Kapkodás, titkolózás, csepeliek megalázása, kizárása a közügyekből, a felelősség áthárítása 2016-ban ‑ Leváltás milliós jutalommal ‑ 223 százalékos adóemelés – Az ittas vezetésért elítélt Borbély Lénárd polgármester Németh Szilárd politikai bábja vagy strómanja? ‑ Csepeli vigyorgók, bulik, haverok, hanták
Két éve jelent meg e blog hasábjain az előző polgármester, Németh Szilárd utolsó, 2014-es évének képviselő-testületi üléseiről készült cikk. Az írás végén – többek között –, az alábbiak szerepeltek:
„A Csepeli Önkormányzat képviselő-testületének ülései csak az illegitim demokrácia helyi fórumai. A döntések meghozatala a testületi ülések előtt történik, immár négy esztendeje. A polgármester és a fideszes többség dönt mindenről. A fülkeforradalmi többség az októberi önkormányzati választások óta elzárkózik az ülések nyilvánossá tételének minden kezdeményezésétől, az ellenzékkel, az érintettekkel való együttműködéstől. Ezek után, szerintem, a baloldalnak nincs más útja, mint
a lehető legszélesebb nyilvánosság: előzetes és utólagos sajtótájékoztatók szervezése, a csepeliek röplapok, kiadványok útján való tájékoztatása, a csepeliekkel, a civil szervezetekkel való folyamatos együttműködés kialakítása, a testületen belüli és kívüli baloldali erők összefogása, és az utca.”
Változott-e valami a Borbély-szférában? Semmi. Ezt a véleményt a tavalyi, 2016-os esztendő testületi üléseinek elemzése is alátámasztja. Nézzük először a számokat:
Az óévben az önkormányzat vezetői 10 képviselő-testületi ülést terveztek. (http://csepel.hu/anyagok/dokumentumtar/Testuleti_anyagok/2015/1215/Kt 2016_I__feleves munkaterv_elfogadott.pdf). Ezzel szemben 15 alkalommal hívták össze a testületet, öt rendkívüli ülésre is sor került. A tervektől még a 10 ülés időpontjában is eltértek: mindössze 3 esetben tartották be az előre elhatározott időpontokat. Még nagyobb volt a különbség a tervezett és megtartott napirendek számában: a 74 javasolt napirend helyett 225(!) került megtartásra. Ezek majdnem felét az ülés előtt egy nappal, vagy aznap reggel, esetenként a testületi ülésen ismerhették meg a képviselők. Például a 28 sürgősségi előterjesztés mindegyike az meghirdetett időpont előtt pár órával jelent meg a meghívó tervezetében, de több mint 10, csak a tanácskozás megkezdésekor került kiosztásra. Az időpontok változtatása miatti ellenzéki kritikákat legutóbb a polgármester cinikusan azzal utasította vissza, hogy „nem találtak más alkalmas időpontot”, vagy kollégáira kente a felelősséget, „akik abba a helyzetbe hozták őt ma reggel, hogy több mint tíz előterjesztést írt még alá.” Volt és van alapja tehát a testületi ülések ellenzéki leértékelésének („nem ott dőlnek el dolgok”), viszont nem sok erkölcsi alapja maradt az önkormányzati vezetésnek számon kérni az ellenzéki képviselők esetenkénti távolmaradását.
Arról nem is beszélve, hogy a többségben lévő Fidesz-frakció rendre leszavazta az ellenzéki képviselők javasolt témáinak (pl. a METRANS Kft. beruházása, illetve a csepeli HÉV tervezett megszüntetése) napirendre vételét, vagy a közmeghallgatás, a lakossági fórum tartására vonatkozó kezdeményezését. Mindezt úgy, hogy Borbély úr a kritikai hangokra csúsztatásokkal, nem egyszer sértő személyeskedéssel vagy visszafelé mutogatással válaszolt, míg a fideszes képviselők gyakorlatilag meg sem szólaltak az üléseken. A gombokat nyomogatták. Mosolyogva, egyes ellenzéki képviselők szerint vigyorogva.
A tartalmi kérdések értékelése még inkább bizonyítja, hogy a polgármester csak a törvény miatt, az egyelőre még kötelező forma miatt tartotta meg a képviselő-testületi üléseket.
