A nagyívű tervek harsogása közben sehol nincs szó a kerület számára fontos fejlesztésekről, a csepeli közlekedést meghatározóan érintő, sok milliárdos beruházásokról: a Gubacsi híd két sávossá tételéről, a Galvani hídról, a Corvin csomópont kétszintessé tételéről, a csepeli HÉV felújításáról és meghosszabbításáról, a csepeli gerincút folytatásáról...
Az atlétikai vébé már biztos – a többi bizonytalan, mint a kutya vacsorája. A mondat első része a főváros feltételeit elfogadó kormányhatározatból következik, második része az én véleményem. Hogy mire alapozom vélekedésemet? Az előre látható, a szakemberek által előrevetített világgazdasági, uniós és magyar gazdasági változásokra. Mindenek előtt arra, hogy a következő években várhatóan lassul a magyar gazdaság növekedése, amelyre, ráadásul komoly hatása lehet az uniós támogatások csökkenésének is. Ennek következményeként újra átgondolásra kerülhetnek a korábban hozott fontos gazdaságpolitikai döntések. Nem vagyok biztos abban, hogy a 2023-as atlétikai vb feltételeként megfogalmazott, több száz milliárdot igénylő fővárosi közgyűlési feltételek valamelyike, a kormány tavaly év végi elfogadó határozata ellenére sem kerül később feláldozásra, az orbáni szent cél, a vb mindenáron
való megrendezése érdekében.
Ha ez bekövetkezik, akkor éppen a legtöbb, ma még pontosan nem is ismert nagyságú pénzt követelő fővárosi közlekedési célú beruházások megvalósításában várhatók jelentős elmaradások, csúszások. Amelyeket sajnos elősegít a fővárosi közgyűlés ezzel kapcsolatos, nem éppen erős feltételeket szabó megfogalmazása is, miszerint „a hatályban lévő megállapodásokban vállalt kormányzati kötelezettségek maradéktalan” teljesítését várja el a kormánytól. Semmi határidő, semmilyen, az atlétikai vb miatt szükséges fontossági sorrend nem került bele a határozat ezen pontjába. A „hatályban lévő megállapodások” meg szerintem igen tág teret szabnak a kormánynak, tekintettel arra, hogy azokban sincs semmi konkrétum. Arról nem is beszélve, hogy a még ki nem játszott ütőkártyák sem a főváros kezében vannak.
Mindez előrevetíti, hogy a „Csepeli Nagyerdő Program” - on kívül nem biztos, hogy bármilyen fejlesztést kaphat 2023-ig Csepel. Sehol nincs ugyanis szó a kerület számára fontos fejlesztésekről, a csepeli közlekedést meghatározóan érintő, Borbély Lénárd választási programjában is szereplő sok milliárdos beruházásokról: a Gubacsi híd két sávossá tételéről, a Galvani hídról, a Corvin csomópont kétszintessé tételéről, a csepeli HÉV felújításáról és meghosszabbításáról, a csepeli gerincút folytatásáról stb. Az pedig, hogy korábban azt közölték, hogy pl. ezek közül néhány tervezése már megkezdődött, nem sokat jelent, mert a megvalósításukra, az eddig ismert tervek szerint is, valószínűleg csak az atlétikai vb után kerülhet sor.
Ebből a szempontból kiábrándító volt a polgármester fővárosi közgyűlési hozzászólása. Borbély úr örülve az újabb stadionnak, elmondta, hogy „november 18-án a csepeli önkormányzat képviselő-testülete többséggel döntött úgy, hogy támogatja” az atlétikai stadion megvalósítását, amely „Csepel számára egy óriási fejlődési lehetőséget biztosít”. (http://einfoszab.budapest.hu/list/fovarosi-kozgyules-nyilvanos-ulesei) Elfelejtette, szerintem nem véletlenül, hogy az atlétikai stadion támogatásáról a testület a csepeliek megkérdezése és az ellenzék támogatása nélkül döntött! Arról sem szólt, hogy melyek azok a Csepelt érintő közlekedési beruházások, amelyeket a november 18-i, az atlétikai stadion megépítését támogató elterjesztésében maga is fontosnak tartott, s amelyek megvalósítása nemcsak atlétikai stadion megközelítése, de a kerület fejlődése számára is fontos feltételek.
Csepel jövője a következő években tehát nem elsősorban az atlétikai stadion megépítésétől, hanem a kerület számára rendkívül fontos közlekedésfejlesztési beruházások mielőbbi megvalósításától függ. Ezek adhatják az egyik közös célt a csepeli ellenzéknek. Borbély, megfelelő, a lakossággal, az ellenzékkel egyeztetett fejlesztési koncepció híján, bevitte Csepelt a „Nagyerdőbe”. Egy egységes ellenzéki program és összefogás mutathat csak utat a valódi változást, fejlődést akaró csepelieknek. A „holnap azonban már tegnap elkezdődött!”
vox