CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Csepeliek üzentek a csepeli HÉV csepeli megszüntetőinek

2016. szeptember 26. 05:59 - csú

borbely-abel-morovik_2014-tol_1.PNGMeghallják a csepeliek véleményét, üzenetét a csepeli HÉV megszüntetői? Vagy azt gondolják, hogy a migráncsozásukkal erről és sok más fontos csepeli eseményről elterelhetik a figyelmet?

Nagy vitát váltott ki a szeptember 12-én megjelent, a Ki szünteti meg a csepeli HÉV megszüntetőinek hazudozását? című kis írásom. Eddig 45 komment érkezett hozzá, ami számomra azt mutatja, hogy a csepeli internetezőket, s valószínűleg a kerületiek jelentős részét is érdekli a HÉV sorsának alakulása.

Nem vagyok közlekedési szakember. Sok városfejlesztési, közlekedési cikket olvastam ugyan, és a téma, mármint a csepeli HÉV „lecserélése” villamosra, másfél éve történt felvetődése óta számos, HÉV-vel foglalkozó cikket, véleményt, s a körülöttük kialakult társadalmi- és média vitát is figyelemmel kísértem. A csepeliek.blog.hu hasábjain közölt írásaimban mindig a csepeli HÉV megtartása és korszerűsítése mellett foglaltam állást. Véleményem a hozzászólások elolvasása után sem változott, mégis fontosnak tartom, hogy reagáljak az olvasói megjegyzésekre. Csak néhány, az észrevételek kapcsán felmerült gondolatot vázolok fel:

1) Az olvasói megjegyzések is arról győztek meg, hogy súlyos hibát követett el a csepeli városvezetés, amikor nem vállalta a HÉV sorsával kapcsolatos, az ellenzék által többször kezdeményezett társadalmi vitát. A közlekedés ugyanis mindig kiemelt városfejlesztési kérdés is, és egy várost az ott élők véleményének megkérdezése nélkül fejleszteni a világ fejlettebb, gazdagabb városaiban nem szokás. Talán még mindig van lehetőség a vita lefolytatására, egy, a közös jövőnk alakításában való részvételt erősítő minimális társadalmi közmegegyezés létrehozására. Kerületünk polgármestere nem bújhat el a lakossági fórumok, közmeghallgatások, kisebb, nagyobb szakmai viták, a lakosság tényszerű, szakmai és költségvetési tényeket is tartalmazó tájékoztatása elől.

2) A vita egyik fontos tapasztalata, hogy a HÉV megszüntetése megosztja a csepelieket. Szerintem éppen ezért szükség lenne a kerületben működő pártok és az önkormányzati vezetés, valamint a civil szervezetek, kerületi érdekvédelmi, érdekképviseleti szervek, közös álláspontjára is, hiszen a város jövőjét hosszútávon meghatározó kérdésről van szó. A közös álláspontot pedig közösen kéne képviselni a főváros és a kormányzat felé.

3) A Fővárosi Közgyűlés 2014. június 30-án fogadta el az ún. Balázs Mór tervet, amely 2030-ig vázolja fel a fővárosi közlekedési tervet, a Főváros és térsége versenyképességének javítása érdekében teendő lépéseket. A terv számolt a csepeli HÉV-vel, illetve annak korszerűsítésével, valamint az 5-ös metróval, az Észak-Déli Regionális Gyorsvasúttal, az abba becsatlakozó csepeli HÉV-vel. Mindez feladásra került, az olimpiai álom megvalósítására, vagy inkább a Rákóczi híd és a Boráros tér közé tervezett Duna parti sétány és strand turisztikai jelentőségére hivatkozva. A Fővárosi Közgyűlés lemondott a csepeli HÉV-ről is, a kormány pedig már tervezteti villamossá való átalakítását.

4) A csepeli HÉV megszüntetése, vagy pl. Pest megye év eleji kilépése a Közép-magyarországi régióból aláássa az agglomeráció és a főváros közötti közlekedési együttműködés, fejlesztés lehetőségét is, pedig a Csepel szigeti települések (Szigetszentmiklós, Halásztelek stb.) is érdekeltek a csepeli HÉV további működésében, például déli végállomásának korábban tervezett meghosszabbításában. A szigeti önkormányzatokkal, civil szervezetekkel együttműködve sokkal hatékonyabban lehetne fellépni a HÉV villamossal való felváltásával szemben.

5) A 45 hozzászólás között voltak a HÉV megszüntetése melletti érvek, de a HÉV megtartása és korszerűsítése mellett is sok indoklás fogalmazódott meg. Ez utóbbiak leginkább a menetidő növekedése, a 2-es, 4-es és 6-os vonalára való rácsatlakozás szakmailag vitatható érvei, a szállítási kapacitások csökkenése, s az ebből adódó nagyobb zsúfoltság miatt utasították el a villamost. Érveik mellé még három megjegyzés:

> a HÉV a Csepel és Boráros tér közötti 6,7 km-t mindössze 13 perc alatt teszi meg, ami nehezen képzelhető el, egy hosszabb pályát befutó, több helyen megálló, közlekedési lámpákkal „terhelt” villamos pályán, a kisebb utaslétszámról és a maximális 50 km/óra sebességkorlátról nem is beszélve;

> a 4-6 perces követési távolsággal közlekedő kőrúti 4-es, 6-os villamosok vonalára való rácsatlakozás további közlekedési dugók forrása lesz, ami ellehetetlenítheti a főváros közlekedés egészét is;

> a legnagyobb gond, egyetértve az egyik kommentezővel, hogy pénz híján, mert abból 2024-ig nem várható sok a fővárosi kasszában, csak a HÉV megszüntetése valósul meg, úgy, hogy a helyére tervezett villamos megáll a Közvágóhídnál, ahonnan csak átszállással lehet majd továbbutazni a Boráros térig.

