CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Egyszer volt: A Merkur-korszak Csepelen, amikor természetes volt, hogy éveket kell várni a megrendelt kocsira

2022. április 23. 00:02 - csú

kgst_autok_csepelen_a_70-es_es_evekben.png

A vevők valamelyik szalonban kiválasztották, milyen márkájú, típusú, karosszériájú és színű autót szeretnének, aztán befizették a vételár egy részét az OTP-ben. Utána kaptak egy sorszámot, és vártak. Hogy mennyi ideig, az sok tényezőtől függött. A népszerűbb típusokra többet, de nemcsak ezen múlt, hanem az éppen szállított mennyiség, az autók minősége is befolyásolta, egy-két, vagy akár három-négy-öt évig böngészhette a leendő tulajdonos a sorszámokat

wartburg_atadas_elott_1970-es_evek.pngAkkoriban nem a csiphiány miatt nem lehetett azonnal vagy belátható időn belül új autóba ülni, hanem a rendszer működéséből természetes módon következtek a problémák. Ma legalább annyira örülnénk egy nullkilométeres Wartburgnak,  Trabantnak vagy ezerötös Ladának, mint akkor, de az ellátási rendszert nem sírjuk vissza.

1963-tól a Belkereskedelmi Minisztérium Vas- és Műszaki Főigazgatósága alatt létrehozott Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat felelt a központilag beszerzett autók elosztásáért.

A vevők valamelyik szalonban kiválasztották, milyen márkájú, típusú, karosszériájú és színű autót szeretnének, aztán befizették a vételár egy részét az OTP-ben. Utána kaptak egy sorszámot, és vártak.

Hogy mennyi ideig, az sok tényezőtől függött. A népszerűbb típusokra többet, de nemcsak ezen múlt, hanem az éppen szállított mennyiség, az autók minősége is befolyásolta, egy-két, vagy akár három-négy-öt évig böngészhette a leendő tulajdonos a sorszámokat az Autó-Motor-ban. Gyakran kellett helyben javítani az autókat, vagy pótolni valamit átadás előtt, ám az alkatrészellátás is gyakran akadozott. A Merkur 1993-as végelszámolásáig sosem érte utol magát és a vásárlói igényeket.

1963-as fotó a csepeli telephelyről (Fotó: Fortepan/MHSZ)
1966, Merkur-telep egy HÉV-szerelvényből fotózva. Rengeteg púpos Wartburg (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)
Előtérben Moszkvics és Polski Fiat, háttérben sok száz, jórészt KGST-kocsi 1970-ben (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Telephelyfotó 1970-ből (Fotó: Fortepan/Főfotó)
A csepeli, Védgát utcai telephely 1972-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
1972, egy akkor még szinte új autómárka első típusa: Lada, azaz VAZ 2101 (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
A Szállító utcai lerakat 1973-ban, háttérben a Soroksári út épületei (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)
Kopoltyús Zaporozsec a belvárosi szalonban 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Szalonautók 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
A szalonban bárki megnézhette az autókat, de még pénzzel sem lehetett rögtön megvásárolni őket (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Akár Hella ködfényszórókat is lehetett vásárolni az átadótérnél kialakított pultnál. 1974 (Fotó: Fortepan/Főfotó)
1974, amikor még színesek voltak az autók (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
1974, Csepel, Petróleum utca 4., a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat átadócsarnoka (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Wartburg 353-asok az átadócsarnokban 1974-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
A Petróleum utcai irodaépület 1974-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Váróterem várakozó asszonnyal 1974-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
A Szállító utcai lerakat, héttérben a Csepeli Szabadkikötő épületei 1975-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)

1977, a százezredik Magyarországra szállított Wartburg (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)

1990-es csendélet kevés Trabanttal, Daciával és Wartburggal, de sok kocka Ladával és Samarával (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
Forrás: FÉJJA ZSOLT (player.hu)

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr9617801171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása