„Szülőként megdöbbenéssel és értetlenséggel fogadtuk a Szárcsa utcai Általános Iskola bezárására vonatkozó előterjesztésüket. Annál is inkább, mivel komolyan vettük Orbán Viktor miniszterelnök Úr, Pokorni Zoltán Úr, illetve más Fideszes politikusok – előző kormányzati ciklusban folyamatosan hangoztatott – ígéreteit az iskolabezárások megakadályozására…A csepeli képviselő-jelöltek választási programjában a kerület jól működő szociális és oktatási-kulturális tevékenysége a megőrzendő értékek között szerepelt. Ezért bíztunk Önökben, ezért bíztuk meg Önöket!... Az adófizető állampolgárok joggal tarthatnak igényt arra, hogy az őket közvetlenül érintő kérdésekben választott képviselőik véleményüket kikérjék, a döntések előkészítésébe bevonják. Törvényben meghatározott jogainkkal élve kérjük, hogy a végleges döntéshozatal előtt a valódi szakmai érvek, illetve az intézménybe járó gyermekek és szüleik fenntartásai, érvei is meghallgatásra találjanak.”
Többek között ezeket a megállapításokat és követeléseket tartalmazza az a petíció, amelyet a 2011 január 27.-ei képviselő-testületi ülésen a „szárcsás” szülők képviselője ismertetett. A petíciót a csepelinfoplusz.hu blog szerezte meg és tette közzé elsőként. A petíciót teljes terjedelmében közöljük:
Tisztelt Polgármester Úr! Tisztelt Képviselő-testület!
Szülőként megdöbbenéssel, és értetlenséggel fogadtuk a Szárcsa utcai Általános Iskola bezárására vonatkozó előterjesztésüket.
Annál is inkább, mivel komolyan vettük Orbán Viktor miniszterelnök Úr, Pokorni Zoltán Úr, illetve más Fideszes politikusok – előző kormányzati ciklusban folyamatosan hangoztatott – ígéreteit az iskolabezárások megakadályozására.
A Szárcsa Iskola sorsát évről-évre beárnyékolták a bezárására vonatkozó híresztelések, amelyet sokszor mesterségesen is szítottak. Sok olyan családot ismerünk, akit megragadott az intézmény családias légköre, nyitottsága, befogadó szellemisége, de a bizonytalanság miatt mégis más intézményt választottak.
A csepeli képviselő-jelöltek választási programjában a kerület jól működő szociális és oktatási-kulturális tevékenysége a megőrzendő értékek között szerepelt.
Ezért bíztunk Önökben, ezért bíztuk meg Önöket!
Az előterjesztés azt sugallja számunkra, hogy főként a csökkenő gyermeklétszám miatt kialakult lépéskényszerből, a költségvetési gondjaikat enyhítendő döntenének az éppen 50 éves hagyománnyal rendelkező intézmény bezárása mellett. Elsősorban nem szakmai, sokkal inkább financiális okokra hivatkoznak intézményünk kapcsán.
Az adófizető állampolgárok joggal tarthatnak igényt arra, hogy az őket közvetlenül érintő kérdésekben választott képviselőik véleményüket kikérjék, a döntések előkészítésébe bevonják. Törvényben meghatározott jogainkkal élve kérjük, hogy a végleges döntéshozatal előtt a valódi szakmai érvek, illetve az intézménybe járó gyermekek és szüleik fenntartásai, érvei is meghallgatásra találjanak.
1. Az intézmény kihasználtsági mutatója az előterjesztésben szereplő táblázat szerint az idei tanévben 71 %-os.
A 100%-os kihasználtságot a táblázat szerint 250 fő jelentené, ami 8 évfolyammal számolva évfolyamonként átlagosan 31-32 fős osztályokat jelentene.
Örömmel nyugtáztuk, hogy ennek az irreálisan magas osztálylétszámnak ellentmond az Önök által is optimálisnak megjelölt – Oktatási Törvénytervezetben is szereplő – adat, mely 25 fő alá szorítaná az évfolyamonkénti létszámot.
A 25 fős osztálylétszámmal, és 8 évfolyammal számolva iskolánk esetében a 100%-os kihasználtságot 200 tanuló jelentené, amelyet a jelenlegi 185 fős tanulói létszám erősen megközelít. Intézményünk kihasználtsága az Önök által megjelölt 25 fős osztálylétszám esetén tehát 92,5%-ra tehető.
2. Iskolánkban köztudottan magas a sajátos nevelési igényű (SNI-s) gyermekek száma, akik az osztálylétszámok kialakításánál több főnek számítanak, így általuk az intézményi kihasználtság még tovább emelkedik.
