Micsoda buli?! Percek alatt felszerelték, de másfél évtizedig fideszes báróknak fog hasznot termelni. Egy közérdekű adatigénylésből derült ki, hogy Csepelen a tavaly augusztus végi rendkívüli zárt képviselő-testületi ülésen átnyomott, az önkormányzat és a Publimont Kft. között 15 évre kötött megállapodás szerint Mészároséknak összesen 18 millió forintot kell fizetni a reklámhelyekért 2034-ig, miközben a 60 cityboard felületének továbbértékesítése egymilliárdos hasznot hozhat nekik...
Csepel volt az első területfoglalása, „bekebelezése” a „Mészáros Lőrinc oligarchához köthető Publimont Kft.” - nek, olvasható a Népszavában. (Milliárdok a Publimontnak, Népszava, 2020. augusztus 31.) A cikk szerint az Orbán-kormány a következő választásokra készül: a milliárdos fideszes gázszerelő cége eddig kilenc kerülettel szerződött, 10-15 évre, megszerezve ezzel az „önkormányzatok köztereinek, megállóinak reklámfelületeit”.
Ami Csepelt illeti, a testület még 2019. augusztus 21-én, az önkormányzati választások előtt, rendkívüli-testületi ülésen, zárt ülés keretei között döntött, Borbély Lénárd előterjesztése alapján, a reklámfelületek 15 évre történő eladásáról. https://csepel.hu/onkormanyzat/testuleti-ulesek/testuleti-meghivok/item/12267-2019-08-21-rendkivuli-testuleti-ules
A konkrét szerződés azóta sem került napvilágra, holott az úgynevezett üvegzseb törvény szerint az önkormányzat vezetésének gondoskodnia kellett volna közzétételéről.
A Népszava fentiekben említett cikke ezért ellenzéki véleményekre hivatkozik, amikor a következőket írja Csepellel kapcsolatban: „a Publimont által kialkudott havi 108,8 ezer forint a 60 darab cityboard (2,4 négyzetméter felületű, kétoldalas, ledes üvegvitrin) reklámeszközért lényegesen kevesebb a valós piaci árnál, így a kerületet milliárdos veszteség éri.”
Jogosak tehát kérdéseim:
> Történt-e bármilyen egyeztetés a képviselő-testületi ülés előtt a kerületi civil szervezetekkel, ellenzéki pártokkal, a kerület vagyonelemei közé tartozó reklámfelületek tervezett értékesítéséről?
> Miért kellett még az önkormányzati választások előtt, zárt ülésen tárgyalni a témáról?
> Volt-e közbeszerzési eljárás a kerületi reklámfelületek eladása tárgyában, miért nem hozták nyilvánosságra a megkötött szerződést?
> Milyen nyereséggel számolhat éves szinten a Publimont Kft, s ebből, a szerződés szerint, hány százalék kerül vissza az önkormányzati költségvetésbe?
> Különösen fontossá teszi a kérdést a kormány legutóbbi döntése, azaz az óriásplakátok utáni önkormányzati adóbevételi lehetőségek megtiltása. https://444.hu/2020/07/22/megtiltja-a-kormany-hogy-az-onkormanyzatok-adot-szedjenek-a-naluk-kihelyezett-oriasplakatok-utan A kormányhatározat többek között tovább növeli a Publimont Kft. nyereségét is. Ennek ismeretében tervezi-e Borbély Lénárd, az önkormányzat költségvetési bevételeinek növelése érdekében, a Publimont Kft-vel kötött korábbi szerződés módosítását?
> Indít-e Borbély Lénárd polgármester fegyelmi eljárást a nyilvánosság tájékoztatásának elmaradása miatt, a felelősök személyének tisztázása érdekében?
A kérdést azonban a csepeli ellenzéknek is fel kell tennem: a megkötött titkos „üzlet” szinte lehetetlenné teszi ezeken a reklámfelületeken az ellenzéki kampánylehetőségeket, egyúttal óriási előnyt biztosít a fideszeseknek. Mi az oka tehát a téma elhallgatásának, az összehangolt ellenzéki tiltakozás elmaradásának?
vox