Október 31-én lesz 45 éve annak, hogy a csepeli végállomásra Pesterzsébet felől, a Gubacsi átjáró érintésével befutott a Határ úti HÉV utolsó járata. A szerelvényt a remízbe irányították és ott várt további sorsára.
Bizonyára sokan emlékeznek azokra az időkre, amikor két csepeli HÉV is volt. Pontosabban volt a Pesterzsébetig közlekedő "Határ út - Csepel HÉV", és volt a "Csepeli Gyorsvasút".
Jól tudjuk, sajnos, hogy a kettő közül már csak az utóbbi létezik, pedig ha még húsz évet kibírt volna a Határ úti, akkor ma a 3-as villamos a vágányain átjárhatna a szigetre. Csak hát eléggé elöregedett egy viharvasút volt ez már a
hetvenes években, sokadik életüket élő öreg járművekkel.
Most ezek a visszafogottan formatervezett kéttengelyes síndöcögények következnek Tomáš Dvořák felvételein. Például ez a vezérlőkocsis szerelvény itt fent (képünkön), mely a HÉV ma is létező Pesterzsébet felső állomásáról a kelebiai vasútvonal fölött éppen a Gubacsi híd felé kanyarodik.
Csak hogy térben és időben el tudjuk helyezni a vonalat: az eredeti csepeli HÉV a ráckevei vonalból ágazott ki; az utasforgalom 1912-ben indult rajta. 1938-ban összekötötték a pesterzsébeti HÉV szárnyvonallal, ekkor egy ideig közvetlen járat közlekedett Pacsirtatelep és Csepel közt. Amikor '51-ben megindult a Csepeli Gyorsvasút, ezt a járatot gyorsan megszüntették. Ez később tévedésnek bizonyult, ezért 1959-től ismét HÉV járt a Határ út/Gubacsi út torkolata és Csepel közt. A viszonylat végül a BKV idején, 1978-ban szűnt meg végleg

Régen ezen a viszonylaton mindenféle más jószág is járt, az utolsó években viszont az M.III jelzésű motor-, és a P.III jelzésű pótkocsik uralták a látványt. Ezek eredetileg a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyárban készültek az 1910-es években, Ganz villamosberendezéssel (már hogy a motorkocsik), majd az ötvenes évek végétől a Füzesi főműhelyben acélvázasították őket. A homlokfal tetején elhelyezkedő viszonylatjelző tábla, tőle jobbra-balra a szellőzőkopoltyúkkal erősen az ugyanott acélvázasított villamosokat idézte, viszont ezeknek a kocsiknak meg is hosszabbították az alvázát, így dupla széles teleszkópos ajtókat kaphattak. A rákosszentmihályi HÉV 1970-es megszüntetéséig elsősorban ott közlekedtek, aztán kerültek át ide; utolsó éveiket itt töltötték.
A hurokvágányos HÉV-állomást 1959. január 1-jén adták át, a Pesterzsébet–Csepel HÉV meghosszabbításakor. 1978. október 31-én a Gubacsi híd átalakítása után a HÉV-szárnyvonal és az állomás is megszűnt, helyette autóbuszokat indítottak.
Hamster
Forrás: hamster.blog.h