CSEPELIEK ÚJSÁGA

Hírek, tudósítások, tények, vélemények

Borbély Lénárd józanul az ittas vezetők szigorú megbüntetését követelte - Igaza van: úgy legyen!

2015. február 17. 05:59 - csú

Borbély-L-EZ kell_1.PNGMiként korábban közöltük, Borbély Lénárd, Csepel fideszes polgármestere 2015. január 25-én ittasan vezette gépkocsiját. Ezt Ferencvárosban a rendőrök állapították meg, miután leállították és ellenőrizték a kerületvezetőt, aki ezt a tényt, vagyis saját lebukását az ittas vezetéssel, csak 16 nappal később, az újabb, a sajtóbeli lebukástól, leleplezéstől tartva, a családját maga előtt tolva hozta nyilvánosságra.  A csepeliek azt figyelik, hogy mi lesz a folytatás?  Lesz-e eljárás, és annak mi lesz a vége? 

Borbély Lénárd szigorú büntetést kért az ittas vezetésért, de nem a lebukása napján, hanem jóval előtte. Ilyen igényt nem 2015. január 25-én vagy 26-án, még csak nem is február 10-én jelentett be, amikor végre méltóztatott a csepeliek elé tárni tettét és lebukását, hanem a nagy októberi szocialista forradalom 94. évfordulóján, 2011. november 7-én a Parlamentben. Borbély úr akkor még országgyűlési képviselő volt a boldogító védelmet nyújtó mentelmi joggal együtt. A beszédből kiderül, hogy Borbély úr erkölcsös, szigorú és következetes – ha másról van szó. Bízunk benne, hogy ezt a következetességet a magára vonatkozó konzekvenciák levonásánál is alkalmazza, ha elolvassa saját interpellációját, az arra adott államtitkári feleletet és a saját viszontválaszát. Ehhez nyújtunk segítséget, amikor szó szerint közöljük 2011. november 7-i szavait:

Kövér László, az országgyűlés elnöke:

"Most Borbély Lénárd fideszes képviselő úr következik, aki interpellációt nyújtott be a belügyminiszterhez: "Hogyan módosult az ittas vezetésről szóló jogi szabályozás?" címmel. A képviselő úré a szó. 

A felszólalás szövege:

BORBÉLY LÉNÁRD (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt évszázad végén Magyarországon a közlekedésbiztonság helyzete jelentősen romlott, a személyi sérüléssel járó balesetek száma, illetve a meghalt, megsérült személyek száma is emelkedett. 2010-ben több mint 16 300 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt, és ennek 69 százaléka lakott területen belül.

Az aggasztó jelenségekre felfigyelve a közúti közlekedés biztonságának kérdése és a szomorú statisztikai adatok javításának szándéka az uniós politika döntéshozóit is kihívás elé állította. A közlekedésbiztonsági programok fókuszába a közúti balesetek, valamint azok áldozatai számának csökkentése került. Az Európai Bizottság 2001-ben fogadta el a legfőbb közlekedéspolitikai célkitűzéseket tartalmazó dokumentumát, az úgynevezett Fehér könyvet.

(14.40)

A célok hierarchiájának csúcsán a közúti balesetekben elhunyt áldozatok számának csökkentése fogalmazódott meg, amely elérésére hazánk is kötelezettséget vállalt. A nemzeti együttműködés programjában megfogalmazottak szerint az emberi élet védelme kiemelt jelentőségű kormányzati feladat.

Biztató tendenciát jelez, hogy az elmúlt évek romló statisztikai adataihoz képest a közlekedési bűncselekmények száma 2009-hez viszonyítva 2010-ben már csökkent. Ezek között is különösen veszélyes bűncselekménytípus a közúti jármű ittas vezetése és a közúti jármű vezetése bódult állapotban. A közlekedésbiztonság javítása, a közlekedési szabályok notórius megszegőinek közúti forgalomból történő kiszűrése érdekében elengedhetetlen a meglévő szabályok szigorítása. Mindezek alapján kijelenthető, hogy a hazai közlekedéspolitikai célkitűzések akkor teljesíthetőek, amennyiben a közlekedésbiztonság javítására irányuló, az elmúlt időszakra jellemző komplex jellegű fellépés a kormányzat hatékony szerepvállalásával további markáns intézkedéseket eredményez.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mindezek alapján kérdezem a tisztelt államtitkár urat, hogy milyen intézkedéseket tett a rendőrség a közlekedési morál javítása, a szándékos közlekedési szabálysértések megelőzése, elsősorban az ittasan okozott balesetek számának csökkentése érdekében. Kérdezem továbbá, hogy a tárca milyen konkrét jogszabályi változások meglétét tartotta szükségesnek a kérdés hatékony javítása érdekében.

Várom az államtitkár úr megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypártok soraiból.)

DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A nemzeti együttműködés programjában megfogalmazottak szerint az emberi élet védelme kiemelt jelentőségű kormányzati feladat, ezért a kormány újabb intézkedéseket tesz a közúton közlekedők biztonságának javítása érdekében.

Az Európai Unióban öt kiemelt szabálysértési kategória létezik, ezen öt közé tartozik az ittas vezetés is. A cél az, hogy az ilyen szabálysértés külföldön történő elkövetése esetén a szankció végrehajtható legyen. A környező országokkal soron kívül kerül sor egy megállapodás aláírására a közeljövőben. A közlekedési bűncselekmények száma 2010-ben 16 447 volt, ez 6,9 százalékkal volt alacsonyabb a 2009. évihez viszonyítva. Ezen belül a halálos közúti balesetokozások száma 15,4 százalékkal, az ittas járművezetéseké 7 százalékkal csökkent. Ezek javuló eredmények, de nem lehetünk elégedettek ezekkel az eredményekkel, további intézkedésekre van szükség úgy, ahogy ön az interpellációjában jelezte és kérte. 

A fentiek érdekében 2011. július 1-jétől változtak a közúti enyhébb fokú ittas vezetés szabályai. Az eljáró hatóság továbbra is a rendőrség maradt, de a közigazgatási eljárás - röviden: Ket.- hatálya alá került a bírságolási rendszer. Röviden összefoglalva: ha valaki ittas vezetés szabálysértését követi el első alkalommal - ez 0,2 és 0,8 ezrelék közötti véralkohol-koncentrációt jelent -, a hatóság azonnal és automatikusan nem vonja be a jogosítványt, ugyanakkor a bírság emelkedik, azonban senki ne gondolja, hogy ezzel az elkövető zöld utat kapott, ugyanis második alkalomra bevonják a jogosítványt, mivel több büntetőpontot kap ennek következtében.

(Az elnöki széket dr. Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

A bűncselekményt megvalósító közúti ittas járművezetés azonnali büntetése érdekében a rendőrség a korábbiaknál is nagyobb hangsúlyt helyezett a gyorsabb eljárásra. Ennek érdekében 2011 első kilenc hónapjában, tehát a januártól szeptemberig terjedő időszakban az ittas járművezetés vétsége alapesetének 45 százalékában került bíróság elé állításra sor, vagyis a cselekménytől számított 30 napon belül megtörtént a vádemelés. A rendőrség a napi közúti ellenőrzések és a célirányosan szervezett fokozott ellenőrzések során is ellenőrzi a járművezetők alkoholfogyasztását. Az ellenőrzések hatékonyságának, eredményességének javítása érdekében 2011 októberében az eddigi meglévő, közel 1400 darab alkoholszondán túl beszerzésre került 400 darab új elektromos alkoholteszter, amelyek számát további beszerzésekkel kívánjuk növelni a hagyományos alkoholszondák kiváltása érdekében.

Tisztelt Képviselő Úr! Abban bízom, hogy ezek az intézkedések és még a további szigorítások, amelyek egyrészt a benyújtandó, illetőleg a benyújtott szabálysértési törvényjavaslatban foglalt intézkedések, amelyek bevezetik a szabálysértési visszaesés intézményét, és az egyéb intézkedések, a rendőrség határozottabb fellépése és az állampolgárok önkéntes jogkövető magatartása összességében hozzájárul ahhoz, hogy egyre kevesebb közúti baleset történik, egyre nagyobb biztonságban lesznek a közúton közlekedők, és ez hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország teljesíteni tudja a 2001-ben kiadott uniós Fehér könyvben vállalat kötelezettségét, nevezetesen, hogy 50 százalékkal csökkenti 2020-ig a közúton életüket vesztő személyek számát, illetőleg a közúti balesetek számát.

Tisztelt Képviselő Úr! Bízom abban, hogy válaszom meggyőző volt, és azt el tudja fogadni. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

BORBÉLY LÉNÁRD (Fidesz): Köszönöm szépen a válaszát, államtitkár úr. Ahogy fogalmaztam, az elmúlt évszázad végén a növekvő statisztikai számok ellenére örömmel tapasztalható, hogy most már csökkenés állt be, tehát hatékonyabban tudunk fellépni az ittas vezetés ellen. Örömteli számomra, hogy a bírósági eljárások ezekben az esetekben felgyorsultak, felgyorsulni látszanak, ezt is nagyon fontosnak gondolom, és nagyon fontosnak gondolom a további prevencionális intézkedéseket ezen a területen, hiszen mindannyian annyi értelmetlen közúti balesettel és nem kevés esetben sajnos halált okozó közúti balesettel találkozunk, aminek az ittas vezetés az okozója.

Ehhez kívánok jó munkát önöknek, és a válaszát tisztelettel elfogadom. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 Forrás: Parlament

Köszönetet mondunk olvasónknak, aki e-mailban hívta fel figyelmünket  Borbély Lénárd 2011-es országgyűlési felszólalására

L U X

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csepeliek.blog.hu/api/trackback/id/tr607175845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása