CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Horváth Gyula: Katonadolog

2018. szeptember 02. 05:25 - csú

horvath_gyula_katonadolog.PNGIgen gyakran elgondolkodom: valóban csak én voltam olyan naiv, hogy elhittem bizonyos dolgokról azt, amit jelenteniük kéne? Olvasom az augusztus 11-i Népszavában Bihari Tamás írását és megszégyenülve látom, hogy mekkora balek voltam mikor elhittem, hogy annak idején mikor katonai szolgálatot teljesítem egyben a hazámat is szolgáltam, védtem! 

Látom, hogy az volt a menő, aki kibújt a szolgálatból, hogy mielőbb mehessen Almádiba! Talán az is értéket tükröz, hogy a rendszerváltás után nem egy alkalommal volt olyan honvédelmi minisztere az országnak, aki sosem volt katona! Mostanság honvédelmi államtitkár Németh Szilárdot gátlástalansága nem akadályozza  meg abban, hogy olyan kérdésekről tegyen kinyilatkoztatást, amit szerintem sose élt át! Beszél az erős hadseregről, és a sorkatonai szolgálat bevezetésének lehetőségéről. Nem tudja, hogy a

sorozás egy mechanikus katonaszerző rendszer, amibe bekerül a rátermett, és az alkalmatlan ifjú egyaránt.

Németh és társai nem láttak még a terhelés („kib*szás”) következtében fizikálisan és idegileg összeomlott katonákat! Nem látott öngyilkos fiatalt, nem könnyeztek vigyázzba merevedetten a temetésen! Nem mentek a Fő utcai Katonai Bíróságra tárgyalására. Nem tudhatják, hogy a katonai nevelésnek egészen más, a kor szellemének, és igényeinek megfelelő szerkezetet kell létrehozni, és nem az elavult durva módszereket visszacsempészni. Az illiberális rendszerben persze hiheti, hogy ő az autentikus hozzáértő,(mert, ha az Istent funkciót adott, akkor észt is ad hozzá”). Ő úgy véli, - legalább is határozottan állítja – hogy hivatalból látja a „nemes” célt! Az viszont nem elvárás a Fideszben hogy tudja is! Nem fontos, hogy a szenvedő, gyötrődő embert is lássa! 

Ezek az emberek akarják eldönteni, hogy ki alkalmas és ki nem katonának? És a katonai szolgálat megint elsősorban a szívatásról fog szólni? Arról, hogy ki lesz katona és ki nem, azt valahol egy fideszes korifeus fogja eldönteni? Úgy, mint a hetvenes években? A kisember gyereke meg mehet majd katonának, - ha alkalmas, ha nem egyaránt. Neki kötelesség, meg dicsőség! A fideszes csemetének, meg a kiváltság! Az elsőt kikötik, verik, meg lecsukják, az utóbbit meg etetik, itatják, szolgálják! Lesz újra csicskás is! Az következik, ami volt: a beosztott, kisember gyereke mehetett sor alá és két évig vért izzadhat. /Mert hülyének lenni, állampolgári jog!/

A hetvenes években magam is letöltöttem a sorkatonai szolgálatot. Majd később - mikor már családos ember voltam - még fél évre tartalékos tiszti kiképzésre is bevittek!  Esküt tettem, és - akkor és most is - komolyan is gondoltam!  Meg voltam győződve róla, hogy ezzel tartozom annak a népnek, amelyikbe születtem! 
Így voltak ezzel: apám, nagybátyáim, és nagyapáim is. Így volt a magyarok többsége!  Ezzel az adottsággal, otthonról hozott tudattal szolgáltunk! Egyikünk becsületes honvéd, a másikunk kiváló katona, jó parancsnok lett! Más emberként szereltünk le, mint ahogy bevonultunk! Megértettük mi az egymásrautaltság, a szolidaritás, és a kötelességtudat! 

