CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Ezrek a hó fogságában, katasztrofális a katasztrófavédelem

2013. március 15. 17:08 - csú

Hó-2013 március 15..PNGOrbán Viktor kormányfő szerint: "sok a fáradt, ideges és ingerült ember

Kritikus a helyzet Nyugat-Magyarországon a havazás és az erős szél miatt. Hómarókkal, lánctalpas harci eszközökkel, tankokkal is próbálják menteni az utakon veszteglő járművek utasait, de még mindig több száz autóban hiába várnak a segítségre. Estig várhatóan gyengül a szél, azonban még az idő javulása után is órákba telik, mire mindenkit kimenekítenek. A tájékoztatás és a szervezés hiányosságai miatt rengeteg kritika éri a Belügyminisztériumot. valamint az országos és megyei   katasztrófavédelmi vezérkart. Orbán Viktor miniszterelnök brüsszelből viszatérve a  belügyi vezetőkkel tárgyal a hóhelyzetről, utána várhatóan sajtótájékoztatót tart. KÉPRIPORT ITT. Orbán Viktor sajtótájékoztatója ITT. A legfrissebb hírek a HÓHELYZETRŐL ITT.

Csütörtök délután Nyugat-Magyarországon viharos, olykor orkán erejű szél kerekedett és havazni kezdett, emiatt pedig néhány órán belül több megyében is katasztrófahelyzet alakult ki. Először Zala megyében vált kritikussá a helyzet, Nagykanizsa közelében – ahol csaknem száz kilométeres szél fújt, havazott, a látótávolság pedig egy-két méter volt félszáz autó ütközött össze az M7-es autópályán. A tömegbalesetben hárman megsérültek.

Hó-harckocsi.PNG

Ez csak a kezdet

Hamar kiderült, hogy a zalai karambol csak a kezdet volt: az M7-esen csütörtök délután szinte óránként történtek nagyobb balesetek. Mindeközben egyre több fő- és mellékút vált járhatatlanná Zala-, Vas-,  Somogy- valamint  Győr-Moson-Sopron megyében. És óráról-órára többen akadtak el. Noha a Meteorológiai Szolgálat jól előre jelezte a havazást, a viharos szelet és a hófúvást, sokan mégis útra keltek. Ebben azonban szerepe lehetett annak is, hogy csütörtök kora délután a rádiós hírek többsége még csak arról szólt, hogy az M7-esen egy tömegbaleset miatt terelik a forgalmat. Késő délutánra azonban már világossá vált, hogy kritikus a helyzet, mivel a "győri" autópálya is járhatatlanná romlott, s az M7-es valamint az M1-es sztrádán több száz autó akadt el, ezrek kerültek a hó fogáságba.

Csütörtök estére egyes becslések szerint már több ezer autó, teherautó, autóbusz vesztegelt az utakon. A hó fogásába került autósok folyamatosan arra panaszkodtak: az útkezelő internetes oldalai, telefonközpontjai megbénultak, nem jutnak információhoz és senki nincs, aki segítene rajtuk. Bár a mentésnek sokáig valóban kevés látszatja volt, az tény: a viharos szél és a havazás kilátástalanná tett bármiféle mentőakciót, hiszen a megtisztított útszakaszokon perceken belül újra két-három méteres hótorlaszokat emelt a szél. A vasúti közlekedésben is rendkívül súlyos fennakadásokat okozott a viharos szél és a havazás. Több szerelvény állomásokon állt, az utasok se inni, se enni nem kaptak. Egy szerelvény majd hét órán át vesztegelt a nyílt pályán. S ha mindez nem lett volna elég: a szélvihar megtépázta az elektromos vezetékeket, százezren maradtak áram nélkül.

Információ híján

A sztrádán rekedt több ezer ember semmiféle információt nem kapott. Akinek még nem merült le a telefonja, az ismerősöktől és a környékbeli rádióktól próbált értesülésekhez jutni. Az autópályán veszteglőket - beszámolóik szerint - egyetlen hatóság, szervezet emberei sem keresték fel. Nem vittek nekik teát, nem alakítottak ki részükre alkalmi melegedőket. A hangulat feszültté vált. Sokan attól féltek, hogy kifogy az üzemanyaguk és megfáznak a velük tartó, egyre nyűgösebb gyerekek. A Győr felé tartók egy része hazafelé igyekezett, mások a hosszú hétvégét akarták kihasználni, és síelni indultak Ausztriába. Akik osztrák szállásokon foglaltak helyet, de nem tudtak eljutni oda, többnyire visszakapják a pénzüket, a panziók, szállók elismerik a vis major helyzetet. Jónéhányan azonban magyarok által Ausztriában működtetett panzióba jelentkeztek be. Nekik általában azt üzenték, hogy nem áll módjukban a pénzüket visszautalni, de a helyüket egész hétvégére fenntartják.

Dühös autósok

A reggeli órákban sokak türelme elfogyott a sztrádán. Főleg azt kifogásolták, hogy a közszolgálati hírekkel ellentétben senki nem törődött velük. A Belügyminisztérium sms-eket küldött, amiben szintén segítséget ígért és azt tanácsolta nekik: ha kifogy az üzemanyaguk, üljenek át egy másik autóba. Szócska Miklós egészségügyi államtitkár pedig a közszolgálati rádióban úgy fogalmazott: ne alkohollal védekezzenek a hideg ellen az úton, hóban veszteglők, hanem „melegítsék egymást.”

A katasztrófavédelem és a rendőrség több nyilatkozatából kiderült: már emberéletet kell menteni a sztrádán. Hosszú gondolkodás után a lánctalpas katonai járműveket is ráengedték az autópályára. A rendőrség bejelentette, hogy néhány ponton elbontják a szalagkorlátot az M1-es sztrádán, s a szemközti oldalra irányítják a forgalmat. Ez meg is történt, ám esetlegesen, senki sem tudta, hol bontanak. Ráadásul a forgalom egyszerre zúdult a szemközti sávra, egy busz el is akadt. A forgalom ismét megbénult. Később az akadályt elhárították, s a Győr felé tartók Tatabányáig vissza tudtak menni, ahol szállást kerestek maguknak. A panziók, szállodák megteltek. Budapest felől több busz is megjelent a sztrádán, hogy segítsenek az emberek mentésében, elszállításában.

Kordonbontó kamionosok

Dél körül a hetvenes kilométernél egy napja várakozók megelégelték a reménytelen állapotot. A kamionosokkal összefogva ők maguk bontották el a szalagkorlátot, s elindultak Tatabánya irányába. A rendőrök  nem akadályozták meg az önkényes cselekedetet. A társadalmi szolidaritás jeleként több magán autómentő ingyenes segítséget ajánlott fel Komárom-Esztergom megyében. Győr-Moson-Sopronban pedig ingyenes magánszállásokat kínáltak a rászorulóknak.

Pintér Sándor: riadó!

Pénteken a katasztrófahelyzet miatt Pintér Sándor belügyminiszter összehívta az operatív törzset, és riadót rendelt el. A belügyminiszter úgy fogalmazott, emberemlékezet óta nem volt ilyen időjárás Magyarországon. Közölte, felkérték a honvédség lánctalpas egységeit, hogy vegyenek részt a mentésben. Jelezte ugyanakkor, hogy sok esetben a hófalakkal nem bírtak a hómarók és a lánctalpas harci járművek is elakadtak. Elmondta: több száz gépkocsi és ember került a hó fogságába, akiket tudtak kiszabadítottak és melegedőkbe vittek. Akik pedig az autókban maradtak, azoknak igyekeztek vizet, élelmiszert, valamint benzint eljuttatni, utóbbit azért, hogy a kocsikat tovább tudják fűteni.

A belügyminiszter az állampolgári fegyelemről

Arra az újságírói kérdésre, elégedett-e az eddigi megelőző, illetve mentési tevékenységgel, a belügyminiszter arról beszélt: amit az egységek tettek, azzal elégedett, ugyanakkor az állampolgári fegyelemmel nem. Az állampolgári felelőtlenségre példaként említette, hogy előző nap, amikor már mindenki tudta, hogy nem szabad útnak indulni, negyven gépkocsi ütközött össze az M7-es autópályán. "Felelőtlenül elindultak, nyári gumikkal elindultak és 5-10 méteres látótávolságnál olyan sebességgel haladtak, hogy képtelenek voltak megállni (...), és egy ember el is hunyt" - fogalmazott.

