CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Szívásra ítélik a csepelieket a kerületvezetők?

2021. március 26. 00:02 - csú

csepel_rakoczi_uti_torlodas_-2019-04-02_1.PNGA csepeli ellenzék lejáratása nélkül a kerületvezetők és szócsöveik nem tudnak húsvétozni? Nagy ájtatosságok között „áldott húsvéti  ünnepeket” kíván a címlapján a fideszes kerületvezetők szócsöve, a Csepeli hírmondó. Ha belelapozunk, akkor aztán lehullik az álarc, vége a képmutatásnak. A hazugságot pocskondiázással tálalják. A többi csak körítés…És a ráadás: kínzó gerinctelenséggel magyarázzák a gerincútra váró idegőrlő, egészségromboló, tűrhetetlen állapotot: 11 év sem volt elég az építésre? 

Ami a Csepeli Hírmondó (CSH)  március 24-én megjelent 6. számából kimaradt, azt mi közzétesszük, ami megjelent, arról elmondjuk véleményünket. 

Kerékpárút, Galvani híd, napközis tábor építése, egészségügyi fejlesztés 750 milliós állami támogatással, kitüntetések, vírushelyzet és természetesen a fővárosi önkormányzat és a főpolgármester tények nélküli lejáratása (Nem tervezi Csepel fejlesztését a főváros) hazugságok Csepel országgyűlés képviselőjéről (Túl drága a magyar emberek megmentése?) A megszokott egyoldalú, a politikai szempontokon alapuló szerkesztési elvek most is meghatározzák a lap „Aktuális” rovatának oldalait a Csepeli Hírmondó legújabb számában (is).

Arról egy szó sincs a lapban, hogy miként élik meg a csepeliek a veszélyhelyzet miatti bezártságot, milyen gondokkal küzdenek a csepeli vállalkozók, mi az emberek véleménye a gazdaság újraindításával kapcsolatos elképzelésekről. 

Konkrét véleményünk a lap néhány írásáról:

1) Három kerületet érintő kerékpárút épül

A cikk a csepel.hu-n március 9-én megjelent írás újabb változata, amelyről blogunk március 14-én már néhány soros véleményt jelentetett meg. https://csepeliek.blog.hu/2021/03/14/egy_het_csepelen_2021_marcius_8-tol_marcius_14-ig#more16459914 

A dél-pesti kerékpárút megépítésének eredeti határideje, a 2016. december 20-án aláírt szerződés szerint 2019. augusztus 31. volt! Németh Szilárd a soha nem jóváhagyott Weiss Manfréd Tervben 2018. február 15-én(!) meg is ígérte: „Kerékpáros és gyalogos hidat építünk a Kis-Dunán”. https://www.csepelivaroskep.hu/hirmondo/2018/02/15/csepeli-hirmondo-ix-6-szam/ 

Jogos a kérdés: miért nem tudta a Tarlós vezette önkormányzat és a három kerületi önkormányzat 32 hónap alatt megvalósítani tervet? Ki vagy kik ezért a felelősök? Azaz egy elrontott, a szerződési határidőt messze nem teljesítő projektről volt és van szó! A fővárosi önkormányzat vezetése a dél–pesti kerékpárút jóváhagyott fejlesztésétől való elállását, a felelősök megemlítése nélkül, korrekten, az alábbiakkal indokolta:

 „az építőipari, és az ezzel kapcsolatos tervezési költségek megemelkedése miatt a projekt ütemezésének nagymértékű csúszására tekintettel a befejezés a Felhívásban rögzített végső határidőig nem megvalósítható - az operatív programok keretében támogatásban részesített kedvezményezettekkel kötendő támogatási szerződésekhez kapcsolódó Általános Szerződési Feltételek 14.3. pontja alapján”.

https://einfoszab.budapest.hu/list/fovarosi-kozgyules-nyilvanos-ulesei;id=108236;type=3;parentid=12111;parenttype=2 

Az indoklás számunkra egyértelmű: a kormány és a korábbi fővárosi vezetés által irányított projekt tervezési költségei (mint mindig) elfogadhatatlan mértékben megemelkedtek, a tervek megvalósításának határideje jelentősen eltért a szerződési feltételekben rögzítettektől, amelyek elsősorban a Tarlós István által irányított fővárosi vezetés és az érintett helyi önkormányzatok (közte Csepel) hibája. Erről Borbély Lénárd mélyen hallgat és eszébe sem jut: nincs sok erkölcsi alapja számon kérni az új fővárosi vezetéstől a beruházástól való elállást. Az már csak „hab a tortán”, hogy közben az Orbán-kormány tízmilliárdokat vont/von el a fővárosi önkormányzattól, jelentősen csökkentve ezzel fejlesztési lehetőségeit. Mivel azonban EU-s pénzről van szó, a kormány, valamiért túllépett az EU által is jóváhagyott eredeti 2016-os, 2,3 milliárdos projekten, s bízva az EU további pénzügyi támogatásában, lényegében új, kibővített projekttel állt elő, egy kis sportkoncepcióval „megfejelte” az eredeti programot és több mint hatszorosára(!) emelte a támogatás összegét. Ebben a 14 milliárdos álomban már minden benne van. A fentiekben jelzett március 14-i írásunkból idézünk:

 „...mi szem szájnak ingere: az eredeti programban lévő kerékpárúton kívül futópálya, fitnesz-park, gyermekjátszótér, keskeny zöld-park és gyalogos- kerékpáros híd Csepel és Soroksár (Molnár-sziget) között.”

Öt év után hol tart most a beruházás? A CSH cikkében szereplő két úr (Borbély Lénárd polgármester és Schneller Domonkos helyettes államtitkár) egyelőre „...a beruházás lehetséges helyszínét” járták be. Valószínűnek tartjuk, hogy egy év múlva, az országgyűlési kampányban szükség lesz egy újabb kerékpáros bejárásra, hogy a választók újra lássák: itt lesz majd egyszer egy kerékpárút….Hogy mikor? Azt ő sem tudja.

2) Miért kell nekünk a Galvani híd?

Hosszú idő óta folyó vitát próbál lezárni a polgármester az fb oldalán megjelentetett sorokkal.  Blogunk is többször foglalkozott a témával, legutóbbi cikkünk elérhetősége:

https://csepeliek.blog.hu/2021/02/21/ezen_a_heten_tortent_csepelen_2021_februar_14-tol_21-ig#more16433552 

Írásunkban közöltük a Levegő Munkacsoport véleményét, amelyet most megismétlünk: 

„Előzőek alapján az előrehaladott előkészítési fázisban lévő, ugyanakkor számos társadalmi vitát kiváltó Galvani híd megépítése nem javasolható.” Ha mégis megépül, akkor, „Pesterzsébet–Csepel–Albertfalva/Budafok között továbbra is hiányos marad a közlekedési hálózat”, azaz Csepel egyértelmű vesztese lesz a fejlesztésnek!”  

A vita elévültnek látszik, a főváros végül elfogadta a kormány Galvani híd tervét. Már csak egy megjegyzés a polgármester írásához. A Galvani híd kapcsán írt megjegyzése: „...a híd terve az 1980-as évek óta szerepel a különböző városfejlesztési koncepciókban.” Borbély úr rosszul ismeri a Csepel történetét. Az albertfalvai híd várható építése miatt az Ady Endre úttól északra eső terület már „1949-től építési és változtatási tilalom alá vont lakórészként szerepelt a tanácsi tervekben”.

https://csepeliek.blog.hu/2017/07/10/horvath_gyula_galvani_vagy_albertfalvai_legyen_a_csepeli_hid 

Olvasóink figyelmébe ajánljuk még a telex.hu-n megjelent „ A fiatalok kevésbé akarják a Galvani hidat, mint az idősek” c. írást.

https://telex.hu/belfold/2021/03/24/a-fiatalok-kevesbe-akarjak-a-galvani-hidat-mint-az-idosek    

3) Egy lépéssel közelebb a gerincút megvalósításához

Örülve a hírnek, van néhány megjegyzésünk a több mint 10 éves történet kapcsán. A fideszes vezetés a 2010. szeptember 17-én megjelent Csepel Újságban azt ígérte, hogy „...a gerincút teljes hosszának megépítése nem tűr halasztást ezek a legfontosabb fejlesztési célok Csepelen.” Lassan 11 éves lesz az ígéret, de a gerincút teljes hosszának megépítése „tűri a halasztást”, sőt nincs hír a 2020. III.25-én aláírt tervezési keretmegállapodás befejezéséről sem. Ami azt jelenti, hogy csúszhat a tervezés. Ez megnehezíti a kisajátításokat majd a kivitelezés megkezdését is. 