Négy éve, 2012-ben ünnepeltük a HÉV fennállásának 100. évfordulóját. Ezalatt várossá, majd Budapest XXI. kerületévé vált a ma már közel nyolcvanezres Csepel. Ebben nagy szerepe volt a HÉV-nek is Megszüntetése a döntés végiggondolatlansága, szakmai, költségvetési problémái, és a megvalósításához szükséges közmegegyezés hiánya miatt megállíthatja a kerület fejlődését.

Nincsenek illúzióim, bár még mindig bízom a csepeli közösség együttes fellépésének erejében.

vox

 

A csepeliek.blog.hu-n zajló vita azt mutatja, hogy rengeteg szakmai kérdés vetődik fel a hozzászólókban

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr3911740715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

beeeta 2016.09.26. 11:24:43

Ha már mindenképp vilamost akarnak, azt kellene legalább elérni, hogy ésszel csinálják meg. Arról van szó, hogy a csepeli HÉV gyorsvasúti szigetüzem. A villamosnak a Boráros térig szigetüzemnek kellene lennie a HÉV mostani vonalán (ekkor már elmondhatnánk, hogy az aktuális állapothoz képest nem veszítünk), innen mehetne a Lónyay utcán a Kálvin térig, ez a 3-as és 4-es metróval kapcsolat. A kiskörúti villamospályára elvileg beférne ez a villamos, tehát meglenne a 2-es metróval és az 1-essel is a kapcsolat. Azaz Csepel-Boráros tér-Lónyay utca-Kálvin tér-Deák Ferenc tér lenne a villamosvonal. Gyakorlatilag csak a Boráros tértől kellene a Kálvin térig építeni villamospályát kb. 1.2 km hosszan, és mivel szigetüzem lenne a Kálvin térig, onnan pedig nem túlterhelt villamosvonalakon haladna, így természetesen működne a dolog, és sokat nyernénk vele (a Közvágóhíd és Boráros tér között lakók/dolgozók nem kevésbé) relatíve olcsón. Itt például nem kellene alagutat átépíteni sem, mint a 2-es vonalán, mert elvileg ott is menne Csepelről érkező, nagyobb kapacitású villamos. A 4-6-osról szerintem nyugodtan lemondhatunk, valószínűleg, ha megy is villamos Csepelről a Nagykörútra (aminek ezzel a megvalósítással már nem is lenne sok értelme, hiszen az összes metróval meglenne a közvetlen kapcsolat), csúcsidőben óránként 3-5 darab között maximum.

Nyilván a legjobb az 5-ös metró 1. ütem lenne, de ha olcsón akarnak jót építeni, akkor például így lehetne megoldani. A boráros tér és Közvágóhíd között beiktathatnának egy megállót, hogy az itteni lakóknak, dolgozóknak is használható vonal legyen, de ezzel együtt sem lenne több a menetidő a borárosig a mostaninál 1-2 perccel, ha több lenne, hiszen a HÉV igazi előnye a vonalvezetése.

Nem értem, miért úgy akarják megcsinálni a csepeli villamost, hogy a megvalósíthatósága, működőképessége erősen kérdéses, miközben egy közlekedési gerincvonal helyettesítéséről volna szó, hát akkor annak megfelelően is kellene hozzáállni a feladathoz.

beeeta 2016.09.26. 11:38:36

Egyébként a Közlönyben leírtak alapján a csepeli villamos a 2-es és 51-es villamos pályáján haladna. Na most ha ez igaz, akkor a 2-es villamos pályáját több helyen át kell építeni, pl. az alagutat, mert amíg ilyen kis kapacitású villamosok közlekednek ott, addig oda nem fér be sok villamos Csepelről még olyan rövid szakaszon sem, mint a Közvágóhíd-Haller utca. Tegyük fel, ezt megteszik, akkor a Boráros térig a 2-es vonalán 15-16 perc alatt el lehet érni, a másik ágon, az 51-es vonalán (Haller utcánál lekanyarodva a 2-es vonaláról) 18-20 perc lenne a Ferenc krt. végállomás. Ahonnét elég kicsi esélyt látok, hogy villamos menjen a körút pályájára, pláne végig a Moszkva térig (ha megy is, minden 5-6. esetleg, így nagy általában nem fogunk a Nagykörútra menni Csepelről).

Szóval a valószínűsíthető verzió alapján lenne közvetlen kapcsolat a 4-es metróval, az 1-essel, a 2-es metróra átszállni a Kossuth téren viszont elég nagy kerülő, a 3-assal pedig az esetek nagy részében nem lenne közvetlen kapcsolat. A két legfontosabb metróvonallal tehát nem lenne jobb, gyorsabb, kényelmesebb kapcsolatunk, mint manapság.
süti beállítások módosítása