Viharfelhők gyülekeznek. Ígérgetés indul! Tessék kapaszkodni! Az ajtók és a kibúvók záródnak! A magyarázkodások nyílnak! - Egy hét Csepelen (2021. július 25-től július 31-ig)
„Januártól újra a korábbi nyomvonalán haladhat a csepeli HÉV”, olvashattuk a csepel.hu 2020. szeptember 9-i oldalának fejlesztési rovatában. Most, lassan egy évvel később pedig ugyanott, a „Szeptembertől a teljes vonalon indulhat a HÉV-közlekedés” címmel kezdődik az újabb ígéret-járat. Biztos?
Kétkedésünket erősíteni látszik a Pest Megyei Kormányhivatal „Közlemény környezetvédelmi hatósági eljárás megindításáról” című, július 27-én aláírt dokumentuma. Az ügyintézés határideje 60 nap, tárgya: a Budapesti Fejlesztési Központ meghatalmazásából tervező cégek benyújtották a „H7 HÉV vonal korszerűsítésére és meghosszabbítására vonatkozó környezeti hatástanulmányt”.
A dokumentumban egy szó sincs az eredeti nyomvonal szeptemberi visszaállításáról, viszont a közlemény alábbi szövegrésze:
„Pálya korszerűsítés
- Boráros tér – (Hajóállomás utca) Kvassay híd közötti szakaszon a HÉV jelenlegi vágányainak és
létesítményeinek elbontása.
- Kvassay híd (Hajóállomás utca) – Csepel Báthory utca közötti szakaszon a jelenlegi vonal
helyben felújítása emelt sebesség elérése céljából, az alábbi beavatkozásokkal:
- Kvassay híd felújítása
- Kvassay híd ideiglenes megállóhely bontása
- Új megállóhely létesítése az új (Galvani) Duna híd csatlakozásánál a HÉV felüljárón
- Szabadkikötő akadálymentes átépítése
- 7 műtárgy (pl. vasúti terhet viselő hidak, peronok, stb) felújítása, átépítése”
erősen kétségessé teszi a szeptemberi indulást. Tud erről az önkormányzat vezetése, ha igen, mi a véleménye?
A 2. pontban a
„Kvassay híd felújítása” befejeződött, a hídnál lévő „ideiglenes megállóhely bontása” augusztus 9. után indul, s befejezéséig, augusztus 31-ig, a Szent Imre tér és Boráros tér között fognak járni a pótlóbuszok. Közben a stadion építési területen lévő HÉV pályát vissza kellene kapni a MÁV-HÉV Zrt.-nek, amely szerint a szeptemberi indulás az atlétikai stadiont kivitelező által lefoglalt terület visszaadásától függ. Erről azonban semmi hír! Miért? Minden nap csúszás veszélyezteti a szeptemberi indulást, miközben a MÁV-HÉV Zrt. szakmai, gazdasági érdeke, hogy folytatódjék a 2. pontban felsorolt feladatok megvalósítása. A tervezett indulási időpont tehát a stadionépítőkön múlik, akik, szerintünk, az építkezés zavartalan folytatásában és nem a HÉV pálya mielőbbi visszaadásában érdekeltek. Lehet, hogy az atlétikai stadion miatt tovább késik a HÉV régi nyomvonalának visszaállítása? Mi lesz az újabb határidő?
A közlemény további részeiben felsorolják a pálya korszerűsítésével járó további tennivalókat,
majd tájékoztatják a nyilvánosságot, hogy lesz érintettek nélküli közmeghallgatás, illetve jelzik mindenkinek, hogy észrevételeiket és kérdéseiket augusztus 23. napjáig írásban tehetik meg a zoldhatoság@pest.gov.hu címen, vagy postai úton a 1072 Budapest Nagy Diófa utca 10-12. címre.
A kérdés csak az, miért hallgat minderről az önkormányzat vezetése, miért nem hívják fel a csepeliek, a civil szervezetek és az ellenzéki pártok figyelmét a tervek véleményezésére, esetleges befolyásolására, valamint, hogy kikérik-e, bármilyen formában, a csepeliek véleményét. A kérelem és a mellékletei kattintás után ezen a linken tekinthetők meg. A pdf-fájl - újabb kattintás után - innen tölthető le.
Az állam 2016-ban vette át a HÉV vonalakat, azóta öt év telt el. Valószínű, hogy legalább újabb öt év kell, és több 10 milliárd forint, a közleményben felsorolt, tervezett változások (a HÉV vonal bevezetése a Kálvin térig, a csepeli pálya egy részének áthelyezése, majd meghosszabbítása, közúti kereszteződések átalakítása, közműkiváltások, új megállók, végállomás építése, autóbusz pályaudvar áthelyezése, P+R parkolóház megépítése stb) megvalósítására. Hogy addig hogyan jutnak be a csepeliek a Kálvin térre? Erre egyelőre nincs válasz.
V.-a.