https://www.vg.hu/kozelet/kozeleti-hirek/varhatnak-a-gerincutra-a-csepeliek-2385071  

A tervezésről tartott csepeli projektmegbeszélésen hangzott el, hogy a „terv várhatóan 2023-ra készül el, a kivitelezés pedig 2024-ben kezdődhet”.  https://www.csepel.hu/hireink/fejlesztesek/item/12619-folytatodik-a-csepeli-gerincut-tervezese 

A Magyar Közlönyben március 19-én közzétett kormányhatározat 

file:///C:/Users/Felhaszn%C3%A1l%C3%B3/Downloads/MK_21_045%20(1).pdf 

a benyújtott projektjavaslat lényegét az alábbiakban határozta meg: „A Csepeli Gerincút befejező ütemeinek teljes előkészítése a szükséges területszerzés megkezdésével”. Ezek szerint valamikor befejeződik a tervezés, egyszer lesz, reméljük pozitív döntés az EU támogatásáról, s majd elkezdődhet a területszerzés/kisajátítás, ezt követően az esetleges bírósági eljárások befejeződése után a kivitelezés. Ha 2024-ben valóban elkezdődik, akkor talán 2026-2027-re kész is lesz. Tizennégy-tizenöt évvel az első szakasz átadása után! Addig pedig a csepeliek változatlanul szívják Csepel, a közlekedés okozta környezetszennyezés miatt is híresen rossz levegőjét.

Már csak egy kis technikai megjegyzésünk van. A csepel.hu-n közöltek egyébként javításra szoruló tájékoztatója szerint a kéthetenként megjelenő Csepeli Hírmondó lapzártája a megjelenés előtti hét szerdáján van. https://www.csepelivaroskep.hu/hirmondo/ 

Borbély Lénárd 3 nappal a lapzárta után tette közzé a kormányhatározatot, amit a CSH a polgármesterre való tekintettel azonnal leközölt. Ami persze nem baj, csak illene más, hasonlóan fontos esetekben is, ilyen elnézőnek lenni a szerkesztőnek. A polgármester ellenzékkel kapcsolatos elvárásainál használt kedvenc szavait átvéve: a lapot is „teljesen politikamentesen” kellene szerkeszteni.

4) Túl drága a magyar emberek megmentése

A heti kötelezőt most is teljesítette a CSH: ismét nekiment, eléggé demagóg módon, Szabó Szabolcsnak, Csepel országgyűlési képviselőjének. A vita nem arról szól, hogy kell-e vagy sem oltani. Arról sincs vita, hogy mindent meg kell tenni a vírus további terjedésének megállítása a gazdaság újraindítása érdekében. Természetesen hazugság a cikk címe és az írás több része is messze áll a tényektől. A alábbiakban közöljük a cikkíró számára is elérhető konkrét adatokat: 

https://www.portfolio.hu/uzlet/20210214/mennyibe-kerulnek-a-koronavirus-vakcinak-es-miert-tizszer-olyan-draga-a-kinai-mint-az-astrazeneca-vakcina-469746rait 

A portfolio.hu-n megjelentetett adatok szerint tehát a kínai vakcina alapára dózisonként 62 USA dollár, míg a többi vakcina ára 5-31 USA dollár között mozog(!) Nem az emberek megmentése drága. A kínai vakcina drága. Csak ezt nem merik leírni. Kétszerese az utána következő  Pfizer/BioNTech vakcina árának. A kormány eddig nem indokolta meg, hogy miért került ennyibe a kínai vakcina, miért kellett egy nemrégiben létrejött céget beiktatni a vakcina beszerzése érdekében. Miért? Ki nyerészkedett: az állam vagy a vállalkozó?

Ami pedig a rémhírterjesztést illeti, jelentősen csökkenteni lehetne Csepelen, csak közzé kellene tenni pl., hogy hányan fertőződtek meg a kerületben, hányan vannak közülük kórházban, hány csepeli lakos hunyt el a koronavírus miatt, mit tett és tesz ebben a veszélyhelyzetben az önkormányzat a csepeli egészségügyért, a rendszerben dolgozók helyzetének javításáért. Ezekkel nem foglalkozik a CSH. Miért nem? 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr2316479822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása