„Ha ez így megy tovább , Csepelen, akkor az Olvasó munkás mellett (a Béke téren) hamarosan megjelenik majd a Hét vezér szoborcsoportja, az első világháborús áldozatoknak emléket állító Hősök szobra mellett (a Szent Imre téren) felállítják Ferenc József lovas-szobrát, Nepomuki Szent János szobra mellett pedig feltűnik majd Vencel király alakja. Petőfi Sándorral szemben felállítják Görgey Arthur szobrát. A Szikratávíró emlékműve mellett pedig ott magasodik majd a Prónay – Héjjas - Ostenburg-Moravek triumvirátus kőbe formált mása, a Második Világháború emlékműve előtt feltűnik majd Horthy Miklós. A Puli sétányi Vámpírcsapdába beleapplikálják majd – a kiváló erdélyi kapcsolatok jegyében – Vlad Tepes (alias Drakula) alakját.”
Íme egy részlet Lévai Tamás most következő cikkéből, amely a Hírkompban Applikáció címmel jelent meg és a szerző Daru-dombon szerezett tapasztalatai, véleménye alapján készült:
A királymajori Daru-domb gyökeres átalakuláson esik át napjainkban.
A Google Earth műholdképén még jól látszanak a kifeszített íjat szimbolizáló geoplasztikai alkotás (a kép két évvel ezelőtti állapotot rögzített) körvonalai. Ha friss látképet adhatnánk az űrből, mást látnánk.
A kifeszített íjat az önkormányzat emberei letarolták, majd csak jövőre állítják helyre az íjforma, faoszlopok alkotta nyomvonalát.
A Soroksárra mutató, nyílvesszőt formáló lépcsősort rendbe hozták, de a „nyílvessző” momentán az íjat nélkülözve mutat a síkról felfelé a dombtetőre, ahol éppen Sárossy Tibor: Ősi elődeink szoborkompozícióját applikálják bele önkormányzati emberek Szórádi Zsigmond és Seres János művébe.
Egy kisebb gyülekezetet tereltek fel illetékesek a szabadságot jelképező, középső, ágas-bogas, 12 méter magas oszlop tövébe.
Szent István, Álmos és Árpád, a három fából faragott „királyfi” ott áll a dombtetőre állított posztamenseken, s valószínűleg nem nagyon értik, mit is keresnek ők ott?
Holnap majd megtudjuk, valószínűleg az avatás kapcsán elhangzik majd a magyarázat is, az ideológia, amellyel a feltűnési viszketegség eme újabb megnyilvánulását indokolják.
Az önkormányzat lapja szakrális alkotásoknak nevezi e Daru-dombi csoportosulást, azaz isteni, szent, természetfeletti eredetű (lásd: wikipedia.hu) műveknek.
Vajon az értelmi szerző kerületi vezetőre, vagy a famunka mestereire gondoltak e jelzővel?
Esetleg azt tervezik, hogy hírét keltik a daru-dombi pozitív energiáknak, s a fából faragott alkotásokhoz a jövőben zarándokutakat szerveznek? Netán még kolostort is alapítanak a szobrok és a kerékpár-pálya között.
Együtt az ország – hangzik az augusztus 20-ai kormány-szlogen.
Annyira együtt van, hogy ez a műalkotás-romboló akció – melyért az egyik érintett művész még köszönetet is mondott az önkormányzatnak – arra is alkalmat adott, hogy finoman ismét belerúgjanak elődjükbe, a szocialista önkormányzatba.
A huszonhárom éves, most éppen „megújuló” műalkotás „kibővítése”, átalakítása a Daru-dombon egy veszélyes folyamat újabb állomása: amely a Szent Imre téri Millecentenáriumi zászló és országalma szétszedésével és a két háború közötti kőkolosszus újraépítésével kezdődött.
Ha ez így megy tovább, az Olvasó munkás mellett (a Béke téren) hamarosan megjelenik majd a Hét vezér szoborcsoportja, a Hősök szobra mellett (a Szent Imre téren) felállítják Ferenc József lovas-szobrát, Nepomuki Szent János szobra mellett pedig feltűnik majd Vencel király alakja. Petőfi Sándorral szemben felállítják Görgey Arthur szobrát. A Szikratávíró emlékműve mellett pedig ott magasodik majd a Prónay – Héjjas - Ostenburg-Moravek triumvirátus kőbe formált mása, a Második Világháború emlékműve előtt feltűnik majd Horthy Miklós. A Vámpírcsapdába beleapplikálják majd – a kiváló erdélyi kapcsolatok jegyében – Vlad Tepes (alias Drakula) alakját.
Két hónappal az 57. évforduló előtt csak félve kérdezem: vajon mit talált ki a polgármester, hogyan alakítják át az 56-os emlékművet a Szent Imre téren?
Lévai Tamás
Hírforrás: hirkomp.hu