CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Liszt Feri-hegy: a név változott, a zaj maradt, a polgármesterek követelnek, a gépek zúgnak

2011. július 07. 12:56 - Szerkesztő73

Tizenhárom pontos követelést fogalmazott meg szerdán kilenc budapesti kerület, köztük a XXI., illetve két Pest megyei település, Üllő és Ecser polgármestere a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér zajterhelése miatt.

Az érdekegyeztető tanácskozást Riz Levente, Rákosmente fideszes polgármestere, országgyűlési képviselő kezdeményezésére tartották "a repülőtér működéséből eredő környezetterhelésben érintett" kerületek - VIII., IX., X., XIV., XV., XVI., XVII., XVIII., XXI. - és települések önkormányzati vezetői.
A XVII. kerületi önkormányzat által az MTI-hez eljuttatott közlemény aláírói emlékeztettek arra, hogy "a Gyurcsány-kormány 2005-ben adta el külföldi befektetőknek a ferihegyi repülőteret üzemeltető, éves szinten 10 milliárd forint nyereséget termelő állami céget, illetve vele együtt 75 évre a repülőtér üzemeltetési jogát". A társaság a privatizáció során szerződésben vállalta, hogy érdemi lépéseket tesz a repülőtér forgalmából adódó zajproblémák mérsékelésére. A 260 millió euró értékű, szerződésben rögzített kötelezettségvállalások sarkalatos pontját képezik a környezetvédelmi fejlesztések, amelyet minden évre vonatkozóan előirányoztak. Ezek az elmúlt években elmaradtak, vagy elégtelennek bizonyultak - írták.
 
A közlemény szerint a Budapest Airport Zrt. a hatályos magyar jogszabályok figyelmen kívül hagyásával üzemelteti, fejleszti a repülőteret. Az aláírók utalnak arra, hogy a parlament két hete "egyhangú határozatban utasította a kormányt a korábbi privatizációs szerződések környezetvédelmi és természetvédelmi előírásainak felülvizsgálatára". A polgármesterek ennek szellemében szükségesnek tartják, hogy a felülvizsgálat során kapjon különös figyelmet a Budapest Airport privatizációjával összefüggő környezetvédelmi kötelezettségek teljesítése. A résztvevők kezdeményezték a Zajvédelmi Bizottság működésének felülvizsgálatát. Az állásfoglalás aláírói egyhangúlag kinyilvánították: követelik, hogy a zajvédelmi díjból és az állami közlekedési hatóság által kirótt légiközlekedési bírságból az érintett, repülési zajt elszenvedő települések önkormányzatai is arányosan részesedjenek. A többi között azt is szeretnék elérni, hogy a repülőtér jelöljön ki zajgátló védőövezetet az önkormányzatok egyetértésével, illetve építsen ki zárt hajtóműpróbázó helyet. A polgármesterek szerint elengedhetetlen a "tiszta, egyértelmű, végrehajtható törvényi szabályozás létrehozása záros határidőn belül, s erre állami garanciavállalás", valamint részletes környezetvédelmi hatásvizsgálat készítése a hosszú távú fejlesztésekre. "A hatástanulmány eredménye alapján világosan ki kell mondani: mekkora maximális kapacitással, milyen feltételekkel működhet a jövőben Budapest közvetlen határában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér" - olvasható a tizenegy polgármester által jegyzett közleményben.
 
A résztvevők megállapodtak abban, hogy a jövőben rendszeresen egyeztetnek egymással a hatékony közös fellépés érdekében, részt kívánnak venni a légiközlekedéssel kapcsolatos jogalkotásban, véleményezni kívánják a környezetvédelmi programokat, s a jövőben növelik érdekérvényesítő erejüket a lakosok védelme érdekében.
 
