Csak a magyar állampolgár szív: úgy, mint a kanadai torkos borz! Pénzét elveszik, jól felidegesítik, átverik, és kiröhögik!
Zabrálás. Ez a II. világháborúból itt maradt kifejezés juthat az emberek eszébe, mikor a palack visszaváltási kísérleteket folytatják Csepelen, a TESCO palackvisszaváltójában. A kezdeti esethez viszonyítva mintha valamit javult volna a helyzet, de közel se megbízható a működés. Ma már a visszavitt palackok nagyobbik hányadát befogadja a gép, de a kifizetések rosszak
Amennyiben ugyanis az automata befogadja a palackot, és továbbítja a tárolójába, még nem biztos, hogy a tranzakció sikerült is. Gyakran előfordul ugyanis, hogy míg a delikvens folyamatosan tölti a gépbe az odacipelt palackjait, a gép
meghibásodik, vagy a tárolója megtelik. Ilyenkor leáll és jelzi, hogy a visszaváltást végző keresse meg a személyzetet. Az illetékest, a TESCO-ban az áruházi térben lévő ügyfélszolgálatnál lehet (ha lehet) megtalálni. Az ott ténykedőknek pedig a gyakori meghibásodás és tartály telítettség miatt, ez a pluszfeladat úgy hiányzik, mint üveges tótnak a hanyatt esés. Mérgüket ezért nem ritkán a visszaváltással küszködő emberen töltik ki.
A tapasztalat szerint ilyenkor odamegy a kulccsal rendelkező TESCO alkalmazott a géphez, kinyitja a burkolatot, majd elhárítja az akadályt és újra üzembe helyezi a gépet.
Tessék! mondja ilyenkor ingerülten a háta közepére se kívánt ügyfélnek.
A megszeppent kuncsaft meg bután nézi a kijelzőt, amin a korábban bedobott és a gép által elfogadott pénzérték helyett egy nagy nulla éktelenkedik. Azonnal fülön is csípi az éppen távozni készülő alkalmazottat és felháborodottan kérdi tőle: hol van a korábban bedobott és elfogadott palackok visszaváltási pénze? Az alkalmazott megrántja a vállát és azt feleli: mit tudom én! Elveszett! Folytassa, ha van még visszaváltandó palackja, és vegye tudomásul, hogy így járt!
Igen így járt, mint ebben a rendszerben majdnem mindig! A becsületes állampolgárt szívtájak megint! Leveszik miden palacknál egy ötvenessel, aztán amikor vissza kéne adni a pénzt, technikai, szervezési okok miatt az ügylet nem megy véghez! Itt, egy valaki biztosan vétlen: a vásárló! Nem ő találta ki a visszaváltást, nem ő volt, aki a szocializmusban kitűnően üzemelő üvegvisszaváltókat eltörölte, és nem ő volt, aki emberek helyett automatákat állított a raktártérbe! Nem ő rendelte és fogadta el a vezérlési szoftvereket, és nem ő szerezte be a gépeket! Mégis a felsoroltak mind hasznot húznak az újnak mondott visszaváltási rendszeren, csak a magyar állampolgár szív: úgy, mint a kanadai torkos borz! Pénzét elveszik, jól felidegesítik, átverik, és kiröhögik!
Forrás: Horváth Gyula közösségi (fb) oldala