A módosított meghívó szerint ma délután két órára az ÁMK-ként ismert Szabó Magda Közösségi Tér Színháztermébe (cím: 21. kerület, Simon Bolivár sétány 4-8.) közmeghallgatásra hívta a csepelieket Borbély Lénárd polgármester. A cél a Metrans Konténer Kft. veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem tevékenységének jelentős változása miatt szükségessé vált lakossági véleménynyilvánítás feltételeinek megteremtése.
A közmeghallgatás előtt a cég korábban két anyagot is közzétett a csepel.hu-n.
Bár tegnap részletesen foglalkoztunk a témával, azért még néhány kérdéssel hozzájárulunk a ma kora délután megrendezésre kerülő fórum sikeréhez:
1) Az önkormányzat, Borbély Lénárd kezdeményezésére még 2016. május 25-én, a közös együttműködési megállapodást kötött a céggel. https://csepeliek.blog.hu/2024/07/07/egy_het_csepelen_panikra_semmi_ok_sincs_sajnalatos_esemenyek_gyava_a_regi-uj_polgarmester_beket_papo#more18441781
Mi indokolta a megállapodást a beruházási munkálatok megkezdése után, különös tekintettel arra, hogy a fővárosi fejlesztési tervek az ilyen beruházásokat a fővárosi határokon kívül ajánlották megvalósítani, illetve, hogy a sok tízmilliárdos fejlesztési feladatok egy része (Corvin csomópont, Gubacsi vasúti híd) nem is kerületi feladat volt? Miért maradt ki a megállapodásból a csepeli gerincút, amely mindkét fél alapvető érdeke lett volna, ráadásul ugyanúgy nem kerületi feladat volt, mint a fent említett két projekt?
2) A polgármester 2014-es megválasztásakor 35 pontban fogalmazta meg választási ígéreteit. Vállalta például, hogy „A Kormánnyal együttműködve 5000 új munkahelyet hozunk Csepelre.” A céggel kötött 2016-os megállapodás szerint pedig a kft. 200 új munkahelyet teremt, amelyet jelentős számú csepeli munkaerővel kívánnak betölteni. A polgármester 2019-es választási programjában már azt írta, hogy „…az elmúlt években új munkahelyek ezreit hoztuk Csepelre.” Melyek voltak ezek a munkahelyek? Idei választási ígéreteiben már nem is foglalkozott a témával. Miért nem, talán megvalósult az 5000 új munkahely? Egyébként mennyien dolgoznak ma a cégnél, s hány fő közülük kerületi lakos?
3) A megállapodásban a cég vállalta, hogy „…500 milliós közérdekű felajánlásával segíti a kerület további fejlődését.” Konkrétan mire használta fel az önkormányzat ezt az összeget? A mostani közmeghallgatás jó alkalom lehetne egy, a fél milliárdos összeg felhasználásáról szóló tájékoztatásra. Miért nem élnek vele? Nem kellett volna pontosan beszámolni az összeg felhasználásáról, különösen a megállapodásban szereplő „kulcsprojektek” végrehajtására?
4) Így például biztosan érdekelné a csepelieket, hogy a megállapodás óta eltelt nyolc év alatt mit tett az önkormányzat vezetése a Corvin csomópont kétszíntű, a vasúti és közúti forgalmat külön szintre helyező kiépítése, a Gubacsi vasúti híd felújítása, átépítése érdekében, amelyek megvalósulásának elősegítésére önkormányzat kötelezettséget vállalt?
5) Még inkább jogosnak tartjuk a csepeli teherforgalmat tehermentesítő közúttal, azaz a volt CSM területén lévő Központi út teljes felújításával kapcsolatos kérdést: miért nem kezdődött el a közút építése, annak ellenére, hogy 2016-ban a testület határozatot hozott a beruházás megkezdésére és erre az akkori költségvetésben pénzügyi fedezetet is biztosított? Pedig pénz bőven volt és van jelenleg is az önkormányzati kasszában.
Borbély úr a 2016-os testületi vitában úgy fogalmazott, remélte, a nagy jelentőségű javaslat gyors elfogadását követően még pezsgőt is bontanak, közösen koccintanak. Tévedett, mert komoly, személyeskedésbe torkolló vita lett javaslatából, amelyet csak az akkori fideszes frakciója igen szavazatával tudott átvinni. Pezsgőbontásra viszont sajnos most sincs ok, pláne, ha a polgármesteri álomból, az együttműködési megállapodás fejlesztési kulcsprojektjeiből semmi sem lett. Ébresztőre viszont nagy szükség lenne.
V.-a.