Legutóbb a csepeli önkormányzat képviselő-testülete üléseinek napirendjeit, a testület fideszes tagjainak hozzászólását vettem górcső alá. Most áttekintettem az úgynevezett rendes, azaz betervezett testületi üléseken beterjesztett tájékoztató jellegű beszámolók egyikét, amely az előző testületi ülés óta végzett munkáról ad számot. Ezek a tájékoztatók nem kerülnek az üléseken megvitatásra, a testület tagjainak tájékoztatását „szolgálják”. Az előző testületi ülés óta végzett munkáról szóló tájékoztatókat a polgármester „jegyzi” és a tisztségviselők, de leginkább a polgármester programjáról, illetve annak „teljesítéséről” adnak képet. Ha valaki utána nézne, hogy
az előző, sokat szidott önkormányzati vezetés hasonló tájékoztatói miről „szóltak”, szembetűnő eltérést tapasztalna. Én utána néztem, bár nem volt könnyű. Az önkormányzati honlapon olvasható dokumentumok szerint, az akkori polgármester nemcsak a saját munkájáról adott sokkal részletesebb tájékoztatást, hanem a hivatal egészének munkájáról is. Biztosítva ezzel, hogy a testület tagjai, az önkormányzati honlapon tájékozódni tudók és tájékozódni akarók számára, valóban átlátható legyen a vezetők és a Polgármesteri Hivatal egész tevékenysége. De hát ma erről írni, úgymond „balliberális propaganda”, mert csak az igaz, amit ők írnak, állítanak. Statisztikából is csak azt fogadják el, „amit ők hamisítanak.”
Ezért inkább visszatérek eredeti témámhoz, az előző testületi ülés óta végzett munkáról szóló polgármesteri tájékoztatókhoz. A 2011. január 1-2011. november 24. közötti testületi ülések meghívóiban összesen kilenc tájékoztató olvasható. Ezekben a polgármester 449 programjáról ad számot. Nem kevés. Érdemes azonban egy kicsit utánanézni, milyen rendezvényekről van szó. Néhány példa:
> a 449 esemény közül 25,5 %-a a polgármester fővárosi közgyűlési tagságából és parlamenti képviselőségéből „adódott”. Polgármesterünk tehát programjainak több mint negyedét nem a kerületben töltötte. Hogy ez mennyit „hozott” Csepelnek? Az, ami most a kerületben fejlesztés címszó alatt történik, az mind az előző vezetés időszakában lett előkészítve /gerincút, csatornázás, kerékpárút megépítése/. Az pedig, hogy a 2011-es törvényalkotás mit ártott az önkormányzatoknak, csak idén fog kiderülni. Tehát a fővárosi és a parlamenti mandátum még semmiben sem „segítette” a kerület fejlődését. Növelte viszont Németh Szilárd havi jövedelmét. Most, vagyonnyilatkozata szerint, havi bruttó 1.644.262 forintot kap három tisztségéért.
> A fennmaradó 335 rendezvény Csepelen zajlott, illetve konkrétan a helyi önkormányzati testületi ülésekhez, vezetői megbeszélésekhez, szakmai eseményekhez, programokhoz volt köthető. Viszont ezek 25,6 %-án nem vett részt polgármesterünk, csak valamelyik alpolgármester, vagy ágazatvezető „által képviselve”. Nem jelent meg a helyi gazdasági társaságok taggyűlésein, pedig az önkormányzatnak részesedése van több vállalkozásban. Hiányzott sok önkormányzati oktatási, kulturális és egyéb szakmai programról. Például: augusztus 20-i ünnepség, Magyar Kultúra Napja, Költészet Napja, óvodai ünnepségek, Gyermeknap, fővárosi, kerületet is érintő szakmai tanácskozások, Csepeli Pedagógusok Napja, polgármesterek fővárosi értekezletei, Budapesti Önkormányzati Szövetség közgyűlései stb.
Igaz, nem mindenhol kell a polgármesternek megjelenni. Ellenben az, hogy következetesen távol tartja magát a gazdasági vezetőkkel való találkozásoktól, vitáktól, nem igen vesz részt kulturális és oktatási programokon, illetve csak az általa támogatott alapítványokat, civil szervezeteket tiszteli meg jelenlétével, mutatja „hozzáállását” néhány kérdésben. Ha például, nem megy el a vállalkozókhoz, akkor közülük sokan azt vélhetik – szerintem joggal –, hogy fél a vitáktól, nincsenek valós, szakmai érvei, nem tartja őket meghatározónak a kerület fejlődésében vagy esetleg még a véleményükre sem kíváncsi. Pedig az általuk befizetett iparűzési adó „adja” – igaz a fővárosi forrásmegosztás révén –, a csepeli önkormányzat költségvetése bevételeinek jelentős részét. A kultúrától való távolságtartását pedig bizonyították korábbi döntéseik: a Csepel újság megszüntetése, a Csepeli Művelődési Központ gazdasági társaságba való beolvasztása, a Csepeli Galéria Művészetek Háza jogutód nélküli bezárása, a CSEPP-TV Kft átszervezése, a kerületi televíziózás megszüntetése. A kerület vezetői senkitől nem kérnek, nem fogadnak el tanácsot. Ahol pedig még nem az ő emberük a vezető, és az intézmény hatással van a lakosokra, a kerület felemelkedésére, azt le kell gyűrni, meg kell szerezni. Hatalmi arroganciájuk természetes következménye ez, ezért további meglepetések várnak még az önállóan gondolkodó, működő csepeli szervezetekre, intézményekre.
Viszont a programok elemzése arra is rámutat, hogy a Németh Szilárdnak és az önkormányzatnak nincs szüksége három alpolgármesterre. Ugyanis, ha leszámítjuk a fővárosi és parlamenti programokat, azt, hogy csökkentették, illetve gazdasági társasági irányítás alá helyezték a kulturális intézményeket, a kevesebb helyi feladatot előkészítő és alátámasztó rendezvényeket már három tisztségviselő is „kézben tudja tartani”. Arról nem is beszélve, hogy rövidesen állami kézbe kerülnek az általános- és középiskolák, ami szintén feleslegessé teszi az egyik alpolgármesteri tisztség fenntartását.
Na, tessék. Pedig csak a polgármester programjairól akartam írni, és már megint olyan következtetésre jutottam, ami nem az én problémám. Remélem más, mások tudják, mit kell tenniük.
VOX