Meghallják a csepeliek véleményét, üzenetét a csepeli HÉV megszüntetői? Vagy azt gondolják, hogy a migráncsozásukkal erről és sok más fontos csepeli eseményről elterelhetik a figyelmet?
Nagy vitát váltott ki a szeptember 12-én megjelent, a „Ki szünteti meg a csepeli HÉV megszüntetőinek hazudozását?” című kis írásom. Eddig 45 komment érkezett hozzá, ami számomra azt mutatja, hogy a csepeli internetezőket, s valószínűleg a kerületiek jelentős részét is érdekli a HÉV sorsának alakulása.
Nem vagyok közlekedési szakember. Sok városfejlesztési, közlekedési cikket olvastam ugyan, és a téma, mármint a csepeli HÉV „lecserélése” villamosra, másfél éve történt felvetődése óta számos, HÉV-vel foglalkozó cikket, véleményt, s a körülöttük kialakult társadalmi- és média vitát is figyelemmel kísértem. A csepeliek.blog.hu hasábjain közölt írásaimban mindig a csepeli HÉV megtartása és korszerűsítése mellett foglaltam állást. Véleményem a hozzászólások elolvasása után sem változott, mégis fontosnak tartom, hogy reagáljak az olvasói megjegyzésekre. Csak néhány, az észrevételek kapcsán felmerült gondolatot vázolok fel:
1) Az olvasói megjegyzések is arról győztek meg, hogy súlyos hibát követett el a csepeli városvezetés, amikor nem vállalta a HÉV sorsával kapcsolatos, az ellenzék által többször kezdeményezett társadalmi vitát. A közlekedés ugyanis mindig kiemelt városfejlesztési kérdés is, és egy várost az ott élők véleményének megkérdezése nélkül fejleszteni a világ fejlettebb, gazdagabb városaiban nem szokás. Talán még mindig van lehetőség a vita lefolytatására, egy, a közös jövőnk alakításában való részvételt erősítő minimális társadalmi közmegegyezés létrehozására. Kerületünk polgármestere nem bújhat el a lakossági fórumok, közmeghallgatások, kisebb, nagyobb szakmai viták, a lakosság tényszerű, szakmai és költségvetési tényeket is tartalmazó tájékoztatása elől.
2) A vita egyik fontos tapasztalata, hogy a HÉV megszüntetése megosztja a csepelieket. Szerintem éppen ezért szükség lenne a kerületben működő pártok és az önkormányzati vezetés, valamint a civil szervezetek, kerületi érdekvédelmi, érdekképviseleti szervek, közös álláspontjára is, hiszen a város jövőjét hosszútávon meghatározó kérdésről van szó. A közös álláspontot pedig közösen kéne képviselni a főváros és a kormányzat felé.
3) A Fővárosi Közgyűlés 2014. június 30-án fogadta el az ún. Balázs Mór tervet, amely 2030-ig vázolja fel a fővárosi közlekedési tervet, a Főváros és térsége versenyképességének javítása érdekében teendő lépéseket. A terv számolt a csepeli HÉV-vel, illetve annak korszerűsítésével, valamint az 5-ös metróval, az Észak-Déli Regionális Gyorsvasúttal, az abba becsatlakozó csepeli HÉV-vel. Mindez feladásra került, az olimpiai álom megvalósítására, vagy inkább a Rákóczi híd és a Boráros tér közé tervezett Duna parti sétány és strand turisztikai jelentőségére hivatkozva. A Fővárosi Közgyűlés lemondott a csepeli HÉV-ről is, a kormány pedig már tervezteti villamossá való átalakítását.
4) A csepeli HÉV megszüntetése, vagy pl. Pest megye év eleji kilépése a Közép-magyarországi régióból aláássa az agglomeráció és a főváros közötti közlekedési együttműködés, fejlesztés lehetőségét is, pedig a Csepel szigeti települések (Szigetszentmiklós, Halásztelek stb.) is érdekeltek a csepeli HÉV további működésében, például déli végállomásának korábban tervezett meghosszabbításában. A szigeti önkormányzatokkal, civil szervezetekkel együttműködve sokkal hatékonyabban lehetne fellépni a HÉV villamossal való felváltásával szemben.
5) A 45 hozzászólás között voltak a HÉV megszüntetése melletti érvek, de a HÉV megtartása és korszerűsítése mellett is sok indoklás fogalmazódott meg. Ez utóbbiak leginkább a menetidő növekedése, a 2-es, 4-es és 6-os vonalára való rácsatlakozás szakmailag vitatható érvei, a szállítási kapacitások csökkenése, s az ebből adódó nagyobb zsúfoltság miatt utasították el a villamost. Érveik mellé még három megjegyzés:
> a HÉV a Csepel és Boráros tér közötti 6,7 km-t mindössze 13 perc alatt teszi meg, ami nehezen képzelhető el, egy hosszabb pályát befutó, több helyen megálló, közlekedési lámpákkal „terhelt” villamos pályán, a kisebb utaslétszámról és a maximális 50 km/óra sebességkorlátról nem is beszélve;
> a 4-6 perces követési távolsággal közlekedő kőrúti 4-es, 6-os villamosok vonalára való rácsatlakozás további közlekedési dugók forrása lesz, ami ellehetetlenítheti a főváros közlekedés egészét is;
> a legnagyobb gond, egyetértve az egyik kommentezővel, hogy pénz híján, mert abból 2024-ig nem várható sok a fővárosi kasszában, csak a HÉV megszüntetése valósul meg, úgy, hogy a helyére tervezett villamos megáll a Közvágóhídnál, ahonnan csak átszállással lehet majd továbbutazni a Boráros térig.
Négy éve, 2012-ben ünnepeltük a HÉV fennállásának 100. évfordulóját. Ezalatt várossá, majd Budapest XXI. kerületévé vált a ma már közel nyolcvanezres Csepel. Ebben nagy szerepe volt a HÉV-nek is Megszüntetése a döntés végiggondolatlansága, szakmai, költségvetési problémái, és a megvalósításához szükséges közmegegyezés hiánya miatt megállíthatja a kerület fejlődését.
Nincsenek illúzióim, bár még mindig bízom a csepeli közösség együttes fellépésének erejében.
vox
A csepeliek.blog.hu-n zajló vita azt mutatja, hogy rengeteg szakmai kérdés vetődik fel a hozzászólókban