A polgármester a választási ígéreteinek jó részét maga sem gondolta komolyan, ami azért is sajnálatos, mert közben jelentősen csökkentette az átmeneti segélyezésre, a gyerekek szociális támogatására, az eseti pénzbeli gyermekvédelmi juttatásokra fordítható összegeket, emelte a lakbéreket
Immár ötödik alkalommal írok néhány sort – az őszi önkormányzati választásokra való tekintettel –, Borbély Lénárd polgármester öt évvel ezelőtti 35 pontos választási ígéreteiről. Most a családokkal, gyermekekkel kapcsolatos ígéretek három pontjának teljesülését véleményezem. Ígéretei nagy részéből nem lett semmi. Lássuk:
„9.) Folytatjuk a bölcsődés, óvodás és iskolás gyermekek támogatását. 2015-ben nem engedjük megemelni az étkezések térítési díját. A bölcsődékben és óvodákban továbbra sem kell a családoknak megvenni a tisztasági csomagot, azt az Önkormányzat fizeti.”
Borbély Lénárd becsapta választóit. Igaz, 2015-től nem emelte az étkezési térítési díjat, azonban 2016-tól már megengedte(!) az emelést. Az emelést tartalmazó rendeletek a csepel.hu-n elérthetők. Érdemes megnézni, a fideszesek hatalomra kerülése előtti és a jelenleg fizetendő étkezési térítési díjak közötti különbségeket:
A számok bizonyítják:
a polgármester választási ígéretét maga sem gondolta komolyan, ami azért is sajnálatos, mert közben jelentősen csökkentette az átmeneti segélyezésre, a gyerekek szociális támogatására, az eseti pénzbeli gyermekvédelmi juttatásokra fordítható összegeket, emelte a lakbéreket. Egyre nehezebb tehát Csepelen a gyerekes családok megélhetése.
„10.) Tanévkezdési támogatást adunk minden rászoruló családnak. Az iskolakezdés nem jelenthet terhet a szülőknek, ezért minden ősszel anyagilag is támogatni fogjuk mindazokat a rászoruló családokat, ahol iskolás korú gyermek él.”
A tanévkezdési támogatás hosszú évek óta működik Csepelen. Például a 2010/2011-es tanévben közel 2400 rászoruló általános iskolás és középiskolás tanuló részesült térítésmentes tankönyvellátásban, melyhez az állami támogatás mértéke 10.000.-Ft/fő volt. Ezen felül központi és önkormányzati támogatásként, több mint 12 millió forintot biztosított az önkormányzat az ingyenesség biztosítására, illetve a rászorulók támogatására, továbbá gondoskodott 3000 gyermek tejjel és kiflivel való napi ellátásáról.
Pár évvel ezelőtt az iskolák teljesen állami irányítás alá kerültek, így például a tankönyvtámogatás biztosítása is. A szeptembertől kezdődő tanévben az 1-9 évfolyam valamennyi tanulója térítésmentesen kapja a tankönyveket. A csepeli önkormányzat ezért a kerület tanévkezdési támogatást az általános iskolai tanulmányait kezdő csepeli gyerekek 15.000 Ft/fős megsegítésére, illetve a csökkenő gyermekvédelmi juttatások rendszerének fenntartására szűkítette. Ez utóbbi is elmarad a 2010 előtti juttatási rendszertől. Pl.: 2019-ben az eseti pénzbeli gyermekvédelmi támogatás nagysága ~ 20 mFt, ami ~ 26 %-a a 2010. évi összegnek.
„11.) Felújítjuk a kerületi iskolákat, óvodákat és bölcsődéket. Iskolafelújítási programot indítunk a Kormánnyal közösen és megújítjuk a kerület bölcsődéit és óvodáit is.”
Borbély úr nemrégiben elindította a „3. csepeli konzultációt”, álkérdésekkel, szakmailag elfogadhatatlan színvonalon. Ennek 4. pontjában, „Bölcsődék, óvodák, iskolák felújítása” címszó alatt az ígéri, hogy 2019-ig az összes csepeli fenntartású gyermekintézmény, bölcsődék, óvodák felújítását befejezi, s nem vár a tankerületre, hanem az önkormányzat „saját maga megkezdi a csepeli iskolák felújítását.”
Még most sem fejeződött be a bölcsődék, óvodák felújítása és szerintem év végéig sem fog. Megjegyezném, hogy az udvarok felújítása, amiben valóban előrelépett a kerület, fontos, de nem egyenlő az épületek felújításával. Az iskolák felújítása kapcsán pedig 2014-ben azt ígérte, „iskolafelújítási programot indítunk a Kormánnyal közösen”, most meg a konzultációs kérdésekből kiderült, hogy a programból nem lett semmi, és a kormány nélkül is el akarják kezdeni. Nem várnak tovább. Hajrá. Eddig sem kellett volna várni, hiszen az iskolai ingatlanok a kerületi vagyon részét képezik.
vox