Hatezer elakadt autó

Bakondi György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője sajtótájékoztatón közölte: az országban 238 beavatkozást igénylő hófúvást regisztráltak, 57 települést elzárt a hó, ez 13.327 embert érint. Mintegy száz közút, öt vasúti vonal járhatatlan. Továbbá egy kikötőt, és három határátkelőt is lezártak – mondta. Adatai szerint eddig 5446 gépjármű akadt el közúton, 18 vasúti szerelvény került a hó fogságába, 160 településen szakadt meg az áramellátás. Szócska Miklós egészségügyi államtitkár azt közölte, számítottak a rendkívüli időjárásra, ezért a kórházak előre feltöltötték vérraktáraikat. Elmondta, a mentők megerősített szolgálattal készenlétben állnak, és a katasztrófavédelem, valamint a rendőrség segítségével "a legtávolabbi megközelíthető pontig eljutottak", és ott várnak azokra, akiknek segítségre van szüksége.

Baleseti egységek készenlétben

A rendkívüli helyzetre tekintettel az Országos Mentőszolgálat tömeges baleseti egységeket állított szolgálatba – tájékoztatta a Népszabadságot az OMSZ kommunikációs stábja. Behívták szolgálatra a szabadnapos orvosokat, mentőtiszteket, hogy valamennyi mozdulni képes mentőautón – szükség esetén – legyen elég ember. Sok szolgálatra beosztott mentős nem tudott eljutni a munkahelyére, így több helyütt az addig szolgálatban lévőknek kellett bennmaradniuk. Egyelőre azonban az útviszonyok miatt a mentőautók sem  nagyon tudnak elmenni a rendkívüli időjárás miatt megközelíthetetlen megyékben a bajbajutottakig. A helikopteres mentést pedig az időjárási viszonyok késő délelőttig lehetetlenné tették. Akkor viszont három légibázisról korlátozott bevethetőséggel ugyan, de már a helikopterek is bekapcsolódtak a bajbajutottak mentésébe.

Nem javul a helyzet

Petróczi Tímea az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője péntek kora délután  arról tájékoztatta lapunkat: az M7-es autópályán már csak roncsok vannak, vagyis nincs olyan elakadt jármű, amiben utasok segítségre várnának. A rendőrség felvezetéssel megnyitotta az M7-es autópálya országhatártól Budapest irányába tartó teljes szakaszát. A másik irányba - Budapesttől az országhatár felé - egyelőre a Balatonvilágos és Letenye közötti szakaszt nyitották meg. Az M1-esen még mindig kritikus a helyzet, amit mindennél jobban mutat az: a katasztrófavédelem is csak megbecsülni tudta, több százra tette azoknak a járműveknek a számát, amelyek a sztrádán vesztegeltek. A szóvivő kérdésünkre elmondta, a mentést az lassítja, hogy a szél még mindig erős, ezért hiába bontják el a két- három méter magas hótorlaszokat, azokat rögtön újraépíti. Petróczi Tímea érdeklődésünkre közölte: késő délutánra várhatóan gyengül a szél, ám az idő javulása után is órákba telik, mire mindenkit kimenekítenek. Az M1-es autópálya bábolnai csomópontja környékén, a 90-es és a 110-es kilométer között kritikus a helyzet, főként Győr felé, ahol a szél helyenként három méter magas hófalat emelt. 

„Heroikus küzdelem”

Az ORFK kora délután „Heroikus küzdelem” címet viselő közleményben adott helyzetjelentést. Azt írták: „A katasztrófavédelem, a rendőrség, a terrorelhárítási központ, a honvédség, a polgárőrség, a készenléti szolgálatok és az együttműködő szervezetek, valamint a karitatív szervezetek munkatársai embert próbáló erőfeszítéseket tesznek a rendkívüli időjárás következtében az országban kialakult helyzet normalizálása érdekében.” Kora délutáni adataik szerint 4007 embert és 2138 járművet szabadítottak ki a hó fogságából, a katasztrófavédelem 409 műszaki mentést hajtott végre. Arról azonban a rendőrség sem tudott tájékoztatást adni: hányan várnak még segítségre?

A TEK folyamatosan menti az embereket

A Terrorelhárítási Központ (TEK) is folyamatosan menti az embereket az M1-es autópályán - közölte a TEK péntek délután az MTI-vel. A közlemény szerint hajnal óta a TEK 2 BTR típusú harci járműve is menti az embereket az M1-es autópályán. "Több tucat kommandós érkezett az autópálya kritikus szakaszára". (nol.hu és index.hu)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr475136529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása