A Corvin-csomópontnak már csak ez hiányzik. Nem rég derült ki, hogy kínai-kazah-magyar terminál épül a Csepel-szigeten. A terminál használata miatt Csepelen tovább nő majd a zsúfoltság az utakon. Mit tesz, mit szól ehhez a kerülti vezérkar?
A Világgazdaság híre szerint a kazah államfő magyarországi látogatásakor írták alá a megállapodást, amely az „eddiginél is több kínai és kazah áru Magyarországra, azon keresztül Európába érkezését, egyben az ellenkező irányú szállítások útját kövezi ki.”
Az új, intermodális terminál pontos Csepel-szigeti helyszíne még nincs kijelölve, de a cikk szerint „a logisztikára szakosodott Csepel-sziget kézenfekvő választás lenne, ott a kazah társaság tavaly óta már működtet egy magyarországi érdekeltséget.” Valószínűleg még több év is eltelik a beruházás megvalósulásáig, de a csepeli közlekedési viszonyok jelenlegi helyzete indokolhatja alábbi megjegyzéseinket:
> A sziget, illetve a kerület földrajzi helyzetével lehet érvelni az újabb terminál szigetre való telepítése mellett, azonban a közlekedési viszonyok ismeretében, szerintünk, a kerület egyértelmű érdeke, hogy ne itt valósuljon meg a tervezett beruházás, ami teljesen ellehetetlenítheti a kerületi közlekedést. Majdnem ugyanez a helyzet egy szigeti beruházás esetén is, ugyanis a kerületi szállítási útvonalak megkerülése nem biztos, hogy megéri a beruházónak. Mindkét megoldás esetén számolni kell az M0-ás zsúfoltságának növekedésével, ami a Csepelre délről való bejutást, illetve kijutást nehezítheti meg.
> A „logisztikára szakosodott Csepel-sziget” mondatrész realitását ma már nem lehet tagadni, azonban ennek feltételei semmilyen értelemben nincsnek „kikövezve”. Elfogadhatatlan az ehhez szükséges főútvonalak helyzete. A szigeti települések útvonalai fejlesztésre szorulnak, az M0-ás autópálya déli szakasza már amúgy is túlterhelt, csúcsidőben még a pályára való feljutás is hosszabb időt igényel.
Csepelen pedig a gyári ún. elkerülő út, kerület által vállalt fejlesztésének elmaradása; a II. Rákóczi Ferenc út és a tömegközlekedésben nagy szerepet játszó csepeli HÉV állapota; a gerincút 2. szakaszának hiánya, amely a helyi önkormányzati és a Tarlós vezette fővárosi önkormányzati vezetés számlájára írható, szinte kezelhetetlen helyzetet teremtett. A kormány csepeli közlekedési fejlesztési terveinek elhalasztása komoly károkat okozott/okoz a Csepelnek, lakosoknak, az itteni vállalkozásoknak. Tartósítja a kerület, más fővárosi kerületekkel szembeni leértékelődését.
> A kerületi önkormányzat nem hezitálhat tovább. Az elmaradt közúti fejlesztések megvalósítása, a jövőre vonatkozó kormányzati elképzelések valósággá válásának lehetőségei, az ezekkel kapcsolatos kerületi érdekek megjelenítése, egyértelműen igénylik a vezetés nyílt kiállását, a kerület gazdasági erői, a lakosság mozgósítását, a szigeti önkormányzatokkal való együttműködést. Borbély úr! A populizmus nem vezet előre. A kerület valódi fejlesztése nem hangzatos mondatokat, lózungokat jelent. Vállalni kell a vele járó küzdelmet, netán a politikai harcot is.
Ui.: Sem a polgármester, sem a csepel.hu nem osztotta meg a fenti hírt. Bár Ábel Attila, a polgármester közvetlen munkatársa, csepel.info c. saját hírblogjának fb oldalán, foglalkozott a témával, de nem tartotta fontosnak, hogy véleményét is kifejtse a megállapodás Csepel-szigeti vonatkozásairól.
E.-S.