Az iskolában folyó pedagógiai munka színvonalát mi sem tükrözi jobban, minthogy a Szárcsa utcai Iskolában otthonra találnak a más iskolákból elutasított, “kitaszított”, kallódásra ítélt gyermekek is. (Van olyan tanuló, akinek ez az iskola a 8.!!! iskola az életében)
A hátrányos helyzetű tanulókkal való bánásmód, a tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő program a gyermek-, és ifjúságvédelmi felelős szakmai hozzáértésének, és a többi pedagógus elhivatottságának, probléma-érzékenységének köszönhetően példaértékűen működik az iskolában. A pedagógusok elsősorban a differenciálás segítségével, minimális fejlesztő-pedagógusi, pszichológusi segítség mellett végzik munkájukat, tehermentesítve ezzel az Önkormányzatot az SNI-s tanulók integrációjával kapcsolatban. Nem “válogatott”, hanem az átlagosnál “problémásabb” tanulói közösséggel érik el az átlagost meghaladó kompetenciamérési eredményeket, továbbtanulási statisztikákat, érnek el versenyhelyezéseket.
Az iskola mentalitása, légköre miatt több gyógypedagógus-, pedagógusszülőnek is erre az intézményre esett a választása. Az elenyésző mértékű fluktuáció szintén önmagáért beszél.
3.A Királyerdői városrész fiatalodni látszik. A Szúnyog utcai Óvoda telített létszámmal való működése is ezt támasztja alá. A lebontott épületek helyét átvevő új házakba többnyire fiatalok költöznek.
A kormány demográfiai változásokat célzó intézkedései várhatóan Királyerdőben is tovább erősítik ezt a tendenciát, ami az iskola kihasználtságára pozitív hatással lehet.
4. Az Eötvös Iskola alsó tagozata szinte teljesen telített, így csupán néhány alsó tagozatos gyermek befogadására lenne kapacitása. Az Önök által jogutódként megjelölt Kék Iskola megközelítése gyalogosan a távolság miatt megvalósíthatatlan. Az iskolát eddig sétálva megközelítő gyermekeknek, és szüleiknek BKV buszra szállva kellene az iskolába járást megoldani, amely családonként egy felnőtt, és 2 diákbérletet számítva 20-25.000 forintos kiadást jelentene!!!!!
Mivel a családok többsége óvodás-, és iskoláskorú gyermeket egyaránt nevel, számukra a körzetes iskola, és a körzetes óvoda óriási távolsága áthidalhatatlan problémát jelentene a mindennapokban. A fentiek alapján úgy látjuk, hogy a tankötelezettség teljesítése a szülők számára aránytalan, és nagyon sok esetben vállalhatatlan terhet jelentene. Sajnálatos módon az előterjesztés ezen kérdések tisztázására egyáltalán nem tér ki.
A vonatkozó előírások értelmében ugyanakkor az aránytalanság kizárására a fenntartónak be kell szereznie a fővárosi, megyei önkormányzat – fejlesztési tervre épített – szakvéleményét, illetve egy szakértő állásfoglalását is.
5. Az iskolában több millió forintos beruházás valósult meg a közelmúltban (burkolatcsere, nyílászárók cseréje, fényforrások korszerűsítése), mely az intézmény bezárásával ésszerűtlen kiadásként jelentkezne.
Az anyagi ráfordítás ténye további gyermekeket vonzana az iskolába, már csak azért is, mivel az intézmény stabil hátterét tükrözné.
6. A középiskolai felvételi időszak már véget ért, a szülők az intézmény bezárásának eshetőségéről a napokban értesültek, nem fontolhatták meg, hogy esetleg más középiskolai intézménybe felvételiztessék gyermekeiket.
Az évfolyamok kifutására ezért mindenképpen lehetőséget kellene biztosítani, ez alatt a tervezett oktatási centrum előkészítése, és megvalósítása is megtörténhetne.
7. Az új, lakótelepi körülmények között a Szárcsa utcai Általános Iskola helyi tantervében, pedagógiai programjában megfogalmazott arculat továbbvitelét nem látjuk biztosítottnak. Félő, hogy a magyar oktatás egyik legfontosabb vívmánya, a helyi adottságokhoz, igényekhez történő alkalmazkodás csorbát szenvedne (Duna-parti környezet-, és testnevelésórák, vízi sportokkal történő ismerkedés).
Kapuvári György Igazgató Úr hozzáértő intézményvezetését – a fejlesztések szem előtt tartása mellett – mindig is az ésszerűség, és a takarékosság jellemezte. Várhatóan a továbbiakban is partner lesz a lehetséges költségcsökkentési tényezők megvitatásában.
Esetleg érdemes lenne számítást végezni arra vonatkozóan is, hogy az iskola kis épületéből áttelepítenék az első és másodikos osztályokat a főépületbe, az mekkora költségmegtakarítást eredményezne.
Amennyiben az Önkormányzat a működéshez szükséges anyagi fedezetet nem tudja teljes egészében biztosítani, javasoljuk, hogy a közös intézményfenntartás érdekében vegye fel a kapcsolatot Szigetszentmiklós Önkormányzatával.
Kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy fenti fenntartásainkat, érveinket figyelembe véve minden felvetésünket tételesen vizsgáljon, és válaszoljon meg, illetve vegye le napirendjéről a Szárcsa utcai Általános Iskola megszüntetését.