Borbély Lénárd és Németh Szilárd. Ígérethalmazukról lehullik a lepel, ha a tények beszélnek. És vannak válaszra váró kérdések is. Például: mi lett a sorsa négyszáz millió forintnak? Tíz évvel az ígérgetés után még el sem kezdődött a tervezés. Miért nem? A csepeliek miért nem szólhatnak bele a gerinc út újabb szakaszának kijelölésébe, építésébe? A kerületvezetők Miért nem tartanak lakossági fórumot a rengeteg feladatról, kérdésről? Kitől, mitől félnek?
Ígérni azt tényleg tudnak, mármint a csepeli fideszesek, jutott eszembe a csepeli gerincút folytatásával foglalkozó, a csepel.hu-n és az e blogon megjelent írásokat olvasva. Egyetértve a csepeliek.blog.hu cikk szerzőjével, csak néhány megjegyzésem van a témához.
Először az ígéretekről. Még a 2010-es önkormányzati választások előtt fogalmazódott meg az első ígéret. Németh Szilárd, akkori polgármester és a helyi Fidesz szervezet szeptember 17-én megjelent programjában volt olvasható „a Gerincút teljes hosszának megépítése nem tűr halasztást, ezek a legfontosabb fejlesztési célok Csepelen”. Később, 2012-ben parlamenti hozzászólásában kitalálta az ún. Weiss Manfréd Tervet, amelyet azóta sem tárgyalt meg a csepeli képviselő-testület, s amelyet a 2018-as országgyűlési választások előtt elővett a süllyesztőből. A Csepeli Hírmondó ezt öt részre bontva reklámozta, Németh kampányának támogatása érdekében. A lap február 15-i, 6. számában azt olvashattuk: „Az M0-ig visszük a gerincutat.”
Másodszor a tényekről:
*A Borbély úr által celebrált, a gerincút tervezésének megkezdésével foglalkozó szigeti polgármesteri találkozón a Csepel szigeti polgármesterek közül csak Szigetszentmiklós és Halásztelek polgármestere jelent meg. Miért nem vett részt a Csepel-sziget egész területét érintő megbeszélésen a sziget többi településének polgármestere? Talán meg sem hívták őket? Ugyanígy hiányoztak a volt Csepel Művek területén, illetve a tervezett útvonal mellett működő csepeli vállalkozók érdekvédelmi szervezeteinek képviselői, az érintett csepeli lakosok, a kerület ellenzéki képviselői is a projektmegbeszélésről. A polgármester a választás előtt azt ígérte, hogy valamennyi csepeli képviselője kíván lenni, ezért illett volna őket is meghívni az egész kerület számára fontos megbeszélésre. Vagy ez nem tartozik a minden csepelit érintő ügyek közé? Vagy talán a polgármesternek felelni kellett volna néhány kérdésre?
* A tájékoztatóból kiderült, hogy a „gerincút teljes szakaszát a BKK Zrt. fogja megterveztetni”.
Ezek szerint tíz évvel az ígéret után még el sem kezdődött a tervezés. Miért nem? Arról nem is beszélve, hogy a Főváros Tarlós féle vezetése 2017. június 14-i rendes ülésén „egyhangúlag döntött a közgyűlés arról, hogy bruttó 400 millió forintos összköltséggel végezzék el a csepeli gerincút második és harmadik ütemének tervezési feladatait”. Hogy ne is legyen vita a pénzügyi feltétel felhasználásáról, hozzá is tették: „a tervezési feladatokra a fedezet rendelkezésre áll, idén 160 millió, jövőre 240 millió forinttal”. Jogosak tehát a kérdéseim: miért csúszik ennyit a Fővárosi Közgyűlés határozatának végrehajtása? Ki ezért a felelős? A kerület vezetése miért nem tiltakozott az elmúlt években a határozat végrehajtásának „szabotálása” ellen? Miért nem tájékoztatta a csúszásról, s az annak megakadályozása érdekében tett csepeli lépésekről a csepelieket a kerület polgármestere? Mi lett a fővárosi költségvetésben 2017-18-ra betervezett 400 millióval? Mennyibe fog most majd kerülni a tervezés?
* Borbély úr a polgármestereknek megemlítette a fenti fővárosi közgyűlési határozatot, a gerincút további részének két ütemben való megvalósítási tervét? Ha nem miért nem? Vagy lehet, hogy most már egy ütemben akarják a befejezni a gerincutat? Ami örvendetes lenne, ha meg tudják hozzá teremteni a pénzügyi feltételeket is, de ehhez módosítani kell a Fővárosi Közgyűlés határozatát is. Mikor kerül erre sor?
* Van némi elgondolkodni való a projektmegbeszélésen elhangzott, több mint 10 éve is ismert konkrétumokon. A főépítész szerint a nyomvonal a Cseresznyefa utcánál csatlakozna a II. Rákóczi Ferenc útra, de arról nem beszélt, hogy a 2x2 sávosra kibővített II. Rákóczi Ferenc útról hogyan lehet majd feljutni az M0-ra. Ehhez külön felhajtót kellene építeni, mert a jelenlegi felhajtás igénybevétele nem oldja meg a csúcsforgalmi gondokat. Tervezik-e ennek megépítését, ha nem, miért nem? Vagy felvethető az a kérdés is, hogy még el sem kezdődött a tervezés, de már megvan a valószínű kivitelező. Egy ekkora, több milliárdos beruházás esetén nem kellene nemzetközi pályázatot kiírni? Vagy már tudjuk, hogy a NIF Zrt. fogja a legolcsóbb ajánlatot tenni?
* Külön kérdés, hogy napjainkban, amikor a kormány csak a Tarlóssal megkötött szerződésben elfogadottakat tartja magára nézve kötelezőnek, reális lehet-e az az igény, hogy a „Csepeli Gerincút fejlesztése kerüljön be a nemzetgazdaságilag kiemelt projektek közé”
Remélem, hogy tízévi bűnös halogatás után végre Borbélyék is beállnak a BKK Zrt. mögé, s mindent megtesznek a gerincút új szakaszának/szakaszainak mielőbbi megvalósítása érdekében. Ebben csak bízhatok/bízhatunk. Mint ahogy abban is, hogy mielőbb, talán még a tanulmányterv elfogadása előtt, tartanak majd lakossági fórumot a témáról. Biztosak lehetünk viszont abban, hogy 2024-ben is választási téma lesz a gerincút kiépítésének teljes befejezése.
vox