Az Orbán-kormány tavaly megígérte a csepeli HÉV fejlesztését, de Rajkin, a feledhetetlen orosz komikus már korábban megmondta: valami van, de nem ez az igazi.! Azt viszont mi tesszük hozzá: ez nem HÉV-fejlesztés, itt politikusok tologatnak, de leginkább kitologatnak a csepeliekkel...
Nem árulunk zsákbamacskát. Mindjárt a cikk elején magyarra fordítjuk a kormány trükkös mondatait. A lényeg: a csepeli és a ráckevei HÉV beígért fejlesztésénél elmarad a tervezés. Valami, persze, lesz helyette, de az nem az igazi. Ezt is közölni fogjuk az alábbiakban, nehogy azzal vádoljanak bennünket, hogy kiragadtunk valamit a szövegkörnyezetből. Előtte csupán röviden emlékeztetünk arra: tavaly a csepeli városvezetők zajos tapsikolása közben jelentették be ki tudja hanyadszor, hogy fejleszteni fogják a csepeli és a ráckevei HÉV-et. A csepeliek elé - a fideszes vezetők által kialakított gyakorlatnak megfelelően - most sem mert kiállni senki, hogy az elképzeléseket ismertesse, uram bocsá' megvitassa. Aztán a többi néma csend. Az ígéretet - a korábbiakkal megegyezően - most sem vonták vissza. A régi hír mint a régi vicc igaz maradt egy kis változtatással: nem osztogatnak, hanem fosztogatnak. Esetleg
tologatnak, de leginkább kitologatnak a csepeliekkel...
A tényeket a napi.hu közölte. A kormány 2017 szeptemberében határozott a kiemelt budapesti közösségi fejlesztések keretében a központi költségvetésből finanszírozott kulcsfontosságú budapesti kötöttpályás közlekedési projektekről. Ebben szerepelt - egyebek mellett - a Kelenföld és Ferencváros közötti vasútvonal háromvágányosítása és a pesti oldalon három új megálló kialakítása, továbbá a három HÉV vonalnak az egységes fővárosi tömegközlekedésbe történő bekötése. Ezeket módosította most a kormány.
- a "Ráckevei HÉV vonal fejlesztése és az egységes fővárosi kötöttpályás közösségi közlekedési hálózatba való integrálásához projekt engedélyezési terveinek elkészítése" szövegrész helyébe a "H6 ráckevei HÉV vonal fejlesztése és az egységes fővárosi kötöttpályás közösségi közlekedési hálózatba való integrálása, megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzési dokumentum szintű előkészítése" szöveg került.
- a "Csepeli HÉV fővárosi villamos hálózatba integrálása projekt engedélyezési terveinek elkészítése" szövegrész helyébe a "H7 csepeli HÉV vonal fejlesztése és az egységes fővárosi kötöttpályás közösségi közlekedési hálózatba való integrálása, megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzési dokumentum szintű előkészítése" szöveg került.
- a "Gödöllői és csömöri HÉV vonalak felújítás engedélyezési terveinek elkészítése" szövegrész helyébe pedig a "H8 Budapest-Cinkota - Gödöllő, valamint a H9 Budapest - Cinkota - Csömör - Kavicsbánya-elágazás HÉV vonalszakaszok felújítása engedélyezési terveinek elkészítése" lett az új szöveg.
Vagyis a csepeli és a ráckevei vonalnál elmarad a tervezés, míg a gödöllői és csömörinél ez nem változik.
Megvágták a költségeket
A 2017-es határozat a kormány által finanszírozott tömegközlekedési fejlesztések előkészítésére arra az évre és 2018-ra 6 milliárd 230 millió forintot irányzott elő. A mostani határozat kivette a korábbiból a 2018-ra előirányzott 2 milliárd 575 millió, továbbá a 2019-re előirányzott 2 milliárd 57 millió forintot.
Tavaly év végén döntés született a fővárosi közösségi közlekedésről több határozat, amelyeket a Napi.hu is ismertetett. Az első határozat az uniós Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) részévé teszi a szentendrei HÉV-vonalnak a Békásmegyer és Szentendre közötti rekonstrukciójának az előkészítését, valamint a ráckevei és a csepeli HÉV rekonstrukcióját, beleértve azt, hogy ezeket a Kálvin térig kell vezetni.
Egy másik határozat a budapesti elővárosi gyorsvasúti vonalak (a vasutak és a HÉV-ek) egységes rendszerben történő fejlesztéséről rendelkezik. Ez meghatározza azt az elővárosi-gyorsvasúti tengelyt, amelyik Ráckevétől, illetve Csepelről indulna, majd a Kálvin téren és a Nyugat pályaudvar térségén át Békásmegyerig haladna, majd onnan Szentendre, illetve Esztergom lenne a végállomás.
Most pedig hidegzuhanyként itt a valóság: a csepeli és a ráckevei vonalnál elmarad a tervezés. A többi pedig mese. Aki nem hiszi, járjon utána. Csepeli városvezető erről ugyanis mostanában egy kukkot sem fog szólni. Ebben van komoly gyakorlatuk
anzago
Forrásként: Magyar Közlöny és napi.hu