CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Egyszer volt: „Márkát kapott a becsület is” – Motorkerékpárgyár 1966

2023. október 07. 00:05 - csú

1-teleki_attila_a_motoratvevo_pado_ellenoriz.pngEllenőrzés az átvevő padon. „Sok országban ismerik már a Pannónia márkát. A Csepelen készült motorkerékpárok tengeren túli országokba is elvitték a gyár hírét. Van azonban új nevezetessége is a Motorkerékpárgyárnak..." 

A Képes Újság 1966-os októberi cikkét – meghagyva a korszak sajtójának stílusát, nyelvezetét – változtatás nélkül ajánljuk az olvasók figyelmébe, jelezve, hogy néhány viharfelhő ugyan már feltűnt a gyár felett, de még jó néhány év telt el a csepeli motorkerékpárgyártás megszüntetéséig. Nem mese ez, mert egyszer volt, 57 éve volt:

„Sok országban ismerik már a Pannónia márkát. A Csepelen készült motorkerékpárok tengeren túli országokba is elvitték a gyár hírét. Van azonban új nevezetessége is a Motorkerékpárgyárnak: az országban elsőként kapták meg a szocialista gyár kitüntető címet. Sok minden jár ezzel együtt: felelősség mindenekelőtt, de bizalom is, ami többek között abban nyilvánul meg, hogy

a dolgozók önmagukat ellenőrzik. A márkás motorok után ebben a gyárban márkát kapott a becsület is.

nagy_jozsefne_meos_minosegi_ellenor.pngAz órákat leszerelték, az üzemekben műszakkezdés előtt és után nem bélyegez senki. A késés, fegyelmezetlenség itt évek óta ismeretlen, a brigádok saját maguk gazdálkodnak az idővel, a rájuk bízott feladat után ők határozzák el, mit hogyan csinálnak meg egyszerűbben és gyorsabban.

A munkások sok ezer társadalmi munkaórán át csinosították, rendezték át az üzemet. Lépésről lépésre haladtak előre azon az úton, amelyet előttük még nem jártak meg, nem volt kitől, honnan tapasztalatot szerezni.

atvevopadnal_teleki_attila_ellenoriz.pngA híres Pannóniák, mielőtt útjukra indítanák őket, a motorátvevő padon vizsgáznak. Teleki Attila szigorúan ellenőrzi működésüket, s ha hibát észlel, visszaküldi a futószalagra

A gyár vezetőinek eleinte még törődni kellett azzal, hogy igazolatlan hiányzó ne legyen, de később már csak az volt a fontos, hogy teljesítsék a tervet, a fegyelmi vétségeket a brigádok maguk tárgyalták, ők kérték számon a hibát, ők hoztak ítéletet is, általában igen szigorúan, hogy az illető egyszer, s mindenkorra tudomásul vegye: őmiatta szégyenkeznek valamennyien. A brigádok tagjai közösen döntöttek arról is, ki mennyi fizetést érdemel. Később a darabbérezésről áttértek a csoport bérezésre, most pedig már a kész motorok után kapják a fizetésüket.

Óriási fejlődés ez, mert az üzemek nemcsak a saját munkájukkal törődnek, hanem a másik műhelyével is, s ahol hiba van, vagy lemaradás, ott azonnal segítenek. Pár évvel ezelőtt, amikor az a hír járta: le kell állni a hazai motorkerékpárgyártással, nincs jövője, az üzem dolgozói így válaszoltak:

tervezes_es_gyatmanyfejlesztes.png— Ha új gépeket tervezünk, elhagyjuk a régi típusúak gyártását, nincs mitől félnünk, hiszen a motorkerékpár a világ minden táján egyre nagyobb teret hódít. Tehát olyan konstrukciókkal kell kijönni, amelyek minden vonatkozásban verik a meglevőket. Bíznak abban, hogy az új konstrukciójú, híres P—20-as kéthengeres motorkerékpárok, amelyek a hazai utakon jól vizsgáztak, külföldön sem vallanak szégyent. A munkások — teljesítve kongresszusi vállalásukat — igyekezetükkel, jó munkájukkal jövőt, piacot biztosítottak az új típusú motorkerékpároknak.

utra_keszen_a_pannonia_keretben_nagyobb.pngÚtrakész Pannónia 1966-ban

Forrás: András Ida – Képes Újság 1966. október

Fotók: Képes Újság

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr5818229127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása