Nem szabad átgondolatlanul szétverni a mostani rendszert
Szabó Szabolcs, Csepel–Soroksár egyéni országgyűlési képviselője az alapvető fontosságú kérdések megválaszolásáig a csepeli hév villamossá alakításának felfüggesztését követeli. Az Együtt képviselője szerint konzultációba kell kezdeni, amiből a csepeli polgárokat nem szabad kihagyni.
Az elmúlt hetekben a csepeli hév villamossá alakításáról terjedő hírek felkorbácsolták az indulatokat a Csepelen, valamint a Csepeltől délre fekvő településeken élők körében. Mindez arra vezethető vissza, hogy a budapesti Olimpia kapcsán felvetett ötlet köszönőviszonyban sincs az érvényben lévő fővárosi és kerületi fejlesztési dokumentumokban megfogalmazott fejlesztési irányokkal, amelyekben nagy kapacitású, részben felszín alatt vetett gyorsvasútként határozták meg a csepeli hév jövőbeli fejlesztési irányát.
Csepel polgárai és a délre fekvő agglomerációs településeken élők nevében felszólítom a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, a Fővárosi Önkormányzatot, valamint a csepeli városvezetést, hogy haladéktalanul adjanak válasz a következő kérdésekre, amelyeket hamarosan Tasó László közlekedési államtitkárnak személyesen is fölteszek:
- Miért dobta kukába a főváros, valamint Csepel városvezetése az Észak-Déli Regionális Gyorsvasút tervét, amely gyakorlatilag metróként vezetné be a csepeli hévet a belvárosba?
- A most hirtelen ötletként bedobott villamos közlekedés miként lesz képes a mostani kapacitás és a mostani menetidő tartása mellett biztosítani az érintett területen élők mindennapi közlekedését?
- Mennyivel fog növekedni a menetidő a Csepel–Boráros tér szakaszon, ha villamosok közlekednek majd a vonalon?
- A tervezett új nyomvonalnak szükségszerűen keresztezni kell a Csepelre vezető gyorsforgalmi utat. Tervezik-e a fejlesztés kapcsán, hogy szinteltolásos kereszteződést építenek, vagy csúcsidőben 1-2 percenként le fog állni a gépjármű forgalom a Weiss Manfréd úton?
- Miként biztosítható az utazási komfort, ha régi Tátra szerelvényeket irányítanak át Csepelre? A főváros által tárgyalt anyag (Helyszínkiválasztási javaslat) ugyanis alapvetően Tátra villamosok Csepelre irányításáról értekezik. Ha mégis modern villamosokat akarnak Csepelre hozni, akkor azt miből fogják finanszírozni, ki vállal garanciát a fejlesztés költségeire?
- Hogyan fognak elférni a csúcsidőben 2,5 percenként induló villamosok a Nagykörúton és a pesti Duna-parton található vágányokon? Nem lesz ott villamosdugó, mint a budai fonódó villamos estében, ahol egyébként jóval alacsonyabb a járatsűrűség, mint a tervezett csepeli járatok esetében?
- Hogyan fognak átférni a Tátra villamosok a Lánchíd pesti hídfőjénél található alagúton?
Csepel és Soroksár országgyűlési képviselőjeként felszólítom a Budapest és Csepel vezetőit, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy az alapvető fontosságú kérdések megválaszolásáig, illetve az azokhoz elengedhetetlenül fontos szakértői anyagok elkészültéig függesszék fel a csepeli hév átalakítását. Ne veszélyeztessük átgondolatlanul a Csepel-szigeten elő embereket évtizedek óta hatékonyan kiszolgáló hév közlekedést. Nem szabad meggondolatlanul szétverni egy jól működő, nagy kapacitású rendszert! Követelem, hogy a hév átalakításának ügyében induljon meg a konzultáció minden érintettel, így a csepeli polgárokkal is!
Budapest, 2016. február 9.
Szabó Szabolcs (Együtt), Csepel–Soroksár egyéni országgyűlési képviselője