Tavaly 28 rendeletet alkotott a testület, az esetek döntő többségében részletes szakmai indoklás, valós esettanulmányok, az ellenzékkel való egyeztetések nélkül. Így négy alkalommal módosították a szociális rászorultsággal illetve a személyes gondoskodással kapcsolatos, rendeletet, háromszor az önkormányzati lakások bérbeadásának feltételeiről szóló korábbi rendeleteket, valamint a testület működését szabályozó szervezeti és ,működési szabályzatot (SZMSZ). Szigorították a feltételeket, az SZMSZ-rendelet módosításával pedig szűkítették az ellenzék mozgásterét.
Többször tárgyalt a testület a Csepeli Városgazda Zrt. ügyeiről. Vezetőjét végül október 4-én Borbély úr kezdeményezésére le is váltották, annak ellenére, hogy 2014 végén éppen Ő javasolta a társaság vezérigazgatójának, csakúgy, mint 2016-ban a 2015-ös évi több milliós prémiumának kifizetését. Most milliós jutalommal/prémiummal váltotta le.
A testület több alkalommal tárgyalta az SZTK helyzetét is. A növekvő feszültségek csökkentése érdekében gyakran átcsoportosították a járóbeteg-szakellátási kapacitásokat, de nem tettek semmit a mammográfia megmentése érdekében, amely hosszú kínlódás után ősszel megszűnt. Azóta a csepeli lányoknak, asszonyoknak a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórházba kell átjárni szűrésre. Arra volt pénz, hogy Borbély úr testületi döntéseket fogadtasson el híveivel fideszes kötődésű vagy szélsőjobboldali szervezetek több tízmilliós támogatására, külföldi szervezetek megsegítésére, sporttámogatásokra. A két évvel ezelőtti számokhoz viszonyítva a többség támogatásával 344 %-ra növelte a sportegyesületek anyagi támogatását, aminek 90,2 %-át (54,5 mFt-ot) kapták a labdarúgók, illetve a birkózók. Százmilliókat tartalékoltak a birkózócsarnok és vendéglő, vendégház megépítésére, kézilabdacsarnok létrehozására. Polgármesterré választása óta 124,3 %-ra növelte a pártlappá silányított Csepeli Hírmondó támogatását, 140,7 %-ra az önkormányzati rendezvények (Csepeli Disznótor, augusztus 20-i programok, szüreti mulatság, óévbúcsúztató, lecsófesztivál stb.) kiadási költségeit. Mindezekből bőven tellett volna egy korszerű mammográfiára.
A többséget adó képviselők – az ellenzék véleményét figyelmen kívül hagyva, Borbély úr által többször emlegetett sok milliárdos költségvetési többlet ellenére –, novemberben emelték az építményadót, illetve a telekadót is. Csepel északi részén például, a polgármester javaslatára, 223 %-kal nőtt a telekadó mértéke.
A rendszerváltás után létrejött önkormányzati rendszer megcsúfolása volt a „kötelező betelepítési kvóta” elutasítására vonatkozó napirend januári tárgyalása, valamint a szeptember 21-i rendkívüli képviselő-testületi ülésen a „Felhívás a 2016. október 2-ai népszavazáson való részvételre” című előterjesztés. Azon kívül, hogy az alpolgármesterek által felvállalt javaslat egyértelmű pártpolitikai állásfoglalás volt, még arról is döntött a testület fideszes többsége, hogy a polgármester közpénzt is fordíthasson, a népszavazás – nekik kedvező, nekik megfelelő ‑ eredményessége érdekében, az emberek meggyőzésére, befolyásolására.
A fentiek bizonyítják, nincs ok változtatni az egy évvel ezelőtt leírt, a bevezetőben idézett véleményen. Sőt. Szerintem a helyzet rosszabbodott. Tavaly év végén ugyanis lezárult Borbély Lénárd 2015. január végi ittas vezetésének ügye, 300.000 forint pénzbüntetésre ítélték és kilenc hónapra eltiltották a vezetéstől. A polgármester most is csak egy szűk közleményt tett közzé, a testület ülésén azonban nem mert szembenézni az őt ezért bíráló ellenzéki képviselőkkel. Az év végén megtartott egyetlen képviselő-testületi közmeghallgatáson történtek pedig alátámasztották: alkalmatlan egy nyolcvan ezres kerület vezetésére.
Január 5-én e blogon megjelent egy írás, „Tekintsünk el Németh Szilárdtól…” címmel. Egyetértek címével, tartalmával, a kerület ügyeit illetően azonban nem tudok eltekinteni Németh Szilárdtól. Gyakorlatilag most is Ő vezeti a kerületet. Az eredmény elszomorító.
V O X