A lázálmok kergetése, a Galvani híd terveinek csodálása és a gigaberuházások választások előtti ígérgetése közben a jó öreg, de nélkülözhetetlen Gubacsi híd szép csendesen rozsdásodik...
Talán emlékeznek arra, amikor a csepeli polgármester arról értekezett, milyen jó lesz, ha gyors villamossá alakítják a csepeli HÉV-et, mert a kismamák átszállás nélkül tudnak majd a szent Imre térről, a Nyugatihoz utazni. A január 3-án bemutatott fejlesztési elképzelések alapján ebből a blőd Borbély-tervből nem lesz semmi!
A hangzatos tervek részeként a HÉV-et átalakítják, a föld alá süllyesztik, és kiépítik pályáját a Kálvin térig. Úgy, ahogy ezt már évtizedekkel ezelőtt kidolgozták. (Nem azért, hogy Csepel lakossága közlekedését megkönnyítsék, hanem azért, hogy a tervezett gigaberuházáshoz, az atlétikai stadion építéséhez a területet felszabadítsák.) Bár ez ésszerűbb megoldásnak tűnik, mint a Borbély-féle vízió a felszínen futó gyors villamosról, mégsem gondolom, hogy optimális Csepel számára.
A csepelieknek ugyanis a legnagyobb gondot az agglomeráció, és a Budapest belvárosa közötti átmenő forgalom jelenti. Ezt pedig a most bemutatott Fürjes tervek sem kezelik. Az útjaink észak-déli áteresztő képességét a teher és a tömegközlekedés számára a gerincút kiépítésével lehetne növelni. A személygépkocsi forgalmat pedig
egy az M0 közelében kialakítandó nagy kapacitású P+R parkolóházzal, és a HÉV déli irányú meghosszabbításával lehetne csökkenteni.
Ez a fejlesztés egyben megszüntetné azt az áldatlan állapotot is, amit az agglomerációból érkező gépkocsik okoznak azzal, hogy egész napra elfoglalják a kerület központjában rendelkezésre álló parkolókat, amivel lehetetlenné teszik a vásárlást, és az ügyintézést Csepelen. Sajnos ezeknek a kérdéseknek a kezelésére nem terjednek ki a tervek. Nem érinti Csepel közlekedését kedvezően a szigetcsúcsra tervezett Galvani híd sem. (Megkockáztatom, hogy a főváros közlekedésére sem fog a követelményeknek megfelelő kedvező hatással lenni. Sokkal inkább fogható fel látványos presztízsberuházásnak, mint a város igényeit szolgáló fejlesztésnek.)
Csepelnek, és a fővárosnak egyaránt egy a XXI. kerületi Budafoki út magasságában építendő nagy Duna híd, és vele egyidejűleg a Gubacsi híd teljes felújítása jelentene kedvező megoldást. Megteremtené a budapesti külső kerületek összeköttetését úgy, hogy ehhez nem kéne a belváros útjait igénybe venni. Mivel ez sincs a tervekben, ezért a jelzett fejlesztések valóságban semmilyen javulást nem fognak hozni a fővárosi külső kerületek, benne Csepel közlekedésére. Viszont jó sok közpénzt el lehet költeni!
Horváth Gyula
Forrás: a szerző Facebook oldala