HÉV-ügyben egyre sűrűbb a köd. A minisztériumi egyeztetés polgármesteri kezdeményezésének ismételgetése még nem együtt gondolkodás és főként nem együttműködés. Miközben a szerelvények hossza alkalmanként csökken, az ígéretek száma folyamatosan nő, de ebből már elege van a csepelieknek
Ami a Csepeli Hírmondó (CSH) október 23-án megjelent idei 24. számából kimaradt, azt mi közzétesszük, ami megjelent, arról elmondjuk véleményünket.
Az idei 24. szám, valószínűleg az ünnep miatt, némi késéssel került az olvasóhoz. A helyi ünnep csendessége, megszokott, újdonságok nélküli eseményei éreztették hatásukat, de most is hiányoztak a más vélemények megismerésére, bemutatására való szerkesztőségi szándékok. Csakúgy, mint a csepeliek, akikről és akiknek azért legalább néha-néha írni is kellene valamit a közpénzen kiadott csepeli lapban.
Véleményünk a lap néhány írásáról:
1) Elmaradt adóbevételek a kerületben: akár utcák is épülhettek volna belőle
A költségvetés előkészítése a jegyző, elfogadtatása a mindenkori polgármester feladata.
A cikkel kapcsolatban az alábbi megjegyzéseink vannak:
> Az előkészítésnek a célkitűzések elfogadtatására, a pénzügyi belső és külső körülmények, feltételek, a lehetséges működési, fenntartási és fejlesztési stb. bevételek és kiadások számbavételére, majd mindezek ismeretében a részletes tervezésre kell kitérni. A folyamat irányítása a polgármester feladata, akinek mindeközben gondoskodnia kell a képviselőkkel, a képviselő-testület bizottságaival, az önkormányzati intézményrendszer és az önkormányzati fenntartású gazdasági társaságok vezetőivel, a gazdasági, szakszervezeti és szakmai érdekvédelmi- és érdekképviseleti szervezetekkel való egyeztetésről. Az elmúlt tíz évben a polgármester ehelyett, gyakorlatilag kész javaslatokat terjesztett a testület elé, elfogadásra, a baloldali ellenzékkel pedig nem folytatott érdemi tárgyalást, kivéve a tavalyi évet, amikor is kizárták pártjából. Negatív példa éppen a 2023-as költségvetés elfogadása körüli vita, amikor a polgármester a baloldali ellenzék és kettészakadt fideszes frakció együttes többségét sem vette figyelembe költségvetési javaslata előterjesztésekor. Egyeztetés nélkül, mindkét ellenzéki csoportosulás leszavazta a polgármestert. Komoly politikai vereség volt. Borbély együttműködésre, komoly engedményekre kényszerült. Látszategyüttműködés, piszkos zsarolásra lett azonban belőle, amely a választásokig szólt, azóta, a szavakon kívül, nem tett semmit. Igaz, már nincs is rá szüksége valódi együttműködésre.
> Az írásban jelzett 2021-es esztendőt ~ 9,2 mdFt-os, a 2022-es évet ~ 11,0 mdFt-os a tavalyi évet pedig ~ 8,0 mdFt-os maradvánnyal zárta, ami komoly tervezési hiányosságokat is mutat.
A tavalyi maradvány annak ellenére is jelentősnek értékelhető, hogy márciusában a baloldali ellenzék kiadásnövelő intézkedéseket javasolt, például a kerületi úthálózat felújítására a polgármester által javasolt keretet 800 millióval megemeltette.
> A baloldal minden évben javasolta a nem alaptevékenységek, azaz a nem kötelező önkormányzati feladatok, pl. a sportfejlesztésekre, támogatásokra fordított kiadások áttekintését, csökkentését, az utak felújításának meggyorsítását, amit a Polgármester rendre elutasított.
> > A 2012-es esztendőben a helyi fideszes vezetés bevezette az ún. telekadót, majd a kormány gyakorlatilag megtámogatta, azaz szanálta az önkormányzatokat, a csepeli önkormányzat pedig jelentős állami támogatásokat kapott, pályázatok sorát nyerte el." (Városközponti épületek szigetelése, Csillagtelep szociális célú rehabilitációja, egészségügyi műszaki fejlesztések stb.) A kényelmes testületi többség, a viszonylag jó költségvetési helyzet, szemben a polgármester együtt gondolkodási és együttműködési képességének komoly hiányosságaival, minden évben komoly feszültségeket szültek a csepeli képviselő-testületben. A költségvetési- és adópolitika testületi jóvőhagyása pedig a mindenkori többség, s nem a baloldali ellenzék feladata.
2) Közbiztonság és közbizalom
A cikk szerzője bemutatta a társadalmi tisztségű új alpolgármester asszonyt, korábbi írásokban, riportokban már elhangzott panelek felhasználásával. Dr. Busa Gabriella megfogalmazott terveivel nincs gondunk, eddigi rendőrségi munkája is bizalmat kelthet a csepeliekben. Inkább az újságíró hogyan kérdései hiányoznak. Tulajdonképpen e kérdések elhagyásával az alpolgármester nem kapott jó lehetőséget elképzelései kibontására, az egyes feszültségpontok lehetséges enyhítéséhez vezető utak felvázolására. Márpedig a jövő évi költségvetés tervezése előtt célszerű lett volna tisztázni néhány elképzelést és a lehető legszéleseb kört, nem csak a rendőrséget, hanem a gazdasági, társadalmi, politikai szervezeteket is bevonni a polgármester által is kiemelten kezelt közrendvédelmi és közbiztonsági feladatok megoldásába.
Összehangolt, együttműködő partnerekre és teljes társadalmi összefogásra lesz szükség, amelyben kulcsszerepe lehet az alpolgármesternek.
3) Egyeztetés a csepeli HÉV-ről
A minisztériumi egyeztetés kezdeményezése még nem együtt gondolkodás, együttműködés. Borbély úr hetek óta ismételt mondatainak egyelőre nincs semmilyen eredménye, nincs semmilyen konkrét változás. Csak ígéretek vannak, amiből már elege van a csepelieknek, Az elmúlt napok hírei a HÉV-vonatok várható hosszáról pedig azt a már ismert kormányzati elképzelést erősítik, hogy januártól kényszerhelyzet elé akarják állítani a fővárosi és a Budapest környéki lakosokat. Ezért megismételjük korábbi véleményünket:
„Fontosnak tartanánk, hogy a polgármester által kért tárgyalások szándékának fenntartásával, legalább a H6 é s H7 vonatok melletti kerületek és az érintett Csepel szigeti települések önkormányzati vezetői mielőbb fogjanak össze, s együttesen lépjenek fel a lakosság érdekében.” https://csepeliek.blog.hu/2024/10/20/egy_het_csepelen_zsakutca_sportos_pazarlas_furdes_a_kozpenzben_dicsekves_idegen_tollakkal_kitekinto#more1871
V.-a.