Persze lehetne mondani, hogy az 1970-es években egy más rendszert és egy más politikát szolgált a hadsereg. Sajnos Magyarország történetében ezt majdnem mindegyik nemzedék elmondhatja! A rendszer egy dolog; a becsület, a kötelesség, meg a hazaszeretet egy másik! 

A hetvenes évek aktuális katonai terminológiájában az volt a rossz, aki a háborúban a hadseregben teljesítette kötelességét, és az volt a jó, aki köpönyegforgatóként ügyeskedett, sumákolt és katonaszökevény lett! Tudtuk, hogy ez az általánosítás gyenge lábakon állt! Voltak, akik meggyőződésből, bátorságból, sőt az életükért szöktek. De voltak, akik csak jellemszegénységből, ügyeskedésből, gyávaságból! A bátrak túlnyomó részt hallgattak, a gyávák, ügyeskedők viszont verték a mellüket, és fröcsögtek! 

Mondhattak bármit, az otthonról hozott értékek segítettek a tisztánlátásban.  Az eligazításról visszatérve láttam, hogy parancsnokom is erősen lógatta az orrát!  Dorozsmai alhadnagyot, - aki vonalas kommunista hírében állt, és a szabályzatokat betartani törekvő katona volt - nagyon bántotta a fenti értékelés. Vonalassága miatt már-már nevetséges volt, de emberi tartása, igazságossága miatt a katonák között köztiszteletben állt. 

Ő nem azért lett alhadnagy ötven évesen, mert „hülye volt a szentendrei gyalogostisztképzőben”, - ahogy igaztalanul általánosítva a Népszavában olvashattuk - hanem azért, mert honvédtól indulva végigment a ranglétrán, és magát képezve, fegyelmezve végezte el a tiszti iskolát! 

Ezért, meg is kérdezhettem tőle: mi a baja azzal amit hallottunk? 
„Tudod fiam - mondta az ötven körüli alhdgy villámló szemekkel - ezeknek a nagypofájú senkiháziknak, meg katonaszökevényeknek egy jó része minket is otthagyna a tűzben, azért, hogy a mi életünk árán mentsék a magukét. Ezek közül jó néhányan - főleg a hangoskodók - nem hősök, hanem túlnyomórészt gyáva árulók! Rongyemberek!”

Forrás: HORVÁTH GYULA  facebook-posztja

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr1814189141

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tarjányi László 2018.09.02. 15:10:19

Annak idején én is szenvedtem a katonaság árnyoldalától. Felnőtt koromban értettem meg a lényegét! Fiatal emberek akaratát kell megtörni, hogy minden körülmények között teljesítsék a parancsot! Majd akkor persze, amikor már élesben megy, amikor önfeláldozóan kell cselekedni a bajtársak érdekében! Ki az a bolond, aki golyózáporban kimegy egy sebesült bajtársért! A katona, mert érte is megtennék a többiek!

A jugoszláv háború idején megérthettük, milyen az ha valaki a házáért, a földjéért harcol! Amikor a fiatalok elmentek vagy elküldték őket a szülők, viszont a negyvenesek harcoltak Szentlászlóért, mert az a hely volt a hazájuk!

Igen a haza a kultúrán kívül az a talpalatnyi föld, ahol az életünk folyik! Ilyen egyszerű, ezért kell meghalni ha kell, meg az asszonyok becsületéért, s a gyermekek jövőjéért! Hogy nekik is legyen hazájuk, mint volt az apjuknak meg a nagyapjuknak! A magyar haza szó a házból származik, ott vagyunk otthon, ahol a házunk áll!

Mindig csodáltam magyarként a német nyelv erre vonatkozó szavait! A Heimat az ahol otthon vagyunk, a magyarországi németeknek természetesen Magyarország, ahogy az a soroksári németek elsővilágháborús emlékművén található! Heimat az ahol összeforrtak a magyarsággal, s amelyért ők is a vérüket hullatták! A Vaterland az apák, az ősök földje az eredettudat eredője. S végül a Muttersprache, amire édesanyánk először megtanított!
süti beállítások módosítása