunkások tudását dicséri. A szaksajtó, a 67 esztendeje bemutatkozott történelmi magyar márkáról azt írja napjainkban, hogy a jármű az 1950-ben gyártott, 250-es Csepel "rakéta" közvetlen utódjának tekinthető

Egy évtizeddel a második világháború után, még az '56-os népfelkelés előtt dobták piacra hazánkban a közlekedést is „forradalmasító”, nagyfékdobos motorkerékpárt, a 250-es Csepel utódját. Az agg Pannónia típusok 2021-ben már kincset érnek!

„Pannonia is een historisch Hongaars merk“ - emlékezik meg a holland szaksajtó, a 67 esztendeje bemutatkozott „történelmi magyar márkáról”, mely az 1950-es, 250-es Csepel rakéta közvetlen utódjának tekinthető. Már-már korát megelőzően modern volt a 200 mm-es átmérőjű fékdobbal és a hajlított küllős kerekekkel debütált '54-es típus. Ma csajozós masinának becéznénk ezt a szocialista mocit, mely már akkor gyorsult, amikor az autó még kevesek luxusa volt a Kárpát-medencében.

A Csepeltől örökölt

247 köbcentis erőforrású, korszerű, s megbízható Pannónia a bakteleszkópos, lengőnyerges elődhöz képest előrelépést és komfortot jelentett. A magyar mérnökök tudását dicséri a hátsó lengővilla és az egybeszabott laticelnyereg. „Ezen forradalmi megoldások a típusnévben is megjelentek, mely a „Teleszkóp, Lengővilla” szavak rövidítése volt. A 'Pannónia' márkanév Molnár László technikustól származott. A szerszámosdoboz az új vonalú tankba került, az akkumulátor a hátsó függőleges vázcső elé. A típus jellemzően bordó színben készült“ - fogalmaz a szakirodalom az 1974-ig gyártott magyar modellről. Íme egy hazai sikersztori az Ikarusz busz története mellé!

A Weimari Köztársaság békés korszakáról sokaknak az „arany 20-as évek” jutnak az eszükbe. A már 4,5 milliós Berlinben a fergeteges Josephine Baker fedetlen keble és banánszoknyája jobban lázba hozta az embereket, mint a kevésbé erotikus mozgású dr. Joseph Goebbels propagandája. Bulla Elmától Balázs Béláig magyar művészek is százával találtak értelmes kenyérkeresetet a végzete felé rohanó világvárosban. Az NSDAP voksdiadala, az osztrákból németté lett Adolf Hitler hatalomra kerülése 1933 januárjában aztán véget vetett a „mosolyországának”. Fáklyafényben náci csizmák masíroztak a Brandenburgi Kapun keresztül. Négy hét múlva lángolt a Reichstag: majd könyvek égtek, zsinagógák, s emberek... 1939 szeptemberében megindultak a tankok Lengyelország felé.

Forrás: Mogyorósi Géza Forradalmi magyar moci című írása a mixonline.hu -ban

Fotó: -a-

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr7316567878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása