CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Csepelen gyalázzák meg szerdán a 12. kihantolt abdai áldozat emlékét?

2020. január 07. 10:56 - csú

radnoti_miklos_portre.PNGRadnóti Miklós

Csepelen, a mártír költő szobra közelében, a róla elnevezett művelődési ház előtti parkban állítják fel a költő gyilkosainak eszméivel szimpatizáló Wass Albert szobrát

"A 12. számú holttest. Ruházat: Hosszú steppelt szürke kabát, kötött nadrág, turista bakancs. Külvizsgálat: A holttest derékban kettévált, igen kevés, szappanná vált lágyrész, nyitott testűrökkel. Tarkópikkely baloldalán belövés, fejtetőnél kilövés....A tisztiorvos megjegyzése: A kihantolás során a 12. holttest nadrágja hátsó zsebében találtam egy talajvízzel és az oszlásban lévő holttest nedveivel átázott és földdel szennyezett jegyzetfüzetet. Ezt napon megszárítottuk és a talajtól óvatosan megtisztítottuk: ez a jegyzőkönyv Radnóti Miklós magyar költő verseit tartalmazza. Kéri a megtalálót, hogy juttassa el Magyarországra…"

az_abdai_exhumalas_jegyzokonyve.jpgCsak bízni lehet abban, hogy a fenti  exhumálási jegyzőkönyvet és a hozzá vezető tragikus történelmi utat nem ismeri a "Csepeli Önkormányzat". Ez a megnevezés szerepel ugyanis azon a Borbély Lénárd polgármester által aláírt meghívón, amely 2020. január 8-ra, vagyis holnapra Wass Albert szobrának avatására invitálja a csepelieket. A Wass Albert-szobrot Radnóti Miklós szobrának szomszédságában akarják felavatni. A "Csepeli Önkormányzat" - Borbély Lénárddal az élen - ennyivel nem éri be, a szoboravató után Wass Albert-emlékműsort rendez a Radnóti Miklós Művelődési Házban.

A tudatlanság enyhítő körülmény lenne az ötlet és a meghívó kiagyalóinak, de ha mindezt tudatosan teszik, akkor számukra nincs mentség. A nácizmus áldozatának szobra közelébe tenni a náci eszmékkel szimpatizáló, a nácikat és a hazai kiszolgálóikat támogató, szélsőségesen antiszemita  műveiről elhíresült író szobrát az nem más mint  provokáció. Megosztást provokáló akció a csepeliekkel szemben, rájátszás alantas ösztönök felszítására, undorító, átlátszó politikai célok  elérése érdekében.

Korábban megírtuk,  a legutóbbi, a decemberi képviselő-testületi ülésen Borbély Lénárd előterjesztésében szavaztak közpénzt a képviselők a Wass Albert-szobor felállítására. Szégyen, hogy ezt a kezdeményezést  csupán a magukat baloldalinak mondott pártok (DK, MSZP) szerény számú képviselői bírálták. Az LMP és a Jobbik támogatta, míg a Momentum bizonytalansága jegyében tartózkodott. A Wass Albert szobor állítása az előterjesztéssel és néhányak véleményével szemben nem irodalomtörténeti esemény. Hogy a költő-író munkássága kinek kedvence, és kinek nem, az ízlés kérdése. A látszattal ellentétben azonban itt nem ez a fő ok! Itt a szélső jobboldali politizálásnak, és a nacionalista, soviniszta, Horthy-nosztalgia ébresztése zajlik.

Ezzel szemben a tisztességnek és a józan észnek kellene riadót fújni. 

A Csepelre ragasztott újabb gyalázatos bélyeg elhelyezése előtt a szoborállítók figyelmébe ajánlunk néhány részletet az Erdélyi Riport című erdélyi internetes hírportál Tanulságos Wass Albert című cikkéből, Tasnádi-Sáhy Péter írásából:

....Nem tisztem megállapítani, hogy Wass Albert antiszemita volt-e vagy sem, jóllehet nagyon személyes és szakmaiatlan véleményem szerint, annyit alsó hangon el lehet mondani, hogy a faji kategóriák erősen működtek a fejében, illetve azt is, hogy nem feltétlenül látta az Antikrisztus megtestesülését a Harmadik Birodalomban. Előbbire bizonyítékként elég csak elolvasni az „Így lett belőlem antiszemita” című írását, ami bár pont a vádat hivatott tagadni, de egy európai közegben éppen hogy ékes bizonyítékul szolgálna annak bizonyítására, már csak a „zsidó gyerek”-ezés miatt is, illetve amiatt, hogy az egész amerikai sikertelenségét zsidó összeesküvéssel magyarázza.

Arról nem is beszélve, hogy a gettó drótkerítésén át állítólag kérdezősködött Karácsony Benőtől kéziratai holléte felől (tudják, ő is egy erdélyi magyar író, nem is akármilyen, csak az ő élete félbeszakadt egy Wass által később idézőjelben írt haláltáborban), de korábban semmit nem tett a megmentéséért (felteszem ennek is köszönhető, hogy Karácsony Benő válaszra sem méltatta).

A náci szimpatizánssággal kapcsolatban csak annyit említenék, hogy a vaskeresztet – a mából nézve – minimum nem ízléses büszkén viselni, illetve 1944-ben inkább menekülni volt szokás a náci Németországból, mint oda futni (zsidók és románok meggyilkolására való felbujtás vádja elől), már ha valakinek baja volt a hitleri világképpel.

A fent említetteken kívül számtalan olyan momentum van az író életében, amit szakértők megszólaltatásával pro és kontra át kéne futtatni a közbeszéden, hogy mindenki alaposan mérlegelhesse, helye van-e a piedesztálon, nemzeti hősként, követendő példaként, feloldandó a megmerevedett frontokat.

És természetesen még itt sem szabadna megállni, hiszen pillanatnyilag szépszámú ember Wass Albertet nagy írónak tartja, tehát érdemes lenne beszélni arról is, hogy mit tartunk a szövegeiben értéknek, a közösség számára hasznos és megőrzendő tartalomnak a huszonegyedik században is.

Én például az irodalmi érték megítélése szempontjából szívesen tartok Esterházy Péterrel, aki „A szavak csodálatos életéből” című esszéjében az irodalom „jellegéről, alkatáról” azt írja, hogy a „lét titkait fürkészi”. Pár sorral lejjebb ezt bővebben is kifejti: „Az irodalom újraértelmezi a komolyságot, a kicsiségek, linkségek, véletlenszerűségek, játszások mögött mindig ott a fürkészés, a fürkészés felelőssége és méltósága, és hogy mutassam a többértelműséget, így folytatom léhán, hogy mindez a feszültség azért is van, mert míg az irodalom a lét titkait fürkészi, addig az író a nőkét. Vagy a férfiakét. A kutyákét és filodendronokét.”

Ha ezt a csodálatos és pontos definíciót veszem alapul, márpedig én ezt veszem, Wass Albert szövegei nagyon gyorsan megfeneklenek, legalábbis az a pár regény, amit olvastam (Kard és kasza, Adjátok vissza a hegyeimet, Elvásik a veres csillag, A funtineli boszorkány, Tizenhárom almafa). Fentiekhez mérve Wass Albert nem irodalom, hanem propaganda, hiszen nem fürkész, hanem folyamatosan állít, határozott, egyféleképpen dekódolható „igazság” mellett érvel.

Ez az „igazság” az adott történelmi korszakban értelmezhető, az viszont nagy kérdés, hogy mennyire képes szolgálni egy 21. századi, teljes értékű életre törekvő közösséget.

Hogy megint csak példát is hozzak, megemlíteném a kuruc.info-n nagy népszerűségnek örvendő Patkányok honfoglalása – Tanulságos mese fiatal magyaroknak című szöveget, ami röviden arról szól, hogy egy éhes patkánypár beköltözik az ember hegyoldalba nyúló birtokára, és elszaporodva átveszi a hatalmat, kitúrva onnan a gazdát.

Az odáig rendben van, hogy ez egy tanmese, az pedig műfajilag tanulsággal kell szolgáljon (jelesül azzal, hogy csapjuk idejében agyon a patkányokat, mielőtt baj lesz velük), tehát ilyen szempontból a szöveg remekül működik. Azzal kapcsolatban viszont már lennének kérdéseim, hogy jó-e nekünk, ha magunkról emberként, a környezetünkben élőkről pedig patkányokként gondolkodunk. Szolgál-e bennünket, ha magunk és a környezetünk viszonyát háborúként és viszályként fogjuk fel. Építenek-e bennünket olyan mesehősök, akik monomániás hevületünkben észre sem veszik, hogy az erdőbe nyúló birtokukon egy ragadozó madár, egy róka, egy farkas sem él már meg, illetve még egy szerencsétlen macska sem viseli el őket, vakok arra, hogy réges-rég egy tökéletesen felborult ökoszisztémán uralkodnak.

Tasnádi-Sáhy Péter

Forrás: Erdélyi Riport, intrnet, facebook

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr9215396534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása