A tavalyi előirányzottakhoz képest jelentős, 30 százalékos visszalépést tervez a polgármester a Tóth Ilona Egészségügyi Szolgálat önkormányzati támogatásában. A közel 126 milliós elvonás felveti a kérdést, megértette-e Csepel polgármestere a COVID-19 okozta veszélyhelyzet egyik legfontosabb tanulságát, miszerint a jövőben jóval nagyobb összegeket kell fordítani az egészségügyi rendszer egészének fejlesztésére, önkormányzati szinten is.
Csendes jubileumhoz érkeztünk. Sorrendben a 20. összefoglalót tárjuk olvasóink elé arról, hogy mi történt és mit mulasztottak el az elmúlt hét napon Csepelen, illetve milyen kormányzati, politikai intézkedések, döntések befolyásolják a kerület lakosságának életét. Köszönjük az eddigi érdeklődést! Folytatjuk! És most lássuk az e heti naplót!
Megtartja-e Csepel a kerületben lévő háziorvosi ügyeleti rendszert vagy átadja az egészet az államnak, kérdezte elektronikus levélben a BM önkormányzati államtitkársága a polgármesterektől, így Borbély Lénárdtól is. https://nepszava.hu/3110150_hamarosan-eldol-az-orvosi-ugyeletek-sorsa Nincs laca-facázás, pénteken 10 óráig már választ is kellett adni. Nem tudjuk mit válaszolt a polgármester, mert eddig nem tették közzé a csepeli önkormányzati médiában. Reméljük, nem csatlakozott a korábbi felmérések szerint a megtartásra szavazó 80 százalékos többséghez, s nem akarja átadni a szolgáltatást az államnak. Csak egy megjegyzés: a Nemzeti Együttműködés Rendszerében ez az együttműködés a helyi önkormányzatokkal! Nesze neked önkormányzatiság, nesze neked korrekt konzultáció. Lehet, hogy már a végeredmény is megvan? A csepeliek véleménye meg senkit nem érdekel!?
Komoly szakmai tanulmány látott napvilágot a héten, a 444.hu-n, színesítve Galvani-híd körüli vitát. https://444.hu/2021/02/18/galvani-vita-amire-egy-uj-duna-hid-valo-abban-az-albertfalvai-a-jobb A szerzők közlekedési szakértők, a Budapesti Mobilitási Tervet kidolgozó munkacsoport témafelelősei. A pro- és kontra szakmai érveket felsorakoztató elemzésük végén a következtetésük: „Előzőek alapján az előrehaladott előkészítési fázisban lévő, ugyanakkor számos társadalmi vitát kiváltó Galvani híd megépítése nem javasolható.” Ha mégis megépül, akkor, „Pesterzsébet–Csepel–Albertfalva/Budafok között továbbra is hiányos marad a közlekedési hálózat”, azaz Csepel egyértelmű vesztese lesz a fejlesztésnek!
A Galvani-híd pesti nyomvonala kapcsán folytatódott a héten a civil szervezetek tiltakozása is.
https://nepszava.hu/3110086_ujabb-tiltakozo-akcio-a-galvani-hid-ellen A tervezett nyomvonal ellen tiltakozók ezúttal Gulyás Gergelyt és Karácsony Gergelyt kérték a döntés ismételt elhalasztására. Kedden csatlakozott a vitához a Levegő Munkacsoport is, amely a Galvani-híd kapcsán a következőket fogalmazta meg a Népszavában:
„...ha megépül a Galvani híd, majd lezárják az autók elől a Szabadság hidat és a Lánchidat, az csak növeli az útkapacitást, mert az autópálya jellegű Galvani híd egy sávjának a kapacitása nagyobb, mint a kétszer egy sávos belvárosi hidak egy-egy sávjáé. Ha a Galvani híd által gerjesztett forgalomtól eltekintünk is, a híd megépítése akkor is legfeljebb a forgalom áttereléséhez vezethet, nem a csökkenéséhez” Kérdés Borbély Lénárdnak: ismeri-e a tervezett Galvani-híd elleni érveket, kíván-e ezekről tárgyalni a helyi civil és szakmai szervezetekkel, pártokkal, s hajlandó-e már megszólalni a vitában?
A héten kiszivárgott az idei költségvetéssel kapcsolatos polgármesteri javaslat. A törvény szerint minden év február 15-ig be kell nyújtania javaslatát a képviselő-testületnek, s március 15-ig el kell fogadni az éves költségvetési rendeletet. A csepel.hu mindössze pár sort írt arról, hogy a polgármester a témában „egyeztetett” a témáról a testület frakcióvezetőivel, amiből semmi nem derült ki. https://csepel.hu/hireink/kozerdeku/item/13233-felelosseggel-csepelert A javaslat elemzése hosszabb időt igényel, de néhány tényre fel kell hívnunk a figyelmet:
> még nincs fővárosi forrásmegosztás, így teljesen „forráshiányos” a polgármesteri javaslat. Nem tudni ugyanis, hogy a fővárost sújtó kormányzati elvonások miatt hogyan alakul az iparűzési és az idegenforgalmi adó a fővárosban, s mennyi jut a kerületnek a felosztható összegből;
> Semmilyen összegzés nem ismert a tavalyi kerületi költségvetés teljesítéséről, amiről külön kellene majd döntést hoznia testületnek, így a javaslatban szereplő számok (a 2020. évi várható teljesítés adatai) még jelentősen változhatnak. Ez kérdésessé teszi a tervezett bevételi és kiadási tételeket, leginkább a 9,2 milliárdos nagyságú maradvány realitását.
> A javaslat a költségvetési bevételek 22 százalékos csökkenésével számol, míg a kiadási oldalon 157 százalékos növelésre (!) tesz javaslatot, amiből a legnagyobb tétel a működési kiadások 142 százalékos növelése. Működésre megy el tehát a kiadások több mint 62 százaléka, ami hosszabb távon a fejlődés komoly gátja lehet. Itt kell megjegyezni, hogy emiatt is érthetetlen a Polgármesteri Hivatal tervezett 20 fős létszámnövelése.
> A tavalyi előirányzottakhoz képest jelentős, 30 százalékos visszalépést tervez a polgármester a Tóth Ilona Egészségügyi Szolgálat önkormányzati támogatásában. A közel 126 milliós elvonás felveti a kérdést, megértette-e Borbély Lénárd a COVID-19 okozta veszélyhelyzet egyik legfontosabb tanulságát, miszerint a jövőben jóval nagyobb összegeket kell fordítani az egészségügyi rendszer egészének fejlesztésére, önkormányzati szinten is. A példa azt mutatja, nem. Mindezek miatt nem tudjuk elfogadnia a polgármester saját fb oldalán tett állítását, mert szerintünk ez nem „kiszámítható és fenntartható költségvetés”.
A téma kapcsán megjegyezzük, hogy Gulyás Gergely a Miniszterelnökség vezetője éppen a héten fogadta a 25 ezer főnél nagyobb települések vezetőit, amiről a csepel.hu egy sort sem írt. Az eredménytelen megbeszélés után sor kerül, a jövő héten, a kerületek vezetőivel is egy találkozóra, ahol szintén a helyi iparűzési adó elvonásával kapcsolatos kompenzációról lesz szó. Kíváncsian várjuk Borbély tájékoztatását a találkozóról, különösen azért, mert eddig, annak ellenére, hogy a kormányzati döntések Csepelt is hátrányosan érintették, a polgármester még meg sem szólalt, pedig fideszes polgármesterek is hangot adtak az elvonásokról alkotott véleményüknek. A héten nyilatkozott Karácsony Gergely főpolgármester is az önkormányzatokat érintő elvonásokról. A főpolgármester a Gödről szóló Alkotmánybírósági döntésre hivatkozva azt írta: „az Alkotmánybíróság szerint ugyan nem alkotmányellenes a gödi különleges gazdasági övezet kijelölése, de a kormányzat még a veszélyhelyzetre hivatkozva sem vonhatja el kompenzáció nélkül a helyi adóbevételeket úgy, hogy azzal az önkormányzati feladatok ellátását, a közszolgáltatásokat veszélyeztesse.”
Karácsony Gergely főpolgármester, Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója és Szollár Domokos a MOL csoport kabinetfőnöke február 17-én a MOL Bubi kerékpárokat gyártó Csepel Zrt-be látogatott. https://www.vg.hu/vallalatok/kozlekedes/legordult-a-gyartosorrol-az-elso-uj-mol-bubi-kerekpar-3564889/ Az esemény házigazdája a Csepel Kerékpárgyártó és Forgalmazó Zrt. volt, amely az 1928-ban létrejött csepeli kerékpárgyár jogutódja. Klimon Péter a cég vezérigazgatója bemutatta az új MOL Bubi kerékpárok első példányait. A programról a vg.hu-n kívül többek között tájékoztatást, illetve rövid hírt adott a 21.kerulet.ittlakunk.hu, az index, a MagyarHang, a 168 óra is, viszont a csepeli önkormányzat által üzemeltetett csepel.hu simán elhallgatta a főpolgármester csepeli látogatását.
Gőzerővel zajlik az útépítés Csepelen, adja hírül a csepel.hu pénteki oldalán. https://csepel.hu/hireink/fejlesztesek/item/13235-gozerovel-zajlik-az-utepites-a-keruletben Örülve a három utca szilárd burkolattal való ellátásáról szóló hírnek, meg kell jegyeznünk: a szerkesztőségi írásba hazugság is belekerült. A csepel.hu nem először próbálja meghamisítani a 2010 előtti időszakot, az akkori szocialista vezetésű önkormányzat munkájának eredményeit. A cikk első mondata ugyanis így kezdődik: „Miközben 2010 előtt alig épültek utak, ….” Blogunk már többször foglalkozott a témával, sőt az MSZP Csepeli Szervezete Elnöksége 2012. áprilisában négyoldalas nyílt levélben juttatta el a csepeliekhez a Németh Szilárd által kiadott „Vörös Csepel” c. kiadványra adott válaszát, amelyben felsorolták az önkormányzati dokumentumokban nyomon követhető fejlesztéseket is. Így pl. 1994-2010 között „33 km szilárd útburkolat, új út (Csepeli út)” épült a kerületben!
Pénteken, február 19-én, a Magyar Ápolók Napján köszöntötték az országban sokan az ápolókat, akik mint mindig, a COVID-19 okozta veszélyhelyzetben is helytállnak az emberek egészségéért folytatott küzdelemben. Az önkormányzat honlapja, a csepel.hu nem emlékezett meg a napról, az ápolók, köztük a csepeli ápolók munkájáról, pedig ebben a nehéz időkben is vigyáznak ránk és segítenek túlélni a vírust. Köszönet érte.