Karafiáth Orsolya: Tudomásul vettem, hogy ez van, az utcaképhez tartoznak a politikai hirdetés borzalmai, s már nem csupán kampányidőszakban. Mert ha nem kampány van, akkor veszély van, amiről tudnia kell a magyarnak
Zajlik a jónép tájékoztatása, új plakátkampányra készül a kormány, a tavalyi poszterköltés 18 milliárd forintját is meghaladja kétmilliárddal az idei. Illetve minimum kétmilliárddal, hiszen simán jöhet még új propagandapakk.
És abba bele se gondolunk, hogy a gyűlöletpropaganda startja, azaz az első kékplakátos akció óta mennyi folyt el hergelésre, egyetlen primitív idea ismételgetésére.
Aligha állunk drámai fordulat előtt, nyilván az
új plakátok is a megszokott tartalommal közvetítik majd, amit a kormánypártok közvetíteni szeretnének, és amit nem mellesleg Szijjártó Péter puszta informálásnak nevez.
De a családvédelem mellett vajon mi lesz az információ, már azon kívül, amit eddig is kaptunk a nyakunkba? Miben lesz gazdagabb, mint a „vigyázz, migránsok!”, „vigyázz, itt a Soros!” és a „de nyugi, Orbán Viktor megvéd, ha rászavazol!”?
Meddig fokozható az őrület?
Az elmúlt évek migránskampányai között sem dizájnban, sem tartalomban nincs jelentős különbség. A metódus is ugyanaz: plakátok az út mellett, kicsinyített plakátok a kormánylapokban, tévékben, ezerszer ledarált plakátszövegek a Fidesz rádióiban.
Magamon is látom, hogy kopik a propagandával szembeni felháborodás.Tudomásul vettem, hogy ez van, az utcaképhez tartoznak a politikai hirdetés borzalmai, s már nem csupán kampányidőszakban. Mert ha nem kampány van, akkor veszély van, amiről tudnia kell a magyarnak. Vagy konzultációra buzdítanak, vagy az eredményeket zengik, egyre megy.
Kérdés persze, hogy a saját bázisukra hogyan hat a monoton kommunikáció. Megéri milliárdokért éveken át ugyanazt nyomni?
Képes buzdítani, tüzelni a lejárt lemez?
Tüzelni tán nem, de az már nem is cél.
A szajkózó-sulykoló üzengetéssel alighanem a tömeg biztonságérzetét cementezik.Hiszen, amit ennyiszer és ennyi formában látnak, az biztosan igaz, az bátran elfogadható univerzális igazságnak, beépül az identitásba.
Már nem hergelnek az akciók, hanem normalizálják a hergeltséget, alapállapottá teszik, nemzeti alapérzéssé: alaphelyzetté, alfává, ez a nulla kilométerkő. Kényes ez a nulla, vigyázni kell rá, szinten kell tartani. És látjuk: tényleg összekovácsol a többség akolmelege. Mi vagyunk a többség, a többség mindig a normális, és a normálisakat védeni kell. Mindenáron.
És így már megérik a milliárdok, nem? Innen nézve már érthető, hogy van erre pénz, rengeteg.
Hogy tényleg nem számít, mibe kerül egy-egy gyűlöletmenet, jól mutatja a legutóbbi, a Juncer-Soros kettőst ábrázoló plakátok kapcsán kibontakozott manőver.
Ha netán az új plakátokkal is gond lesz, hát azokat is beszedik majd, aztán legföljebb ismét azt mondják, hogy eleve csak kis időre tervezték az egészet. Emlékszünk? Március elején, éppen, miután Weber a Spiegelben kiadta az ultimátumot, rögtön kész volt a frappáns válasz:
Álláspontunk nem változott: a Fidesznek az európai keresztény értékek védelme és a migráció megállítása fontosabb a pártfegyelemnél. Ebben nem engedünk. A kormány tájékoztatási akcióját eleve március közepéig terveztük.