A települési polgármesterek az alábbi követeléseket fogalmazták meg:
·         A Budapest Airport Zrt. jogszerű működése
·         Az illetékes állami hatóságok erőteljes fellépése a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér jogszerű működése érdekében
·         Zajvédelmi Bizottság intézményének megerősítése, hatékony működtetése
·         Zajgátló védőövezet kijelölése az érintett önkormányzatok egyetértésével
·         Érdemi zajcsökkentő intézkedések, beruházások az üzemeltető Budapest Airport Zrt. részéről. A privatizációs szerződésben foglalt környezetvédelmi kötelezettségek teljesítésének részletes vizsgálata, elszámoltatása
·         A zajvédelmi díjból és a légiközlekedési bírságból a zajterhelésben érintett települések önkormányzatai arányosan részesedjenek, amelyet zajcsökkentő beruházásokra fordítanak
·         Alternatív repülőtér fejlesztési lehetőségének vizsgálata (pl. cargo és „fapados” forgalom)
·         Zárt hajtóműpróbázó hely azonnali kiépítése
·         A földi zajok hatékony csökkentése: pl. guruló utak lakott területtől való távoltartásával és a kiegészítő hajtóműnek (APU) a parkolás helyén való működtetésének tiltásával
·         Az EU-irányelv szerinti kiegyensúlyozott megközelítés elvének alkalmazásával a zajterhelés csökkentése. A Budapest és az agglomeráció fölötti légiközlekedési irányok és magasságok meghatározása érdemi hatásvizsgálat útján a kerületeket, illetve településeket érintő zajterhelés egyenletes eloszlása érdekében
·         Tiszta, egyértelmű, végrehajtható törvényi szabályozás létrehozása záros határidőn belül, s erre állami garanciavállalás
·         A Budapest Airport Zrt. hosszú távú fejlesztési, üzemeltetési terveinek bemutatása a kapcsolódó környezetvédelmi feltételekkel együtt
·         Részletes környezetvédelmi hatásvizsgálat készítése a hosszú távú fejlesztésekre. A hatástanulmány eredménye alapján világosan ki kell mondani: mekkora maximális kapacitással, milyen feltételekkel működhet a jövőben Budapest közvetlen határában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér
 
A megbeszélésen résztvett polgármesterek
·         Riz Levente (Budapest XVII. kerület, Rákosmente polgármestere, országgyűlési képviselő)
·         Dr. Kocsis Máté (Budapest VIII. kerület, Józsefváros polgármestere, országgyűlési képviselő)
·         Dr. Bácskai János (Budapest IX. kerület, Ferencváros polgármestere, országgyűlési képviselő)
·         Dr. Papcsák Ferenc (Budapest XIV. kerület, Zugló polgármestere, országgyűlési képviselő)
·         László Tamás (Budapest XV. kerület, Rákospalota-Pestújhely-Újpalota polgármestere, országgyűlési képviselő)
·         Kovács Péter (Budapest XVI. kerület, Árpádföld-Cinkota-Mátyásföld-Sashalom-Rákosszentmihály polgármestere, országgyűlési képviselő)
·         Ughy Attila (Budapest XVIII. kerület, Pestszentlőrinc-Pestszentimre polgármestere, országgyűlési képviselő)
·         Németh Szilárd (Budapest XXI. kerület, Csepel polgármestere, országgyűlési képviselő)
·         Kovács Róbert (Budapest X. kerület, Kőbánya polgármestere)
·         Gál Zsolt (Ecser község polgármestere)
·         Kissné Szabó Katalin (Üllő város polgármestere)
 
Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati és közkapcsolati igazgatója az MTI-nek erre reagálva azt mondta, hogy a közlemény "politikai színezetű deklaráció", amelynek politikai részével a Budapest Airport nem kíván foglalkozni. Hozzátette, hogy tele van megalapozatlan, szakmailag indokolhatatlan kijelentéssel, állítással, amelyet az aláírók nem tudnak érdemben alátámasztani. Véleménye szerint az önkormányzati vezetők több olyan témakört is megemlítettek, amelyek nem tartoznak a reptér üzemeltetőjére. Példaként említette a légiközlekedési irányok kiosztását és meghatározását, amely az állami tulajdonú HungaroControl - Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. kompetenciája. 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr303047022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása